Hvor tidlig tar du mot besøk? Etter fødsel

Vi fikk tips om å bruke parfymefri deo for at det skulle bli lettere for ungen å kjenne igjen særlig mor. Hva med å bruke noe lignende som argument? "Har fått beskjed på sykehuset om å ikke bruke parfymerte produkter på huden når ungen er nyfødt"
Ja det var ett godt forslag… jeg og mannen bruker mest parfymefritt fra før også deoer. Også går det an å koble det mot at det kan være vanskeligere for baby å knytte seg etter keisersnitt (som jeg skal ta), siden de ikke kommer på brystet med en gang..

Jeg ble helt satt ut ved første fødsel, de tok med babyen bort fra meg for å gjøre målinger osv, og når hun kom tilbake hadde de tatt på en lue fordi hun var kald. Den stinket parfyme, og hele babyen luktet ikke som min egen lenger. Fikk ha nyfødtlukten bare noen timer, så var det borte, følte meg frarøvet ungen min på en måte :sad010 kommer aldri over dette, og er livredd for at det skal skje denne gangen også
Åj! Det er ganske sterkt, jeg har ikke vært borte fra babyen etter noen av fødslene, har vært med på alt som har skjedd (måling, veiing, sjekk av hofte, blodprøver/screening). Når du har opplevd dette tidligere, så tenker jeg at det er noe du bør skrive i fødselsbrevet ditt som du tar med deg på sykehuset og å si ifra når du kommer der og skal føde. Jeg hadde aldri akseptert å være vekke fra baby når hun var nyfødt. :Heartpink

Edit: såg svaret ditt over nå, veldig fornuftig og riktig måte å gjøre det på :Heartpink

Åj! Det er ganske sterkt, jeg har ikke vært borte fra babyen etter noen av fødslene, har vært med på alt som har skjedd (måling, veiing, sjekk av hofte, blodprøver/screening). Når du har opplevd dette tidligere, så tenker jeg at det er noe du bør skrive i fødselsbrevet ditt som du tar med deg på sykehuset og å si ifra når du kommer der og skal føde. Jeg hadde aldri akseptert å være vekke fra baby når hun var nyfødt. :Heartpink

Edit: såg svaret ditt over nå, veldig fornuftig og riktig måte å gjøre det på :Heartpink
Jeg var helt ødelagt etter fødsel, og kunne ikke reise meg fra sengen før neste dag, så gikk glipp av alt følte jeg :sad010
Nå vet jeg mer hva jeg går til, så håper å få en bedre opplevelse :Heartred tok 6 år å tørre å tenke på et barn til, så jeg håper bare jeg er klar nå :nailbiting::smiley-angelic001

Jeg var helt ødelagt etter fødsel, og kunne ikke reise meg fra sengen før neste dag, så gikk glipp av alt følte jeg :sad010
Nå vet jeg mer hva jeg går til, så håper å få en bedre opplevelse :Heartred tok 6 år å tørre å tenke på et barn til, så jeg håper bare jeg er klar nå :nailbiting::smiley-angelic001
Jeg pleier å tenke at jeg nå er mer forberedt og vet hva jeg går til. Syns det hjelper veldig på spyken, nå har jeg litt andre issues, mitt forrige svangerskap var ganske kjipt, kastet opp fra graviditetstest til fødsel, som gikk veldig ut over syken og helsen generelt. jeg forsøkte å få hjelp av profesjonelle under svangerskapet, men det er ikke er tilbud til gravide siden det er en tilstand som går over, og hvis det ikke går over ved fødsel, så er det oppfølging etter fødsel. Jeg har det veldig likt denne gangen, men har erfaringer fra sist som jeg kan ta med meg, og som gjør at det mer overkommelig. Altså for meg er det mye psykisk, men for deg er det jo faktiske tiltak og kommunikasjon som kan gjøres for at det skal bli en bedre opplevelse. Når jeg ble gravid med nr 2, så fikk jeg time med jm på sykehuset og fikk skrevet et «Mariabrev» sammen med de, hvor vi lagde en fødselsplan. Dette syns jeg ga meg mye ro med tanke på selve fødsel. Men, så var det jo andre ting som skjedde den gangen, så man klarer ikke å være forberedt på alt, men du kan forbedre deg på de områdene du har erfaring med :Heartpink

