Tre-og-et-halvt-åringen vår får så og si aldri godteri. Hun fikk første gang godteri før jul av julenissen i barnehagen (en liten godtepose). Vi lot henne få ta to biter hver dag så den varte lenge. Da vi var og handla på lørdag spurte hun om hun kunne få litt smågodt (det har vi aldri kjøpt til henne før). Hun fikk velge seg 5 biter. De fikk hun til barne-TV. Men vi har ikke tenkt å fortsette med det fast på lørdager. Rett og slett fordi det ikke er noe behov.
I påskeegget fikk hun to pakker sånne fruktsnører for barn (som er 100% tørket frukt) og to marshmallows. Det er vel alt godteriet hun har fått i år, i tillegg til det hun evt. får når hun er hos besteforeldrene en gang i mnd
Hver dag til barneTV spiser hun et helt eple. Nesten hver dag drikker hun en liten Bama-smoothie etter middag. Jeg har laget is av de samme smoothiene, og hun synes det er like stas med is som bare er frossen smoothie som med usunn is, typ kroneis osv.
Hun kan også kose seg med rosiner osv. Og liker alt av frukt. Akkurat som pappaen kan hun maule ost.
Hun tror farris osv er brus, så når hun ikke drikker vann «skeier» hun ut med farris eller bris. Pappaen drikker mye av det så hun drikker ofte et glass farris til middag med han. Hun får kanskje litt juice en gang i mnd eller noe, men liker det ikke spesielt godt. Tror hun synes det er for søtt. Hun er veldig glad i smoothie da.
Tror det er fort at en tenker at fordi en selv synes det er stas med godteri og søtsaker bør barna få litt også. Men det er så mye sunt og godt og enkelt å få tak i nå i forhold til da vi var barn
frukt var det jo også da, men nå er det alle smoothiene, og «godteri» laget av 100% frukt, og annet sunt snacks. Mye gode epler også. Dattera mi liker alle epler (og spiser skallet og alt) men om barn er litt kresne på epler, kan jeg ikke se for meg et eneste barn som ikke liker Pink lady -epler som er skrella og delt i biter
Tilsatt sukker og e-stoffer (som det jo er haugevis av i smågodt) vil jeg helst gi minst mulig av så lenge jeg har et valg.
Selvfølgelig synes dattera mi det er stad med sjokoladepålegg (vil jeg tro, for hun har aldri smakt det hjemme) eller sjokolademelk (det har hun smakt et par ganger). Men når det er vel så stas med gulost eller makrell i tomat på brødskiva eller smoothie så hvorfor ikke heller gi det. Og hun er tidvis småspist og er kresen på en del ting, spiser absolutt ikke grønnsaker som hun ser/finner. Men man finner nok uansett alltid noe de liker som ikke har sukker i, om man prøver