Hvor mye i mnd

Regne på hva han trenger av nødvendige utgifter, feks kollektivtransport, evt skolepenger eller avgifter osv og så sette av et beløp til lommepenger og klær, for det blir vel nær sagt eneste som gjenstår. Det er veldig vanskelig å vite hvor mye.

Synes 2000 burde være nok! Bedre å begynne der, og heller evt øke hvis dere skjønner at det virkelig ikke går. Umulig å gå ned etterpå i alle fall, det ville han nok aldri godtatt! Så heller begynne lavt og øke, enn begynne høyt så han venner seg til "for mye" å rutte med..

3200 kr får du av nav/sosialen når leie og strøm er betalt. Så 3000 kr og måltider dekt høres mye ut. Det blir mye kos.

Hvis du regner 100,- dagen, som egentlig er mer enn nok til bare vas. Så havner man på ca 3000,- så tenker at det holder i massevis.

Hvor har du de tallene fra?
Nav. De sjekket familie økonomien når jeg søkte om aap for å se om vi hadde krav på noe mens jeg ventet på søknaden. Det hadde vi da ikke siden etter strøm og leie så hadde vi mer enn nok til 4 personer. En person er 3200 kr mens barn er mindre så 2.oksne og to barn skal ha 11 000kr. Men de regner ikke med lån uten hus og heller ikke mobil regninger. Husker ikke om de regna med bhg. De som sier at navere tjener mye har ikke sett hva folk får.

Synes 3-4000 kr høres mye ut, når alt det nødvendige er dekket utenom mnd kort. Tror ikke han lærer så mye når han har så mye penger å sløse bort. 2000 kr ville nok jeg gått for, da må han nok tenke mer på hva han ønsker å bruke de pengene på, evnt spare osv istedenfor å kjøpe det han vil når han vil. Selv om også 1600 kr er mye å bruke på snop og klær i mnd.

Takk til dere som klarte å komme med konkrete tips :) vås og tøys etc som skrives her gidder jeg ikke kommentere, for det er ikke meningen han skal. Men må være rom for å kose seg, samtidig som man ikke sløser. Så må vi bare finne ut summen:p:) Får nok gjort ferdig regnestykket i kveld :pMellommåltider vil han også måtte stå for selv når han trenger utenom. Hygieneartikler. Veldig god ide det med å begynne med mindre å se!

Last edited:
Hva med å gi ukepenger til å begynne med? Da er det liksom lettere å disponere frem til man får nytt. Da vil man jo heller ikke være tom for penger så lenge om han velger å bruke litt ekstra en dag. Om en tenker 100 kr dagen ca, så kan en jo vippse 700 kr en gang i uka.

Nav. De sjekket familie økonomien når jeg søkte om aap for å se om vi hadde krav på noe mens jeg ventet på søknaden. Det hadde vi da ikke siden etter strøm og leie så hadde vi mer enn nok til 4 personer. En person er 3200 kr mens barn er mindre så 2.oksne og to barn skal ha 11 000kr. Men de regner ikke med lån uten hus og heller ikke mobil regninger. Husker ikke om de regna med bhg. De som sier at navere tjener mye har ikke sett hva folk får.
Merkelig , min nevø får 7000 utenom huslån og strøm

Jeg ville bedt han om å sette opp et budsjett/dere gjør det sammen. Komme opp med alle poster som er relevante, alt fra klær, godis, sparing, også be han sette opp summene han tror er realistisk på de forskjellige. Er summene etter ditt syn, alt for lave, så ville jeg ikke sagt noe, men latt han prøve det en mnd/så lenge det rekker. Også foreslå å gjøre justeringer når den første mnd er over(uten å si noe om at «det var jo aaalt for lavt, det visste jeg!»).

Er summene han fører opp helt urealistisk høye så ville jeg ha veiledet. Nei 3000 kr på snacks i mnd blir litt mye, en potetgullpose og en sjokolade koster ditten og datten, da holder det med xxx kr i mnd.