Jeg pleier å tenke at jeg nå er mer forberedt og vet hva jeg går til. Syns det hjelper veldig på spyken, nå har jeg litt andre issues, mitt forrige svangerskap var ganske kjipt, kastet opp fra graviditetstest til fødsel, som gikk veldig ut over syken og helsen generelt. jeg forsøkte å få hjelp av profesjonelle under svangerskapet, men det er ikke er tilbud til gravide siden det er en tilstand som går over, og hvis det ikke går over ved fødsel, så er det oppfølging etter fødsel. Jeg har det veldig likt denne gangen, men har erfaringer fra sist som jeg kan ta med meg, og som gjør at det mer overkommelig. Altså for meg er det mye psykisk, men for deg er det jo faktiske tiltak og kommunikasjon som kan gjøres for at det skal bli en bedre opplevelse. Når jeg ble gravid med nr 2, så fikk jeg time med jm på sykehuset og fikk skrevet et «Mariabrev» sammen med de, hvor vi lagde en fødselsplan. Dette syns jeg ga meg mye ro med tanke på selve fødsel. Men, så var det jo andre ting som skjedde den gangen, så man klarer ikke å være forberedt på alt, men du kan forbedre deg på de områdene du har erfaring med :Heartpink
Ja, jeg har fått masse annet rart kasta på meg denne gangen som gjorde de første mnd helt grusomme. Men jeg kom meg gjennom det, og så frem til uke 14 med energi og ingen kvalme. Men denne gangen er jeg fortsatt kvalm i uke 21, så kan ikke kontrollere alt :smiley-ashamed004 Og har fått migrene med aura, som jeg ikke har vært borti før, så det dukker stadig opp noe.
Skal skrive et godt fødebrev med jordmor, som hun skriver navnet sitt på også, og da blir det tatt seriøst på sykehuset var beskjeden jeg fikk. Men synd man må gå så langt, for å bli sett og hørt når det kommer til noe av det heftigste vi kvinner skal i gjennom i løpet av livet :bag:

Jeg skal skrive det i fødebrevet, og skal få samtaler med jordmor på sykehuset i forkant av fødsel pga min tidligere opplevelse som endte i alvorlig fødselsdepresjon. Håper det hjelper denne gangen, men jeg må nesten bare velge å stole på de som jobber der føler jeg :bag:
Hvordan satt dere i gang prosessen for å få samtaler? Jeg hadde og fødselsdepresjon med førstefødte, ønsker å stille bedre forberedt og få en god barselstid denne gangen. Helsestasjonen sa de ikke hadde noe sånt tilbud i min bydel i Oslo med mindre det var akutt, og jeg er ikke syk per dags dato, kun bekymret og vil forebygge.

Hvordan satt dere i gang prosessen for å få samtaler? Jeg hadde og fødselsdepresjon med førstefødte, ønsker å stille bedre forberedt og få en god barselstid denne gangen. Helsestasjonen sa de ikke hadde noe sånt tilbud i min bydel i Oslo med mindre det var akutt, og jeg er ikke syk per dags dato, kun bekymret og vil forebygge.
Jeg ba om det fra jordmor som henviste til sykehuset jeg skal føde. Denne gangen tror jeg systemene er mer i sync, slik at jordmoren på helsestasjonen kan skrive «nb» notatet rett inn i sykehusjournalen min slik at det kommer opp som et nb notat når jeg kommer dit. Fødselsbrevet skriver jeg selv og tar med på sykehuset sammen med de andre papirene, «helsekortet» og blodprøvesvar på blodtype :happy:

Jeg for min del tok det opp med fastlege, hvor jeg knakk sammen under en vanlig konsultasjonstime, og hun forstod at jeg hadde uoppgjort traume fra fødselen i 2018. Hun ringte en jordmor for meg, som etter noen dager tok kontakt med meg. Dette var før jeg ble gravid, fordi jeg hadde aldri turt å bli gravid om jeg ikke hadde fått bearbeidet dette :smiley-ashamed004 Deretter hadde jeg en del samtaler med jordmor i ca 6mnd før jeg ble gravid. Nå i ettertid har jeg også hatt samtaler med psykologer via helseforsikring på jobb, og har lagt en plan for oppfølging før/etter fødsel med dps. Så nå skal jeg være så godt rustet jeg kan være, og håper det er godt nok.
Jeg har også kostet på meg positiv fødsel kurs :Heartred

Back
Topp