Hvor mye penger er naturlig å legge i en dåpsgave når man er fadder og i familie?

• Trådstarter Trådstarter Dåpsbarn
  • Opprettet Opprettet
Kommer an på egen økonomi og hvor nær man føler at man er. Har selv lagt ut 500-1000,- som fadder.

Jeg også tenker rundt 500, men det er ikke gavene som teller. Bryr meg mer om at de faktisk er i barnet/barnas liv;)

Må si meg enig med deg. Sålenge folk har vanlig normal god økonomi synes jeg faddere fint kan gi mellom 500-1000kr.

Når vi døpte vårt.2 barn nå nettopp fikk han gave av faderen sin. Tanten til 280 kr. Må innrømme at jeg tenkte over det. Følte meg dårlig det gjorde jeg men jeg har jo gitt deres barn for minst 500kr uten å være fadder. Vet de har god økonomi så ikke der det ligger. Værre er det med besteforeldre som gir våre barn gaver for maks 400kr og de andre for mye mye mer.

Man skal jo gi etter økonomi. Men rart når hun sier at hun tenkte å kjøpe det samme som kostet 1300 men gir for 150. Skjønner ikke helt det.

Men så er vi forskjellige med hva vi mener er vanlig men i vår familie ligger gaver til tantebarn til bursdag rundt 250-300 kr og ca samme til jul. Derfor føler jeg at siden dåp er en stor dag kan gaven gjerne koste litt mere en en bursdagsgave. Men det er jo meg:)

Til dåpen brukt meg og sambo, sambo er fadder, kjøpte sølvsmykke i USA med ekte diamanter til rundt 2000kr pluss brodert dåpsbilde.. No var da smykket også fra yngste broren hans som også var fadder :) så vi var 3 stk om det..
Til jul fikk hun for ca 5-600 og til bursdagen så blir det nok ca 500kr...

Her fikk ikke guttungen dåpsgave av onkelen som også var fadder. Jeg synes det er MYE særere. Men du vet jo faktisk ikke hvordan økonomien hennes er, det kan jo være at både vaskemaskin og tørketrommelen hadde gått den måneden, kanskje gubben var blitt permittert (ikke sikkerhet hun ønsker å dele noe slik) kanskje det har vært mye sykdom og mange medisiner som de ikke får dekket på blå resept. Det er ikke alltid man kjenner folk så godt som man tror, men jeg er enig at man som fadder bør legge litt ekstra omtanke i dåpsgaven, men summen man bruker er ikke så viktig det er tanken bak. (Jeg synes feks at broren til gubben kunne lånt 200kr av svigermor hvis han var så blakk at det ikke var mulig å kjøpe en gave.) Et godt eksempel på gjennomtenkt gave er julegaven lillegutt fikk fra ene faddern sin i år (hun er blakk) det var er refleksvest til 79 kr som han gikk med hele julaften, han elsker den.

Man kan ikke gi de en dyr gave og forvente dyr gave tilbake. Blir for dumt. Folk gir ut i fra det de har råd til. Så ha det i bakhodet neste gang man bruker så mye penger. 500 kr er mer enn nok hvis man ikke har så god økonomi.

Jeg ga gravert sparebøsse til min nevø jeg er fadder til for noen år siden. Kostet ca 400,- og heldigvis har jeg ikke blitt konfrontert med pris.
Nå vet jeg ikke hva du fant for pris, men de fleste gir vel ut fra økonomisk situasjon?

Jeg har ingen planer om å konfrontere henne med pris, en gave er en gave og vi er selvfølgelig takknemlige uansett Jeg tror absolutt ikke de har dårlig økonomi. Gaven kostet 150 kr. Det hører med til historien at da deres barn ble døpt for et par måneder siden fikk de gave av oss for 1300 kr, så hadde liksom trodd de ville matche oss litt mer prismessig. Spesielt siden hun sa at hun hadde vurdert å kjøpe akkurat det samme til oss, men nå kunne hun ikke det. Personlig tenker jeg at når man er fadder og/eller nær familie er rundt 1000 kr en naturlig sum å gi, men selvfølgelig må man ta hensyn til økonomisk situasjon.

Tror du burde endre holdning der. Penger skal da ikke bety mer enn tanken bak. Gave har heller ingen betydning. Barnet har uansett ingen glede av gaven så lenge de er så små. Se heller verdien og tanken bak..

Tanken som teller. Om gave og pris skal bety mer en tanken bak. Så har folk feil tanegang.
Egentlig hva jeg mente. Tanken bak gaven:) for meg var det nok at de som som kom var gave nok. Til å ta seg tid å møte det nye medlemmet.

Back
Topp