Hvor mye penger bruker dere på julegaver til fam?

Her gjør vi det enkelt. Gir gave til besteforeldre og samboers søster og hennes små barn. Så har jeg en god venninne med barn som jeg gir gave til. Samboer og jeg gir ikke gave til hverandre.

Alle voksne får spiselig julegodt. Barna får gaver for ca 200kr.

Har en familie som ikke er så opptatt av gaver

Kjøpte til dem nærmeste / dem jeg noe med i familien å gjøre. Har ikke satt veldig høye beløp, da det må gå etter lommeboken som det gjenerelt gjør når det gjelder gaver :happy: men rundt sånn 200 ish max, da det er flere man skal kjøpe til. Dem jeg skal kjøpe gave til i familien er jo godt voksne så blir en julehilsen :)

Vi bruker sånn 10-15 tusen på gaver, jeg kommer aldri til å kutte ut noen verken mine søsken, eller nieser og nevøer. Husker når min tante kuttet ut meg hvor lite viktig jeg følt meg, ikke pga gaven men signalene det sendte ut. Da starter jeg heller tidlig og elsker å gi bort gaver til familien min og spesielt i julen :)

Vi bruker sånn 10-15 tusen på gaver, jeg kommer aldri til å kutte ut noen verken mine søsken, eller nieser og nevøer. Husker når min tante kuttet ut meg hvor lite viktig jeg følt meg, ikke pga gaven men signalene det sendte ut. Da starter jeg heller tidlig og elsker å gi bort gaver til familien min og spesielt i julen :)

Det er en god tanke, da mange familier med årene ikke gir til alle. Men å kjøpe til familiemedlem man ikke har noe med i det hele tatt ser ikke jeg som kanskje de som prioritet :) men man har forskjellig syn på dette.

Jeg har svogerforeldre, foreldre, svigerbror/svigerinne, to brødre, to kusiner, de har alle to barn hver, tante og onkel, tre fadderbarn, et barn, tre bonusbarn, en kjæreste og venninner osv.

Er jo helt sykt mange å handle julegaver til, og hvert år tenker jeg. Skal alle få? Hvem skal jeg isåfall «luke ut»?

blir jo mange tusen kroner om alle skal få gave.

Nå har ikke jeg nevøer eller nieser dessverre.
Men jeg handler til:
2 brødre (500 kr hver. Da alle tre har bursdag i november og februar kjøper vi kun julegave til hverandre)
Foreldre: kjøper noe symbolsk gjerne som jeg spleiser på med brødrene mine
Bestefar: kjøper nesten alltid en genser til rundt 500 kr. Spleiser med brødrene mine her også.
Mannen min: tja, ikke alltid vi kjøper noe særlig. Vi velger ofte å legge pengene i en opplevelse eller noe hyggelig sammen istedenfor.
Barna: 4 åringen får så mye gaver at ho ikke vet hvor ho skal gjøre av alt. Får kun en symbolsk ting fra oss.
Blir det samme for babyen i år.

I tillegg kjøper vi gave til foreldrene og besteforeldrene våre fra barna. Det er alltid bildekalender.

Mannen min tar seg av gaver til hans familie hvor han gjerne spleiser med sine søsken :)

Så vi kommer greit ut av det. Har aldri sett poenget med det enorme forbruket på julegaver :p
Hadde jeg hatt tantebarn hadde jeg forøvrig aldri slutta å gi gaver selvom de ble store. Men samtidig ser jeg poenget og er enig i at det er unødvendig å kjøpe noe bare for å kjøpe. Når man er voksen kjøper man gjerne det man trenger og ønsker seg selv. Det gjør hvertfall jeg og de jeg kjenner. Når man må sitte og finne på ting som er helt ubrukelig egentlig for å kunne ønske seg noe, da er det like greit å la vær tenker jeg. I år ønsker jeg meg store tekopper. Thats it. Folk får krangle om hvem som skal kjøpe det :hilarious:

Det er nok litt forskjell på familier. Jeg er oppvokst med lite gaver og lite fokus på gaver og har aldri følt på det.

