Hvor mye er egentlig feber??

Mi ( nr 2 på vei)

Glad i forumet
Jeg har alltid tenkt at 38 er feber, men nevøen min som er på sykehuset han hadde 37.8 målt i rompa, da sier egene at alt over 37 er feber.. Hva mener dere???

Da har gutten min konstant feber, og har hatt det siden han ble født...for hver gang vi har målt stopper den på 37,2.

Jeg tenker feber når de bikker 38 grader.

Mi ( nr 2 på vei) skrev:
Jeg har alltid tenkt at 38 er feber, men nevøen min som er på sykehuset han hadde 37.8 målt i rompa, da sier egene at alt over 37 er feber.. Hva mener dere???

Ikke for å være arrogant og tro jeg er noen ekspert her, men da er jeg fristet til å si at legene tar feil.... 37 er jo normaltemp.
36,6-37,5 er normaltemp...

Løsa skrev:

Mi ( nr 2 på vei) skrev:

Ikke for å være arrogant og tro jeg er noen ekspert her, men da er jeg fristet til å si at legene tar feil.... 37 er jo normaltemp.

Jeg er enig med deg,  barnehagene ringer jo når ungene har 38, så jeg har alltid sett på det som feber, ikke 37.5.. 

Mi ( nr 2 på vei) skrev:

Løsa skrev:

Mi ( nr 2 på vei) skrev:

Jeg er enig med deg,  barnehagene ringer jo når ungene har 38, så jeg har alltid sett på det som feber, ikke 37.5.. 

Ja ikke sant, på sykehuset jeg jobber sier iallefall legene og sykepleierne at det er feber fra 38 og at man er subfebril fra 37,6-37,9...

Definisjonen av feber er over 38.

Men jeg har eks ganske lav kroppstemperatur til vanlig (36,5)...så når jeg noen ganger ikke har følt meg helt i form - og tempen viser eks 37,8 - så har jeg nok en "feberlignende" følelse i kroppen (varm og verker).

Har tenkt at det er feber fra 37,5. Men så har jeg lav kropstemperatur, og det har sønnen min også. Jeg føler meg febersyk selv når temperaturen bikker 37,5. Men det varierer sikkert litt, for det kan jo hende jeg har hatt det uten å merke det også.
Hos sønnen min ser jeg mest ann almenntilstanden.

Det kan umulig stemme her iallefall, for både på meg selv og jentungen får vi opp temp på ca. 36 komma noe når vi er friske. Jeg føler meg veldig dårlig i muskler og ledd før jeg kommer til 38, men hun har sjelden sånn lav feber da, på henne spretter det opp til over 38 når hun er syk, så jeg trenger ikke å vurdere om det er feber eller ei. 

Men kommer ikke det litt an på barnet? Og hva som er deres normaltemp? 

Labambie skrev:

Jo, men det endrer ikke definisjonen fordi.

Det kommer jo helt an på personen... Hva normaltemp er etc...
Selv om selve definisjonen på feber er 38, så synes jeg det er feil og si at noen ikke har feber selv om de ikke er over 37,9.

Selv kan jeg si at jeg har feber når jeg har 37,4 for da er jeg helt ute...Fryser, verker i kroppen og ja... helt ute... Og jeg har 37,3 som normal temp.. så jeg er bare opp 0,1 før jeg har feber!

Labambie skrev:

Jo, det gjør jo det, form messig og sykdomsmessig. Men du kan forsøke og si det til en lege, at barnet ditt har lav kroppstemperatur, og dermed feber før 38, det er det så vidt jeg vet ingen leger som er enig i. :p

Feber er pr definisjon kroppstemp over 38 grader, dette er totalt uavhengig av hver og ens normaltemperatur. Det er absolutt mulig for mennesker å føle seg syke med lavere temp enn 38 grader, men de er ikke febrile likevel.... Så nei, feber kommer ikke an på nomraltemperatur, feber er tp over 38 grader - punktum... Dette er en medisinsk definisjon, ikke noe hver og en kan bestemme for seg selv... Har hørt det tusen ganger, "jeg har feber ved 37,8 grader pga normaltemp er 36,8",men nei - det regnes IKKE som feber uansett....

Pearl skrev:
Feber er pr definisjon kroppstemp over 38 grader, dette er totalt uavhengig av hver og ens normaltemperatur. Det er absolutt mulig for mennesker å føle seg syke med lavere temp enn 38 grader, men de er ikke febrile likevel.... Så nei, feber kommer ikke an på nomraltemperatur, feber er tp over 38 grader - punktum... Dette er en medisinsk definisjon, ikke noe hver og en kan bestemme for seg selv... Har hørt det tusen ganger, "jeg har feber ved 37,8 grader pga normaltemp er 36,8",men nei - det regnes IKKE som feber uansett....

Men hvordan kan det være SÅ satt fast? Det meste annet av legevitenskap er jo litt opp til enkelte pasient, men ikke dette? F.eks sønnen til ei venninne av meg som får veldig lett feberkramper og det kan skje før temperaturen overskrider 38. 

Over 38 ;)

Der jeg jobbet før,tok vi tempen til barna når dem var friske i ca en uke,for å finne normaltempen deres.For da visste vi også hva som var febertempen dems når dem ble syke. Kanskje lurt å gjøre på våre egne barn også? :-)

Labambie skrev:

Pearl skrev:

Men hvordan kan det være SÅ satt fast? Det meste annet av legevitenskap er jo litt opp til enkelte pasient, men ikke dette? F.eks sønnen til ei venninne av meg som får veldig lett feberkramper og det kan skje før temperaturen overskrider 38. 

Det bare ER sånn... Feberkramper trenger ikke komme bare av høy feber men man kan også få det av raskt stigende feber, om tempen går veldig fort opp kan man altså få feberkramper også ved relativt lav temp/feber...

Back
Topp