Mye god læring her hvis han får være med å lage budsjettet :)

Dette budsjettet vil ikke passe helt. Han får 4 måltid dekket. Innboforsikring er ikke noe han må tenke på. Ikke mobil heller. Pc og slikt trenger heller ikke med. Han har nytt utstyr nå, og har tilgjengelig. :) vi tenkte dermed maks 3000,- , men usikre.

Gå på sifo sitt budsjett og sjekk hva de beregner på de utgiftene dere mener han trenger? jeg tenker helt ærlig at en 18-åring som skal bo for seg selv fint kan klare seg på en plass mellom 2-3000,- i mnd.
tenk at studenter klarer seg på 7000,- som er ment til å dekke alt, da skal han klare seg fint.

edit:
Jeg måtte bo for meg selv siste året på vgs grunnet hjemmesituasjonen. Jeg fikk borteboerstipend fra nav på 4500,- i måneden, og tjente mellom 0- 10 000 i mnd selv. Jeg lærte meg veldig godt å disponere penger og planlegge for det uforutsette. Ble sykt kreativ i disponeringen også! Mye læring av å ha lite penger :)

Last edited:

Merkelig , min nevø får 7000 utenom huslån og strøm

Statens satser for sosialhjelp for enslige er 6450 kr. Dette er kun til livsopphold og husleie (også barnehage) kommer utenom.
Dette er ikke helt relevant for tr siden det ikke er snakk om utgifter til mat, forsikring o.l,.

SIFO har laget et referanse budsjett for livsopphold her kan man gå inn og se hva alminnelige forbruksutgifter til ulike hushold koster. Da kan man bare ta med de kostnadene som er relevante og legge sammen så får man en god pekepinn på hva man trenger i «lommepenger»

https://fagarkivet.oslomet.no/bitst...eransebudsjett2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Både da jeg var student, og når jeg ser på broren min som er student.. så er jo frisør og nye klær skikkelig luksusvarer. Tror ikke det har vært snakk om så veldig mye mer til "overs" etter husleie og diverse regninger, enn at man fikk råd til mat og litt rimelig snop nå og da.
Selvsagt burde man ha råd til det som er absolutt nødvendig, men man lærer jo egentlig godt av å snu bittelitt på kronene, og å tenke "kjøper jeg meg alkohol til en helg, så må jeg leve på billig spaghetti noen dager" til eksempel. Lære seg at man må legge av litt penger her og der for å få råd til det man vil. :P

Men spørs jo kanskje litt med hva han er vant til fra før av. Om man er vant til at det brukes en del penger på en i måneden, så kan det jo hende f.eks 3000 er lite, og man lærer seg litt prioritering av penger på det. For andre vil 3000 være veldig mye. Så til syvende og sist må det jo tas i betraktning om hva som er mye eller lite penger _for dere_.
Men jeg er enig i det noen andre skrev over her er sted; begynn gjerne litt lavere og heller øk ved behov. Vanskeligere andre veien. :)

Dette budsjettet vil ikke passe helt. Han får 4 måltid dekket. Innboforsikring er ikke noe han må tenke på. Ikke mobil heller. Pc og slikt trenger heller ikke med. Han har nytt utstyr nå, og har tilgjengelig. :) vi tenkte dermed maks 3000,- , men usikre.
Nei, det var litt høyt. men som sagt tatt høyde for alle utgifter over år, med sykkel, fritidsutstyr og aktiviteter.
Jeg foreslår at dere sammen setter opp et budsjett, sånn at han i praksis ser hvordan han må disponere pengene.
feks:
Busskort : 400
Telefon abonnement : 200
Kino : 300
Snop: 200
klær og sko: 800
personlig pleie : 800
Sparing buffer: 300

Jeg synes dere bør bestemme dere sammen, du og din mann for et beløp hver mnd. Dette beløpet får han en gang i mnd på fast dato. Er det fritt, bør dere ikke gi noe mer. Da må han vente, mobilabonnementet og busskort bør han betale selv. Som 18 år for å lære seg å betale regninger.
Synes også det er en god ide å følge opp pengebruk, hvis han feks sier det er for lite. Sett dere sammen og se på kontoutskrift for å se hvor pengene har gått. så kan dere veilede han i videre forbruk.

