Hvor mye ull?

Bonus2+1

Forelsket i forumet
Jeg tenkte jeg skulle slå til å handle litt ulltøy nå som det er en del på salg.
Men hvor mye ull trenger man egentlig i de forskjellige str?
Jeg får et Augustbarn og har ingen idè om når de begynner med ull og hvor mye jeg trenger frem til våren igjen.

Veldig varierende... Noen tåler ikke ull i det hele tatt, eller kun spesielle merker. Spørs jo også hvor mye msn er ute, hvor man bor, hvor kald vinteren blir. Mine har bodd i ullundertøy hele vinteren, og da er det kjekt å ha en del.

Det varierer nok veldig... Fikk i november men likevel ikke mye ull jeg brukte gjennom vinteren.....

Her har vi brukt ull hver dag i hele den kalde sesongen. Bruker fortsatt mye ull, men mye tynnere nå som det er varmere. Bruker mye ull-silke-blanding.

Kan være lurt å kjøpe så man har nok til å kle lag på lag. Eller å kjøpe i farger og med bruksområder som kan varieres etter situasjonen.
Her har jeg feks en sommerdress i ull. En heldrakt i ull/silke med shorts-ben og korte ermer. Det har ikke vært varmt nok til å gå i den som den er, så har brukt den både som pysjamas, som ekstra varm body body, og som tskjorte til bukse eller shorts.
Så er greit å kunne bruke lite til mye.
Hvis du kjøper ubehandlet ull, trenger du ikke like mye som når man kjøper superwash. Og mange har design som man kan vokse lenge i. (Eks disana, nøstebarn (særlig buksene deres) og many months) Da trenger man ikke så mye.

Vesla har brukt ull siden hun var født, men vi hadde ikke så mye i starten, trenger mer når de begynner i barnehagen :)
Ull har mye lengre brukstid også syns jeg, det første året byttet vi ofte størrelse i bomull, mens ullbodyer passet mye lengre :)

Du kan jo kjøpe noen få i de miste størelse og se om det er noe dere trives med, ull kan ikke vaskes like hardt som bomull så hvis du får gulpebaby, kan ull klær bli ødelagt av sur lukt :)

Du kan jo kjøpe noen få i de miste størelse og se om det er noe dere trives med, ull kan ikke vaskes like hardt som bomull så hvis du får gulpebaby, kan ull klær bli ødelagt av sur lukt :)

Prøvd gallesåpe?? Vet vanskelige flekker som feks avføring går vekk med det så tar kanskje bort litt gulpelukt også??? Ikke erfaring men bare et lite tips ;)

Prøvd gallesåpe?? Vet vanskelige flekker som feks avføring går vekk med det så tar kanskje bort litt gulpelukt også??? Ikke erfaring men bare et lite tips ;)

Nei, det har jeg ikke prøvd, vet ikke hvor en får kjøpt det:eek:
Men visste ikke at det fjernet lukt, trodde det bare tok flekker jeg :)
Vesla er nå 19 mnd å bruker ull daglig, noen bodyer har blitt ødelagt av flekker mens de fleste har klart seg gjennom vinteren med bare milo :) men jeg skal fortsette og lete etter den berømte gallesåpa ;)

Ubehandlet ull tåler skylling for hånd i kokende vann, så melk går vekk :)

Ubehandlet ull tåler skylling for hånd i kokende vann, så melk går vekk :)

åja, turte aldri å prøve det jeg :) men nå tenkte jeg på surgulp. Syns aldri jeg fikk den lukta av klæra, selv om de ble vasket med en gang. Kastet også noen av mine egene fordi jeg syns de luktet gulp.

Minsten har en strømpebukse i ull. Vi har ikke hatt behov for ull . Han er lik sin søster som svetter når de har ull på kroppen.

åja, turte aldri å prøve det jeg :) men nå tenkte jeg på surgulp. Syns aldri jeg fikk den lukta av klæra, selv om de ble vasket med en gang. Kastet også noen av mine egene fordi jeg syns de luktet gulp.