Jeg har 5 søsken i barneskolealder og bhgalder, så de må få noe. Prøver å ligge på ca 300kr pr stk. mine foreldre, besteforeldre IG min eldste bror får bhh/skolebilde av ungene. Et par venninner får, ca 400kr til hver. Sambo får ikke fra meg, men må jo finne noe fra ungene. Et par unger i venneflokken får for ca 200kr. I år får ungene iPad, så jeg ender vel opp med i underkant av 10000kr, noe jeg syns er veldig mye. Gubben får kjøpe til sin familie selv, jeg er lei av å være den eneste som bruker penger på jul, blir blakk hver gang :p

Samme her, aldri om jeg kutter mine nevøer og nieser.
Det handler ikke om fokus på gaver , selv om vi gir gaver og bruker en del penger, jeg elsker å finne gaver som passer og synes det er fint å gi bort gaver

Har ingen fast sum på hva vi gir. Kjøper det familie/venner ønsker seg, innen for rimelighetens grenser selvsagt :) Både jeg og min mann er vant til å gi gaver til flere enn de helt nærmeste. Ender kanskje opp på 20000 sammenlagt. Ikke helt oversikt over summene vi bruker. Har dog liste over de vi skal ha til , og krysser av etterhvert som gave er fikset.

Det går nok store summer her. Har ikke helt regnet på det for å være ærlig... men til begges foreldre går det 2200kr totalt, 2000kr totalt på våre søsken og deres barn, 600 totalt på besteforeldre, 800 totalt på venner og venners barn..

Så bruker vi en god slump på hverandre og barna. Så da bikker vi vel 10 000 på julegaver...

Det er nok litt forskjell på familier. Jeg er oppvokst med lite gaver og lite fokus på gaver og har aldri følt på det.
Lite fokus på gave i min familie også, desto mer merkbart var det når voksene kuttet meg ut for å spare penger da jeg var 16 år. Har bare mamma/pappa og søster.

Hadde samme følelse da vi ble kutta etter konfirmasjon. Selv om jeg jo forstår det, siden vi var 14 søskenbarn på ene siden... Og hadde lite med flere av familiene å gjøre gjennom året da de bodde langt unna. Fikk og gav fortsatt til den fam som bodde nærmest en stund til. Av onkel på andre siden fikk vi til vi fikk egne barn (da jeg var 35..), nå får barna våre gave.

Har nå selv 3 tantebarn i samme familie, én på 15 og to under 6. Ville ikke falt meg inn å kutte ut gaven til eldste. Får se hva vi gjør når alle runder 20 f.eks, men med bare tre skal vi klare det ;)

Bruker kanskje 7-8000 på gaver, er ikke så veldig strikt på sum og at det hver gang må være likt på alle. Rundt 4-500 til tantebarn og søsken. rundt 1000 til mann og barn, men det kommer an på hva vi finner på å kjøpe.
Vi får penger til både barnet og oss fra både svigers og mine foreldre, så det bli mange gaver å ordne :confused::hilarious:

Kommer aldri til å kutte ut nevøene med mindre vi alle er inneforstått med at det er greit.
Kuttet ut søsknene en stund pga dårlig økonomi, og det ble de litt sure for. Men sa det til de, at jeg har rett og slett ikke råd.
Nå er økonomien bedre og jeg kan godt kjøpe en liten ting til de.

Jeg og mannen ble enige med søsknene våre om at vi kutter ut gaver til søsken, og heller bare gir til nevøer og nieser når de kommer. Foreløbig har vi bare en nevø, men håper det fylles på etterhvert :dummy::dummy1: Vi har blitt enige om å ligge på rundt 250 til barna. Og så gir vi gaver til foreldrene/besteforeldrene. Mini på snart 2 får ikke julegave fra oss foreløbig, han har alt han trenger og mer til. Og så gir mannen og jeg en gave til hverandre, der har vi ingen prisgrense. Det kommer an på hva vi ønsker oss/trenger. Jeg orker ikke gavemas i jula, og vi har fokus på å dempe gaveforventninger og forbruksjaget mtp. miljøet.

Heldigvis er altså familietid og kos viktig her, selv om vi kjøper gaver. Dt ene utelukker ikke det andre, selv om noen virker å mene det. For meg er det ogsp viktig å gi skikkelige gaver som passer mottaker, men det betyr ikke at det er viktigere enn tid sammen ;)

Det blir blir fort 10.000 til familien, utenom mann og barn.

Jeg fokuserer aldri på pris når jeg kjøper gaver. Kjøper det jeg vet dem trenger eller ønsker seg. Prøver å ikke kjøpe for dyre ting, da, vi skal spise og betale regninger etter jul også :hilarious:

Jeg og søsteren min har avtalt å kun kjøpe til hverandres barn, men vi kjøper bursdagsgave til hverandre :)
Kjøper gave til broren min siden han ikke har barn.
Varierer veldig hva jeg kjøper da f.eks pappa har det meste og setter stor pris på hjemmelagde gaver som julekaker og slike ting + gjerne et bilde av barnebarna :)

Back
Topp