Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hvor har du de tallene fra?3200 kr får du av nav/sosialen når leie og strøm er betalt. Så 3000 kr og måltider dekt høres mye ut. Det blir mye kos.
Nav. De sjekket familie økonomien når jeg søkte om aap for å se om vi hadde krav på noe mens jeg ventet på søknaden. Det hadde vi da ikke siden etter strøm og leie så hadde vi mer enn nok til 4 personer. En person er 3200 kr mens barn er mindre så 2.oksne og to barn skal ha 11 000kr. Men de regner ikke med lån uten hus og heller ikke mobil regninger. Husker ikke om de regna med bhg. De som sier at navere tjener mye har ikke sett hva folk får.Hvor har du de tallene fra?
Merkelig , min nevø får 7000 utenom huslån og strømNav. De sjekket familie økonomien når jeg søkte om aap for å se om vi hadde krav på noe mens jeg ventet på søknaden. Det hadde vi da ikke siden etter strøm og leie så hadde vi mer enn nok til 4 personer. En person er 3200 kr mens barn er mindre så 2.oksne og to barn skal ha 11 000kr. Men de regner ikke med lån uten hus og heller ikke mobil regninger. Husker ikke om de regna med bhg. De som sier at navere tjener mye har ikke sett hva folk får.
Dette budsjettet vil ikke passe helt. Han får 4 måltid dekket. Innboforsikring er ikke noe han må tenke på. Ikke mobil heller. Pc og slikt trenger heller ikke med. Han har nytt utstyr nå, og har tilgjengelig.vi tenkte dermed maks 3000,- , men usikre.
Nav. De sjekket familie økonomien når jeg søkte om aap for å se om vi hadde krav på noe mens jeg ventet på søknaden. Det hadde vi da ikke siden etter strøm og leie så hadde vi mer enn nok til 4 personer. En person er 3200 kr mens barn er mindre så 2.oksne og to barn skal ha 11 000kr. Men de regner ikke med lån uten hus og heller ikke mobil regninger. Husker ikke om de regna med bhg. De som sier at navere tjener mye har ikke sett hva folk får.
Merkelig , min nevø får 7000 utenom huslån og strøm
Nei, det var litt høyt. men som sagt tatt høyde for alle utgifter over år, med sykkel, fritidsutstyr og aktiviteter.Dette budsjettet vil ikke passe helt. Han får 4 måltid dekket. Innboforsikring er ikke noe han må tenke på. Ikke mobil heller. Pc og slikt trenger heller ikke med. Han har nytt utstyr nå, og har tilgjengelig.vi tenkte dermed maks 3000,- , men usikre.
Takk for svar og gode poeng.Både da jeg var student, og når jeg ser på broren min som er student.. så er jo frisør og nye klær skikkelig luksusvarer. Tror ikke det har vært snakk om så veldig mye mer til "overs" etter husleie og diverse regninger, enn at man fikk råd til mat og litt rimelig snop nå og da.
Selvsagt burde man ha råd til det som er absolutt nødvendig, men man lærer jo egentlig godt av å snu bittelitt på kronene, og å tenke "kjøper jeg meg alkohol til en helg, så må jeg leve på billig spaghetti noen dager" til eksempel. Lære seg at man må legge av litt penger her og der for å få råd til det man vil.
Men spørs jo kanskje litt med hva han er vant til fra før av. Om man er vant til at det brukes en del penger på en i måneden, så kan det jo hende f.eks 3000 er lite, og man lærer seg litt prioritering av penger på det. For andre vil 3000 være veldig mye. Så til syvende og sist må det jo tas i betraktning om hva som er mye eller lite penger _for dere_.
Men jeg er enig i det noen andre skrev over her er sted; begynn gjerne litt lavere og heller øk ved behov. Vanskeligere andre veien.![]()
Takk for råd. Vi har landet på en sum nå. Så ser vi hvordan det går. Nei, ikke stipend. Mye mer jeg kunne delt som sikkert ville hjulpet på svarene her også , men som jeg ikke ønsker dele. Vi er helt nødt til å følge nøye oppNei, det var litt høyt. men som sagt tatt høyde for alle utgifter over år, med sykkel, fritidsutstyr og aktiviteter.
Jeg foreslår at dere sammen setter opp et budsjett, sånn at han i praksis ser hvordan han må disponere pengene.
feks:
Busskort : 400
Telefon abonnement : 200
Kino : 300
Snop: 200
klær og sko: 800
personlig pleie : 800
Sparing buffer: 300
Jeg synes dere bør bestemme dere sammen, du og din mann for et beløp hver mnd. Dette beløpet får han en gang i mnd på fast dato. Er det fritt, bør dere ikke gi noe mer. Da må han vente, mobilabonnementet og busskort bør han betale selv. Som 18 år for å lære seg å betale regninger.
Synes også det er en god ide å følge opp pengebruk, hvis han feks sier det er for lite. Sett dere sammen og se på kontoutskrift for å se hvor pengene har gått. så kan dere veilede han i videre forbruk.
Får han ikke stipend også?
Jeg hadde en lignende bositasjon da jeg var 18. Hybel og 4 måltider var dekket, og jeg hadde ikke mulighet til å jobbe. Jeg fikk 2000 kr av mine foreldre, men hadde da ikke behov for f.eks. månedskort. Selv om jeg der og da skulle ønske at jeg fikk mer, førte det til at jeg ble veldig fornuftig med pengene. Ville lagt meg på ca 2500 kr i starten, også kan du heller justere beløpet etter hvert dersom du ser det er behov for det![]()