Da kan man gjøre som jeg gjorde her om dagen, jeg heiv det i maskina på 60 grader da valget var å kaste med en gang eller prøve siden hu hadde spy og bæsj på klærne. Som hadde blitt liggende pga vi var på tur, og hu spydde på vei til og bæsja seg ut dagen etter :P droppa sentrifugering men klærne overlevde...

Her har det funket på gulp også.

Ang gallesåpe så synes jeg den er litt oppskrytt. Hatt den en stund nå, men synes den er middelmådig.
Har prøvd flekkfjerneren fra nøstebarn, og den tar hvertfall alle flekker her. Men lukt tror jeg ikke den tar.

Her har vi omentrent ikke brukt ull de første 6-8 månedene, annet enn ull bukse, ullgenser, ulldress.
Men når de ble større har de brukt mye ull bodyer og ullstrømpebukser. Største på fem har brukt ull inners på kroppen fra hun var ca 8 månder hverdag på høst, vinter og vår.
regner med det blir likt på broren.
begge er februar barn og har sovet ute i vogn når de er små.
Bor i nord norge, og kan ha det ganske så kaldt om vinteren.
er og forskjell på unger. noen er veldig varm av seg og holder på å smelte vekk med ull på seg, mens andre igjen kan man kle på en masse uten at de blir svett. er heller ikke alle som tåler ull.
har man barn med atopisk eksem kan ull gjøre det verre.

Nei, det har jeg ikke prøvd, vet ikke hvor en får kjøpt det:eek:
Men visste ikke at det fjernet lukt, trodde det bare tok flekker jeg :)
Vesla er nå 19 mnd å bruker ull daglig, noen bodyer har blitt ødelagt av flekker mens de fleste har klart seg gjennom vinteren med bare milo :) men jeg skal fortsette og lete etter den berømte gallesåpa ;)

Som sagt ikke prøvd men er jo verdt er forsøk ;)

Kan kjøpes feks på Clas ohlson :-)

jeg ville hatt 3-4 ullbodyer og 2-3 strømpebukser/longs i 50, 56 og 62.
Her brukte vi ull nesten hele året, bortsett fra når det var 30 grader i juli. Sommerull med silke er jo veldig fint i august.

Her har det funket på gulp også.

Ang gallesåpe så synes jeg den er litt oppskrytt. Hatt den en stund nå, men synes den er middelmådig.
Har prøvd flekkfjerneren fra nøstebarn, og den tar hvertfall alle flekker her. Men lukt tror jeg ikke den tar.

Ok, takk for tips. Skal huske det til nestemann;)
Får du kjøpt flekkfjerner på nøstebarns hjemmeside?
Har aldri prøvd gallesåpe, har egentlig vært fornøyd med milo jeg, bare en legger plagget i bøt med engang og gnir inn godt med milo på flekken med baksiden av en skje :) tar ikke avføring, men har fungert greit på f.eks banan flekker :)

Da kan man gjøre som jeg gjorde her om dagen, jeg heiv det i maskina på 60 grader da valget var å kaste med en gang eller prøve siden hu hadde spy og bæsj på klærne. Som hadde blitt liggende pga vi var på tur, og hu spydde på vei til og bæsja seg ut dagen etter :p droppa sentrifugering men klærne overlevde...

Det har jeg også gjort, men veldig hardt for tøye og alltid en risiko for krymping, men vært ett forsøk når klærne i utgangspunktet er ødelagt :) har hatt litt blanet resultat :p

Det har jeg også gjort, men veldig hardt for tøye og alltid en risiko for krymping, men vært ett forsøk når klærne i utgangspunktet er ødelagt :) har hatt litt blanet resultat :p

Ja det var enten å kaste det eller prøve å få det reint :P Og jeg skal love deg at det som kommer ut av kroppen på et barn på 8 år lukter mye mer enn det en liten baby klarer å få ut :P

Vi har nesten ikke brukt ull (fikk i nov) han har eksem. Men har handlet litt til bhg start så håper det fungerer bedre igjen til da ( da er han ca 1 år:))

Back
Topp