Hvor mye er for stort?

En tråd i 'Desember 2018' startet av keia, 2 Nov 2018.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Annemor93 Gift med forumet Desemberlykke 2018

Det høres jo veldig bra ut at de er såpass bevisst på det:)
    Ja, det blir utrolig spennende. Masse lykke til når den tid kommer! Kanskje du føder før meg, jeg har termin 3. Desember men er førstegangs så det kan hende lillemor lar vente på seg :rolleyes:

2. Fand Blir kjent med forumet

Har nå fått lillesøster i ut i den store verden :happy: hu ble født i uke 39+2 og var 4325 g. Glad jeg slapp max. Overtid isåfall :joyful: har ikke regna på det, men hun måtte ha vært en del større enn de 16% det var snakk om. Hadde en drømmefødsel :)

• Hjertelig Hjertelig x 2
  3. Annemor93 Gift med forumet Desemberlykke 2018

Åh gratulerer så masse:Heartred Så bra du hadde en så god fødsel og at hun kom før termin.

I verste fall tre ekstra uker (max overtid på 11 dager) kunne blitt heftig da ja:joyful:

4. keia Forelsket i forumet JuniJubel2021 Desemberlykke 2018

Åh❤️ Gratulerer så mye!

5. keia Forelsket i forumet JuniJubel2021 Desemberlykke 2018

Det er jo ikke lenge til!! Min første kom 11 dager før i styrtfødsel. Så man kan bli overrasket som førstegangsfødene også masse lykke til ♥️

6. Annemor93 Gift med forumet Desemberlykke 2018

Det er lov å håpe. Takk skal du ha:Heartred

7. Storkebaby Glad i forumet Sommerfuglene Mailykke 2018

Drev å søkte litt om vekstestimering og kom over denne tråden.
    Så lurte jeg litt, er ikke er svangerskap 40+3 slik at du skal gå utifra 283 dager i tabellen?

8. Annemor93 Gift med forumet Desemberlykke 2018

[QUOTE6 "Storkebaby, post: 24968705, member: 118778"]Drev å søkte litt om vekstestimering og kom over denne tråden.
    Så lurte jeg litt, er ikke er svangerskap 40+3 slik at du skal gå utifra 283 dager i tabellen?[/QUOTE]

Det er litt forskjeller her og der ja ut i fra hvor i verden man får informasjonen fra.
    I norge bruker vi 40+2 og 40+3 når vi regner et svangerskap.
    Det er sant det at man kan heller regne på det istedet ettersom det er det vi går utifra her i Norge. Det er også bare en estimering så ta det med en liten klype salt. Kan være +/- :)

Dette er her fra Babyverden om lengden av et svangerskap.

https://www.babyverden.no/Nyheter/Hvor-langt-er-et-svangerskap/

Et gjennomsnittlig svangerskapslengde regnes til 40 uker (280 dager)

I Norge brukes to forskjellige beregningsmetoder, én utarbeidet i Bergen (Synnøve Lian Johnsen og medarbeidere) som har en gjennomsnittlig svangerskapslengde på 282 dager, og én utarbeidet ved St. Olavs hospital i Trondheim (Sturla Eik-Nes og medarbeidere) som gir en gjennomsnittlig svangerskapslengde på 283 dager.

Eks:

280 dager 20% over gjennomsnittet vekst
    3546 x 1,20 =
    4 255,2 gram

283 dager 20% over gjennomsnittet vekst
    3618 x 1,20 = 4 341,6

Ikke den aller største forskjellen men ja, litt :)

Last edited: 16 Nov 2018
  9. Storkebaby Glad i forumet Sommerfuglene Mailykke 2018

Jeg trodde virkelig at Norge hadde samme beregning nå, at det med 2 forskjellige var slutt på :eek: Men da er det ikke slik nei.. Her jeg bor regnes svangerskap som 40+3.

10. Annemor93 Gift med forumet Desemberlykke 2018

Gikk bare ut i fra 40 fullgåtte uker når jeg estimerte. Tenkte ikke så mye over de to - tre ekstra dagene vi har i Norge:angelic:

Vekstestimering Eks: (280 dager vs 283 dager)
    280 dager 20% over gjennomsnittet vekst
    3546 x 1,20 =
    4 255,2 gram

283 dager 20% over gjennomsnittet vekst
    3618 x 1,20 = 4 341,6 gram

Ikke den aller største forskjellen men ja, litt. De små får ikke lagt på seg så alt for mye på de ekstra dagene heldigvis :joyful:

Last edited: 16 Nov 2018

Del denne siden