Hvor mye bruker deres små smokk?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Her begrenser vi bruken for frøkna. Får bare når hun skal sove eller er syk. Har merka denne uka at hun er blitt veldig avhengig av smokken, så nå må vi kutte ned på bruken.

Gjorde samme med storebror, og han slutta med smokk rett etter han fylte to år. Håper på det samme med frøkna.

Og så tenker jeg på språkutvikling og sånn når de går med smokk hele tiden. De blir passive og stille, og uttalen blir utydelig. Dårlige vaner.
Og så er det jo tannstillingen da.

Så hvordan bruker deres små smokken?


Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Da han er frisk og rask har han den bare da han sover eller hvis vi skal kjøre bil litt langt! Men når han er syk får han ha den mye!
 
Stort sett bare ved soving og bilkjøring :)


Sent from my iPad using BV Forum
 
pga at hun skulle lære 2 språk osv se ble den fort tatt vekk på dagtid. hun får den kun når hun skal sove!
har ikke tenkt så mye på når vi skal ta den helt vekk enda, men er ikke redd der tannstilling osv da den ikke er i bruk så mye ;)
 
Sjelden annet enn ved dag- og nattsoving. Hører liksom sammen med kosesauen :) Han får den også på lange bilturer.

Men han er ikke så veldig avhengig av den egentlig. Han plukker den ut og legger fra seg både den og kosesauen selv etter soving :)
 
Mer enn jeg skulle ønske. Prøver å begrense, men det er vanskelig å forklare ordentlig for han enda. Og det hjelper jo fint lite å gjemme de vekk når han stiller seg ved skapet de ligger i, og vil ha smokken :p
Men han gir ifra seg sutten og kosekluten før vi går inn i bhg. Det er i alle fall en start.
Og noen ganger klarer jeg å avlede. Er verst når han kjeder seg (feks om vi er opptatte med matlaging etc) og når han er trøtt.
I tillegg er samboer sinnsykt dårlig på å begrense det...Han lar han til og med ha sutten når de er ute og leker, det er så unødvendig..Har sikkert sagt ifra 1000 ganger :rolleyes:


Sent from my iPhone using Tapatalk -
 
Bruker den egentlig mye. Var bedre enn periode, men sklidd ut nå. Hun gir den fort til oss når hun skal spise og pusse tennene. Gir fra seg smokk og kosefille før hun går inn i bhg.

Vi kan ta den og hun sutrer litt før hun finner på noe annet og glemmer den.
 
stortsett ved soving og bilkjøring, oxo når hu er sjuk :p (og da tar det litt tid å bryte dårlige rutiner :p )
 
Mer enn jeg skulle ønske. Prøver å begrense, men det er vanskelig å forklare ordentlig for han enda. Og det hjelper jo fint lite å gjemme de vekk når han stiller seg ved skapet de ligger i, og vil ha smokken :p
Men han gir ifra seg sutten og kosekluten før vi går inn i bhg. Det er i alle fall en start.
Og noen ganger klarer jeg å avlede. Er verst når han kjeder seg (feks om vi er opptatte med matlaging etc) og når han er trøtt.
I tillegg er samboer sinnsykt dårlig på å begrense det...Han lar han til og med ha sutten når de er ute og leker, det er så unødvendig..Har sikkert sagt ifra 1000 ganger :rolleyes:


Sent from my iPhone using Tapatalk -

Samme her :)
Så stresser jeg ikke veldig med det jeg. Tar det litt som det kommer, og alle barn slutter med sutt en eller annen gang. Her sluttet eldste når han var litt over to. Skulle ønske jeg ikke hadde stresset sånn da, for han brukte da tommelen i steden. Og den er fortsatt inne den dag i dag..
 
