Hvor ofte går dere til kontroll?

Tredjemann123

Blir kjent med forumet
Har en veldig sløv lege, så lurer derfor på når/hvor ofte dere andre går til kontroll.

Min lege sender meg sm elektronisk, og har uten at jeg visste det søkt/valgt fødested, slik at jeg har blitt kalt inn på ordinær UL. I tillegg har jeg på eget initiativ tatt blodprøver (2 uker siden, og ikke fått svar). Jeg er 15 uker på vei, har ikke hatt en «oppstartsamtale», ikke fylt ut noe skjema el. Hvor ofte er det vanlig å gå til kontroll?
 
Har en veldig sløv lege, så lurer derfor på når/hvor ofte dere andre går til kontroll.

Min lege sender meg sm elektronisk, og har uten at jeg visste det søkt/valgt fødested, slik at jeg har blitt kalt inn på ordinær UL. I tillegg har jeg på eget initiativ tatt blodprøver (2 uker siden, og ikke fått svar). Jeg er 15 uker på vei, har ikke hatt en «oppstartsamtale», ikke fylt ut noe skjema el. Hvor ofte er det vanlig å gå til kontroll?

Jøss, det var spesielt!
Jeg var hos jordmor i 8+, lege 12+ og skal til jordmor igjen i neste uke er da 14+. I tillegg har jeg vært på ul minst hver 14 dag. Det fordi jeg mistet før jul og fordi jeg jobber i avdelingen og får ganske mye ekstraservice...
Kanskje du burde gå til jordmor istedet?
 
Var på ul i uke 7, 9 og 13 (den var på
Riksen - fosterdiagnostikk). Hos jordmor i uke 11 og 14, neste gang i uke 16. Pluss blodprøver hos lege i uke 12 og telefonkonsultasjoner om sykemelding siden uke 6/7.
Jeg har mistet 5 ganger på rad, 2 ganger etter uke 12, så jeg får tett og god oppfølging. Her får man uansett tett oppfølging av jordmor. Hun har kapasitet og jobber hardt for at de gravide skal ha et godt svangerskap.

jeg hadde nok pusha litt på legen eller jordmor var jeg deg :)
 
Jeg hadde tul i uke 8,10 og 12. Lege i uke 11 tok blodprøve og fylte ut skjema og skal til jordmor fredag 13+6.
 
Jeg var hos lege i uke 8 og telefonkonsultasjon med jordmor i uke 12(fikk ikke komme dit da de hadde innført besøksstopp pga covid-19). Neste kontroll er oul i uke 19.
 
Har vært sykemeldt ganske lenge og hatt noen ekstra UL-er, men de vanlige kontrollene har vært lege i uke 12 og jordmor i uke 14. Nå skal jeg følge vanlig løp med neste kontroll som OUL og deretter jordmor i uke 24.
 
Jeg har en veldig effektiv lege, så i forhold til svangerskapet var det bare snakk om en kort prat og blodprøver + sjekke urinprøve i uke 12. Neste time etter det er OUL og så lege igjen. Egentlig skal man fylle ut helsekortet for gravide på første konsultasjon, for det skal være med på OUL, men det har jeg heller ikke fått.
Her kan du finne standardoversikten for svangerskapsomsort på helsenorge
Selv har jeg vært på noe mer oppfølging i forbindelse med IVF, komplikasjoner og fosterdiagnostikk, jeg har også bestilt meg en time hos jordmor før OUL fordi jeg har en lege som følger sjekklista (og knapt det).
 
Var hos legen i uke 4 for å bli henvist til TUL på sykehuset. Tok da blodprøver. TUL i uke 9, 12 og 15. Lege i uke 12 for å få henvisning til OUL og kontroll på om alle prøvene var blitt tatt. Sjekket da også urin. Neste time er TUL uke 17 og OUL 19. Får ikke time hos jordmor før uke 24 pga. korona.
Får ekstra oppfølging på sykehuset pga. habituell abort og medisiner jeg går på i svangerskapet.
 
Lege når sm går ut.
Jordmor veke 7 og veke 12 og neste i veke 24. OUL om to veker. TUL i veke 13
 
Jeg var på min første svangerskapskontroll med legen i dag (13+6), tok blodprøver forrige uke som vi snakket om i dag og fikk sjekket urin, veide meg og svarte på noen spørsmål. Så printer legen ut og skrev litt på helsekortet. Tok også blodtrykk og målte puls. Skal på første time hos jordmor neste uke (15+1) og tenker å gå annenhver gang lege/jordmor. Ellers har jeg vært på 2 TUL i uke 7+2 og i uke 12+0. Fikk beskjed fra legen at jeg selv må ta kontakt for de ulike kontrollene, at det kun er ultralyd en får innkallelse til.
 
