Hvor mye er for stort?

Ja,alt beror vel på hva han veier den 6/12. Fikk en grei fødselsplan. Blir satt igang uke 38 hvis han er så stor. Og veien til keisersnitt er kort hvis jeg får problemer i forløpet. Tusen takk for at du regnet for meg! Litt uvirkelig at han kanskje kommer om 3 og en halv uke når terminen min er 23/12 :)

Det høres jo veldig bra ut at de er såpass bevisst på det:)
Ja, det blir utrolig spennende. Masse lykke til når den tid kommer! Kanskje du føder før meg, jeg har termin 3. Desember men er førstegangs så det kan hende lillemor lar vente på seg :rolleyes:
 
Det står bare 16% over på papirene mine. Ultralyden i uke 36 tilsa en baby på 3240 g. Og legen sa vel at ca. Vekt til termin ville være rundt 4 kg :)

Har nå fått lillesøster i ut i den store verden :happy: hu ble født i uke 39+2 og var 4325 g. Glad jeg slapp max. Overtid isåfall :joyful: har ikke regna på det, men hun måtte ha vært en del større enn de 16% det var snakk om. Hadde en drømmefødsel :)
 
Har nå fått lillesøster i ut i den store verden :happy: hu ble født i uke 39+2 og var 4325 g. Glad jeg slapp max. Overtid isåfall :joyful: har ikke regna på det, men hun måtte ha vært en del større enn de 16% det var snakk om. Hadde en drømmefødsel :)
Åh gratulerer så masse:Heartred Så bra du hadde en så god fødsel og at hun kom før termin.

I verste fall tre ekstra uker (max overtid på 11 dager) kunne blitt heftig da ja:joyful:
 
Har nå fått lillesøster i ut i den store verden :happy: hu ble født i uke 39+2 og var 4325 g. Glad jeg slapp max. Overtid isåfall :joyful: har ikke regna på det, men hun måtte ha vært en del større enn de 16% det var snakk om. Hadde en drømmefødsel :)
Åh❤️ Gratulerer så mye!
 
Det høres jo veldig bra ut at de er såpass bevisst på det:)
Ja, det blir utrolig spennende. Masse lykke til når den tid kommer! Kanskje du føder før meg, jeg har termin 3. Desember men er førstegangs så det kan hende lillemor lar vente på seg :rolleyes:
Det er jo ikke lenge til!! Min første kom 11 dager før i styrtfødsel. Så man kan bli overrasket som førstegangsfødene også masse lykke til ♥️
 
Jeg skjønner deg godt. Det skal gå veldig bra skal du se:)

Regnestykket ditt blir da

3546 x 1,27 = ca 4503,42 gram ved termin.
Det er jo bare en estimering.

Mulig du får tilbud om å få keisersnitt i stedet både på grunn av størrelsen hans og forrige erfaring.
Ta det opp på samtalen om det er noe du ønsker sterkt istedet for å prøve vaginalt.

Drev å søkte litt om vekstestimering og kom over denne tråden.
Så lurte jeg litt, er ikke er svangerskap 40+3 slik at du skal gå utifra 283 dager i tabellen?
 
[QUOTE6 "Storkebaby, post: 24968705, member: 118778"]Drev å søkte litt om vekstestimering og kom over denne tråden.
Så lurte jeg litt, er ikke er svangerskap 40+3 slik at du skal gå utifra 283 dager i tabellen?[/QUOTE]

Det er litt forskjeller her og der ja ut i fra hvor i verden man får informasjonen fra.
I norge bruker vi 40+2 og 40+3 når vi regner et svangerskap.
Det er sant det at man kan heller regne på det istedet ettersom det er det vi går utifra her i Norge. Det er også bare en estimering så ta det med en liten klype salt. Kan være +/- :)

Dette er her fra Babyverden om lengden av et svangerskap.

https://www.babyverden.no/Nyheter/Hvor-langt-er-et-svangerskap/

Et gjennomsnittlig svangerskapslengde regnes til 40 uker (280 dager)

I Norge brukes to forskjellige beregningsmetoder, én utarbeidet i Bergen (Synnøve Lian Johnsen og medarbeidere) som har en gjennomsnittlig svangerskapslengde på 282 dager, og én utarbeidet ved St. Olavs hospital i Trondheim (Sturla Eik-Nes og medarbeidere) som gir en gjennomsnittlig svangerskapslengde på 283 dager.


Eks:

280 dager 20% over gjennomsnittet vekst
3546 x 1,20 =
4 255,2 gram

283 dager 20% over gjennomsnittet vekst
3618 x 1,20 = 4 341,6

Ikke den aller største forskjellen men ja, litt :)
 
Last edited:
Det er nok litt forskjeller her og der ja ut i fra hvor i verden man får informasjonen fra.
Har sett at forskjellige sider sier forskjellige ting. Det er bare en estimering så ta det med en liten klype salt. Kan være +/- :)

Dette er her fra Babyverden om lengden av et svangerskap.

https://www.babyverden.no/Nyheter/Hvor-langt-er-et-svangerskap/

Et gjennomsnittlig svangerskapslengde regnes til 40 uker (280 dager)

I Norge brukes to forskjellige beregningsmetoder, én utarbeidet i Bergen (Synnøve Lian Johnsen og medarbeidere) som har en gjennomsnittlig svangerskapslengde på 282 dager, og én utarbeidet ved St. Olavs hospital i Trondheim (Sturla Eik-Nes og medarbeidere) som gir en gjennomsnittlig svangerskapslengde på 283 dager.

Jeg trodde virkelig at Norge hadde samme beregning nå, at det med 2 forskjellige var slutt på :eek: Men da er det ikke slik nei.. Her jeg bor regnes svangerskap som 40+3.
 
Jeg trodde virkelig at Norge hadde samme beregning nå, at det med 2 forskjellige var slutt på :eek: Men da er det ikke slik nei.. Her jeg bor regnes svangerskap som 40+3.

Gikk bare ut i fra 40 fullgåtte uker når jeg estimerte. Tenkte ikke så mye over de to - tre ekstra dagene vi har i Norge:angelic:

Vekstestimering Eks: (280 dager vs 283 dager)
280 dager 20% over gjennomsnittet vekst
3546 x 1,20 =
4 255,2 gram

283 dager 20% over gjennomsnittet vekst
3618 x 1,20 = 4 341,6 gram

Ikke den aller største forskjellen men ja, litt. De små får ikke lagt på seg så alt for mye på de ekstra dagene heldigvis :joyful:
 
Last edited:
Back
Topp