Hvor mye penger er naturlig å legge i en dåpsgave når man er fadder og i familie?

D

Dåpsbarn

Guest
I frykt for å høres skikkelig utakknemlig ut, så føler jeg for å informere om at jeg kun spør fordi jeg oppriktig lurer. Jeg fant ved en tilfeldighet ut prisen på dåpsgaven til mitt barn fra barnets tante, som også er fadder. Og jeg synes det var veldig lite. Tenkte jeg skulle høre litt med dere hva dere tenker er vanlig å gi?
 
Jeg har gitt 1000kr i dåpsgave til mine fadderbarn. Det er barn av venninner av meg :)
 
Jeg ga gravert sparebøsse til min nevø jeg er fadder til for noen år siden. Kostet ca 400,- og heldigvis har jeg ikke blitt konfrontert med pris.
Nå vet jeg ikke hva du fant for pris, men de fleste gir vel ut fra økonomisk situasjon?
 
Tror ikke det er noen "fast" pris. Kommer nok veldig an på økonomien, som det jo også burde. :)
 
Tenker ikke noen fast pris egentlig, er vel tanken som teller :) her har vi gitt mellom 500 og 1000 :) men har vi funnet noe annet fint vi liker som er billigere så har jeg ikke tenkt noe mer over det...
 
Hva var prisen du fant da? Fadderne til mitt første barn er begge studenter med dårlig råd. Fikk strikket genser, ullsokker, votter og lue i lamaull fra Peru, samt to små fingerdukker av gudfaren, som studerte der. Fikk ei lita diktbok av gudmora. Var nok ikke mye det kostet, men jeg syntes det var flotte gaver uansett!
 
Jeg har ingen planer om å konfrontere henne med pris, en gave er en gave og vi er selvfølgelig takknemlige uansett Jeg tror absolutt ikke de har dårlig økonomi. Gaven kostet 150 kr. Det hører med til historien at da deres barn ble døpt for et par måneder siden fikk de gave av oss for 1300 kr, så hadde liksom trodd de ville matche oss litt mer prismessig. Spesielt siden hun sa at hun hadde vurdert å kjøpe akkurat det samme til oss, men nå kunne hun ikke det. Personlig tenker jeg at når man er fadder og/eller nær familie er rundt 1000 kr en naturlig sum å gi, men selvfølgelig må man ta hensyn til økonomisk situasjon.
 
Søstera mi var fadder her. Tror gaven hennes kostet rundt kanskje 300-400 kr husker ikke helt. Tror ikke d var mer. Jeg var da med. Tenker egentlig at prisen ikke har så vanvittig mye å si. Hjalp fint lite at gaven fra bestemoren hans kostet alvorlig mye mer så lenge hun passet på å komme å henge den på døra mens hun viste vi var i kirka for å si d sånn. Syns særiøst folk er helt sykelig opptatt av penger å hvor mye ting koster
 
Jeg tenker at man gir det man har råd til, uansett situasjon, relasjon og anledning.
Helt ærlig, jeg syns det er utakknemlig å henge seg opp i prisen på en gave fra en fadder/gudforelder. Vedkommende har jo delt dagen med dere, og sagt seg villig til å være deltakende i barnets liv. Og det er jo en større forpliktelse enn å bruke en "høy nok" sum på en gave!
 
jeg syns 500kr er passelig.
 
Er det et problem egentlig? Trodde det var tanken som telte. Syns du det var en fin gave? I såfall burde ikke pris bety noe. Fordi dere la ut 1300kr betyr ikke at de må det.
 
Her brukte tanten og fadderen til datteren vår 200kr, det er noe av det samme hun har brukt til jul og bursdager selv om hennes barn alltid har fått gaver til 500-1500kr. De har absolutt ikke dårlig råd, så vi har av prinsipp begynt å bruke mye mindre vi også. Jeg pleier ikke bry meg om pris, men når det blir sånn hver eneste gang i flere år at de kun skal få og ikke gi noe særlig tilbake, så blir det feil. Hadde det vært snakk om 1 gang hadde jeg ikke tenkt noe over det:)
 
Jeg ga for ca. 1000.
Men jeg aner ikke hva gavene som mine barn har fått kostet. Helt uviktig for meg.
 
Tenker at pris ikke har noen betydning i det hele tatt.

På julaften fikk vi en gave av lillesøsteren til samboeren min. Hun er 17 år og det er første året hun kjøper gave til oss. Gaven var veldig fin!! Det var to glassholdere til ha lys i. Når jeg åpnet den opp var den første tanken min "herregud, har hun brukt mange hundere kroner på gave til oss?", for jeg var sikker på at det var kjøpt på tilbords eller noe lignende. Jeg var innom Nille tilfeldigvis og så de samme lysholderene, de kostet 100 kroner til sammen. De blei ikke plutselig mindre fine av den grunn? Liker de like godt enda jeg. Pris skal ikke ha noe å si.
 
jeg tenker at mellom 500-1000 kr er ok. Synes en skal være glad for det en får, er jo ikke alle som har like god råd. men samtidig så forstår jeg jo reaksjonen din også når du nettopp har lagt så mye mer i gaven til dem.
 
Jeg har ingen planer om å konfrontere henne med pris, en gave er en gave og vi er selvfølgelig takknemlige uansett Jeg tror absolutt ikke de har dårlig økonomi. Gaven kostet 150 kr. Det hører med til historien at da deres barn ble døpt for et par måneder siden fikk de gave av oss for 1300 kr, så hadde liksom trodd de ville matche oss litt mer prismessig. Spesielt siden hun sa at hun hadde vurdert å kjøpe akkurat det samme til oss, men nå kunne hun ikke det. Personlig tenker jeg at når man er fadder og/eller nær familie er rundt 1000 kr en naturlig sum å gi, men selvfølgelig må man ta hensyn til økonomisk situasjon.
Oi, ja dette var merkelig.. Spesielt siden dere hadde gitt for så mye. Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men sikker på der ikke lå penger i pakken? :p jeg tenker at som fadder gir jeg rundt 500kr, både til dåp, bursdag og jul :)
 
Gaven vi fikk fra min søster, som også var fadder, kostet ca 500. Det synes jeg holdt i massevis. Vi har sagt at det ikke er nødvendig med gaver, men om noen absolutt må kjøpe, så kan de kjøpe sånn og sånn. Hun kjøpte noe som står på lista. Vi fikk flere dyre gaver som vi sannsynligvis aldri får brukt, annet enn til å samle støv...
 
Back
Topp