Jeg hadde en kontroll hos legen i uke 9, hvor jeg leverte urinprøve, tok blodprøve og vi søkte om fødeplass. Legen sa at neste kontroll er OUL, og så er det ny kontroll i uke 24 (hos legen). Den må jeg passe på å bestille selv. Er vel tettere oppfølging etter det.

(Har hatt en privat UL i uke 12.)
 
Jeg var hos legen og tok prøver i uke 10. Burde egentlig ha kontaktet jordmor for å gi beskjed om at jeg vil ha kontroller der fremover. Har også hatt utredning og oppfølging privat med TUL i uke 6, 8, 10 og 12. Ble henvist videre til sykehuset pga. habituell abort og muligens antifosfolipidsyndrom. Hadde trodd de kom til å følge meg opp, men nei, var ingenting å hente der...
 
Så lenge det er er normalt svangerskap så er det ingen vits å gå til noen ekstra kontroller utenom de som står vedtatt på helse Norge ;)
 
Har en veldig sløv lege, så lurer derfor på når/hvor ofte dere andre går til kontroll.

Min lege sender meg sm elektronisk, og har uten at jeg visste det søkt/valgt fødested, slik at jeg har blitt kalt inn på ordinær UL. I tillegg har jeg på eget initiativ tatt blodprøver (2 uker siden, og ikke fått svar). Jeg er 15 uker på vei, har ikke hatt en «oppstartsamtale», ikke fylt ut noe skjema el. Hvor ofte er det vanlig å gå til kontroll?

Jeg hadde en samtale med jordmor på telefon i uke 8, men den tror jeg var "utenom" normal prosedyre. Ellers hadde jeg første ordinære kontroll hos jordmor i uke 12, deretter er neste kontroll OUL på sykehuset i uke 18, så i uke 24 hos jordmor eller fastlege (ikke bestemt meg ennå).

Med jordmor fylte vi ut helsekort for gravide i uke 8, også henviste hun meg til OUL. I uke 12 sjekket hun blodtrykk og vekt, også leverte jeg urinprøve og de tok mange blodprøver av meg. Utover det prata vi litt rundt hvordan formen er, og om diverse ting jeg lurte på. Hun sa blodprøvesvarene vil bli klare i løpet av en ukes tid.

Er "automatisk" i systemet hos St. Olavs fordi det er der jeg skal ha OUL. Men kan egentlig føde hvor jeg vil, det stedet som er nærmest når fødselen setter i gang. Er vel bare i Oslo man må søke om fødeplass, men du bor kanksje der? I så fall er det jo synd om ikke du selv får ha noe å si om det... Usikker på hvordan det fungerer da, ville kanskje hørt med jordmor? :)
 
Jeg var på på tul hos første besøk hos legen for å finne ut hvor langt jeg var på vei siden jeg ikke hadde noe mens å gå utifra (siden jeg ble gravid rett etter jeg tok ut p staven). Hadde også en kontroll i uke 10, og neste er OUL. Skal til jordmor en uke etter oul. Har ikke hatt så mange kontroller, men er nok fordi jeg ikke hadde noe problemer med første svangerskap.
 
Jordmor uke 9, lege uke 12, jordmor uke 16. Neste stopp er oul i uke 19 :) har også hatt en tul i uke 13/14. Har kontroller ca en gang i måneden, ingen ekstra oppfølgning eller lignende!
 
Har ikke telling på hvor mange kontroller jeg har hatt fram til nå... men gått 1 gang i uken i 1 mnd nå :meh: eneste som er koselig er å høre hjertelyden hver gang :happy:
 
Legen i uke 8, ultralyd uke 18, jordmor uke 24 og lege igjen uke 28, ikke hatt behov for mer
 
Jeg hadde første kontroll 7/5 da var jeg 13+5, tok blodprøver og urinprøve noen dager i forveien.
Har neste kontroll 9/6. Har oul 11/6
 
Jm i uke 12, neste er egentlig oul i uke 18. Trenger ikke oftere enn det. Pga. hyperemisis fikk jeg tul 8+3 og ekstra kontroll hos jm i uke 16+0 :)
 
Back
Topp