Får han ikke stipend også?

Både da jeg var student, og når jeg ser på broren min som er student.. så er jo frisør og nye klær skikkelig luksusvarer. Tror ikke det har vært snakk om så veldig mye mer til "overs" etter husleie og diverse regninger, enn at man fikk råd til mat og litt rimelig snop nå og da.
Selvsagt burde man ha råd til det som er absolutt nødvendig, men man lærer jo egentlig godt av å snu bittelitt på kronene, og å tenke "kjøper jeg meg alkohol til en helg, så må jeg leve på billig spaghetti noen dager" til eksempel. Lære seg at man må legge av litt penger her og der for å få råd til det man vil. :p

Men spørs jo kanskje litt med hva han er vant til fra før av. Om man er vant til at det brukes en del penger på en i måneden, så kan det jo hende f.eks 3000 er lite, og man lærer seg litt prioritering av penger på det. For andre vil 3000 være veldig mye. Så til syvende og sist må det jo tas i betraktning om hva som er mye eller lite penger _for dere_.
Men jeg er enig i det noen andre skrev over her er sted; begynn gjerne litt lavere og heller øk ved behov. Vanskeligere andre veien. :)
Takk for svar og gode poeng. :) vi har blitt enige med oss selv. Så ser vi.

Nei, det var litt høyt. men som sagt tatt høyde for alle utgifter over år, med sykkel, fritidsutstyr og aktiviteter.
Jeg foreslår at dere sammen setter opp et budsjett, sånn at han i praksis ser hvordan han må disponere pengene.
feks:
Busskort : 400
Telefon abonnement : 200
Kino : 300
Snop: 200
klær og sko: 800
personlig pleie : 800
Sparing buffer: 300

Jeg synes dere bør bestemme dere sammen, du og din mann for et beløp hver mnd. Dette beløpet får han en gang i mnd på fast dato. Er det fritt, bør dere ikke gi noe mer. Da må han vente, mobilabonnementet og busskort bør han betale selv. Som 18 år for å lære seg å betale regninger.
Synes også det er en god ide å følge opp pengebruk, hvis han feks sier det er for lite. Sett dere sammen og se på kontoutskrift for å se hvor pengene har gått. så kan dere veilede han i videre forbruk.

Får han ikke stipend også?
Takk for råd. Vi har landet på en sum nå. Så ser vi hvordan det går. Nei, ikke stipend. Mye mer jeg kunne delt som sikkert ville hjulpet på svarene her også , men som jeg ikke ønsker dele. Vi er helt nødt til å følge nøye opp :)

Jeg hadde en lignende bositasjon da jeg var 18. Hybel og 4 måltider var dekket, og jeg hadde ikke mulighet til å jobbe. Jeg fikk 2000 kr av mine foreldre, men hadde da ikke behov for f.eks. månedskort. Selv om jeg der og da skulle ønske at jeg fikk mer, førte det til at jeg ble veldig fornuftig med pengene. Ville lagt meg på ca 2500 kr i starten, også kan du heller justere beløpet etter hvert dersom du ser det er behov for det :)

Enig, 2500 er kanskje midt imellom alt som nevnes....

Tenker at en jobb ikke hadde vært unormalt for å dekke slike ting. Om det er uaktuelt tenker jeg maks 2000kr pr mnd. Hadde jeg fått 2000kr pr mnd da jeg var 18 hadde jeg jubla høyt, jeg måtte dekke avsolutt alle utgifter selv, husleie, mobil, mat osv.

Jeg er litt sånn usikker.
Tenker at mye av det sosiale i den alderen er å på fredag, eller lørdags kvelder å ta en øl sammen med studievennene sine.
Greit når man er student, da kan man finne råd til det ved å leve på nudler resten av uken, men han har ikke denne muligheten siden mat er dekket.
Det sosiale er viktig så syns muligens kr 3.000,- i måneden er litt litt. Heller mer mot rundt kr 4.000,-.

Back
Topp