Hvor mye i mnd

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Eldste på 18 år har flyttet ut. Hybel og mat er dekket( 4 måltid )Hva tenker du er fornuftig sum i mnd han selv kan disponere? Dette må han ha til buss, frisør, klær, snop/snacks/ brus og lignende. Og andre ting man vil bruke penger på. Når det er tomt så er det tomt. Jeg/vi blir ikke helt enige med oss selv:)

Sifo referansebudsjett sier 6000 kr i mnd, om han ikke dekker mat og slikt selv. Da er det tatt høyde for månedlig variasjon, altså sette av penger til pc, mobil, innboforsikring osv.

Hva hadde dere tenkt?

Om alt er dekket så burde noen få tusenlapper holde. 6000 på snop, frisør osv høres jo helt sykt ut :hilarious:

Sifo referansebudsjett sier 6000 kr i mnd, om han ikke dekker mat og slikt selv. Da er det tatt høyde for månedlig variasjon, altså sette av penger til pc, mobil, innboforsikring osv.

Hva hadde dere tenkt?
Dette budsjettet vil ikke passe helt. Han får 4 måltid dekket. Innboforsikring er ikke noe han må tenke på. Ikke mobil heller. Pc og slikt trenger heller ikke med. Han har nytt utstyr nå, og har tilgjengelig. :) vi tenkte dermed maks 3000,- , men usikre.

Ønsker ikke utbrodere alt, men ekstrajobb ved siden av er som sagt ikke aktuelt. Vi har forsørgerrett mens han går på vgs.

Om alt er dekket så burde noen få tusenlapper holde. 6000 på snop, frisør osv høres jo helt sykt ut :hilarious:
Ja det er ikke aktuelt for å si det slik :) vi tenkte maks 3000,- Ønsker han skal lære litt av dette. :)

Ja det er ikke aktuelt for å si det slik :) vi tenkte maks 3000,- , men føler det også er mye. Ønsker han skal lære litt av dette. :)
Hadde nok tenkt maks 3000 selv når alt er dekket.
Med 4 måltider dekket så trenger han jo bare kjøpe noe frukt som mellommåltid, godis og brus i helger, litt til kino eller lignende i blant. Prøv en måned eller to med den summen å se hvordan det går kanskje?

Tenker 2000 + at dere betaler busskort utenom :)

Hadde nok tenkt maks 3000 selv når alt er dekket.
Med 4 måltider dekket så trenger han jo bare kjøpe noe frukt som mellommåltid, godis og brus i helger, litt til kino eller lignende i blant. Prøv en måned eller to med den summen å se hvordan det går kanskje?
Ja, ikke dumt å prøve ut :) Takk!

Tenker ett sted mellom 2-3000 kan være nok. Hadde holdt igjen noen hundrelapper i hvertfall den første måneden, om beløpet ikke skal overstiges, så om han bruker alt fort har dere noen hundre igjen å gå på, se om han lærer mer hvordan fordele penger da.

Jeg hadde en lignende bositasjon da jeg var 18. Hybel og 4 måltider var dekket, og jeg hadde ikke mulighet til å jobbe. Jeg fikk 2000 kr av mine foreldre, men hadde da ikke behov for f.eks. månedskort. Selv om jeg der og da skulle ønske at jeg fikk mer, førte det til at jeg ble veldig fornuftig med pengene. Ville lagt meg på ca 2500 kr i starten, også kan du heller justere beløpet etter hvert dersom du ser det er behov for det :)

Tenker ett sted mellom 2-3000 kan være nok. Hadde holdt igjen noen hundrelapper i hvertfall den første måneden, om beløpet ikke skal overstiges, så om han bruker alt fort har dere noen hundre igjen å gå på, se om han lærer mer hvordan fordele penger da.
Takk for svar. Ingen dum ide! :)
Jeg hadde en lignende bositasjon da jeg var 18. Hybel og 4 måltider var dekket, og jeg hadde ikke mulighet til å jobbe. Jeg fikk 2000 kr av mine foreldre, men hadde da ikke behov for f.eks. månedskort. Selv om jeg der og da skulle ønske at jeg fikk mer, førte det til at jeg ble veldig fornuftig med pengene. Ville lagt meg på ca 2500 kr i starten, også kan du heller justere beløpet etter hvert dersom du ser det er behov for det :)
Veldig greit å høre om en som har vært i situasjonen selv. Vil han skal ha det bra, men ikke sløse :p Men ser tips her jevnt over ligger på det samme. 2000-3000 for det meste. Så godt å se man ikke var helt på bærtur med å tenke 3000,-

Takk for svar. Ingen dum ide! :)
Veldig greit å høre om en som har vært i situasjonen selv. Vil han skal ha det bra, men ikke sløse :p Men ser tips her jevnt over ligger på det samme. 2000-3000 for det meste. Så godt å se man ikke var helt på bærtur med å tenke 3000,-
Ja, han bør lære seg å håndtere penger.
Da jeg var 21 og gikk på høyskole i Sverige så fikk jeg hele stipendet for semesteret på en gang, så måtte budsjettere. Var veldig mange på det studiet som endte med mye kredittkort gjeld, men ikke jeg :)

3000 i mnd på bare «gøy» hadde vært drømmen da.. :woot: Til å med nå.

Back
Topp