Samme her :)
Så stresser jeg ikke veldig med det jeg. Tar det litt som det kommer, og alle barn slutter med sutt en eller annen gang. Her sluttet eldste når han var litt over to. Skulle ønske jeg ikke hadde stresset sånn da, for han brukte da tommelen i steden. Og den er fortsatt inne den dag i dag..
Huff ja, tommelen er verre enn noe annet. Jeg brukte den til jeg var 11!! :eek:


Sent from my iPhone using Tapatalk -
 
Samme her :)
Så stresser jeg ikke veldig med det jeg. Tar det litt som det kommer, og alle barn slutter med sutt en eller annen gang. Her sluttet eldste når han var litt over to. Skulle ønske jeg ikke hadde stresset sånn da, for han brukte da tommelen i steden. Og den er fortsatt inne den dag i dag..
en av grunnene til at jeg ikke stresser så veldig med det. altså som sagt får hun den kun i senga men vil ikke ta den vekk for tidlig heller
 
Er ikke noe problem her. Hender hun vil ha når vi koser, ellers er det kun i sovetiden. Hvis hun har smokken og forsøker å prate, sier jeg alltid at jeg ikke forstår siden hun har smokken i munnen. Så er blitt automatisk at hun legger den bort av seg selv. Hvis hun hadde vært veldig avhengig av den ville jeg ha vært mye mer streng med bruken. Synes det er en uting med barn som bruker smokk hele tiden.
 
Christina får kun ha smokk når hun sover, i bilen eller når hun er syk :) Hun er så flink også, så når vi henter henne om morgenen sier hun alltid "smokken ligge her" også legger hun den fra seg på bordet ved siden av senga ;)
Og hvis jeg spør henne om vi skal ut å kjøre bli sier hun ofte "Pelle i bilen. Smokken i bilen" Så da vet hun at hun får kose seg med smokken og se på Pelle politibil i bilen :p
 
Samme her :)
Så stresser jeg ikke veldig med det jeg. Tar det litt som det kommer, og alle barn slutter med sutt en eller annen gang. Her sluttet eldste når han var litt over to. Skulle ønske jeg ikke hadde stresset sånn da, for han brukte da tommelen i steden. Og den er fortsatt inne den dag i dag..
Nei det er sant. Her slutta vi med.storebror fordi han bet av tuppen på en.smokk hver dag:-o
For det første var jeg.livredd for at han skulle sette tuppen i halsen om natta, og for det andre ble.det dyrt.med en.smokk i søpla hver dag :p

Men han var generelt ikke så glad i smokk.

Blir sikkert annerledes med frøkna.

Men jeg synes jo at de ikke trenger smokk når de.er blide og fornøyde og er i full lek. Blir fryktelig vanskelig å.få kommunisert med andre barn da.
Klart er smokk bedre enn tommel, ingen tvil om det. Men her har ikke tommel vært et alternativ heller, det har de ikke skjønt :p

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Stort sett bare om natta og når vi kjører bil:)
Men har blitt litt sløve, han finner ofte smokk på gulvet eller under senga si:p

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Er ikke noe problem her. Hender hun vil ha når vi koser, ellers er det kun i sovetiden. Hvis hun har smokken og forsøker å prate, sier jeg alltid at jeg ikke forstår siden hun har smokken i munnen. Så er blitt automatisk at hun legger den bort av seg selv. Hvis hun hadde vært veldig avhengig av den ville jeg ha vært mye mer streng med bruken. Synes det er en uting med barn som bruker smokk hele tiden.
Personlig synes jeg det er alt for tidlig å kalle smokk en uting når de bare er 1.5 år...Synes ikke man kan forvente all verden heller..Tenker at det her som med alt annet; en gylden middelvei er greit:)
Synes selvfølgelig ikke de bør gå med smokken fra morgen til kveld vel likevel. Og det er såklart greit å være noe bevisst på det.


Sent from my iPhone using Tapatalk -
 
Er ikke noe problem her. Hender hun vil ha når vi koser, ellers er det kun i sovetiden. Hvis hun har smokken og forsøker å prate, sier jeg alltid at jeg ikke forstår siden hun har smokken i munnen. Så er blitt automatisk at hun legger den bort av seg selv. Hvis hun hadde vært veldig avhengig av den ville jeg ha vært mye mer streng med bruken. Synes det er en uting med barn som bruker smokk hele tiden.
Ser nå at du skrev hele tiden;) Og da er jeg forsåvidt enig...:)


Sent from my iPhone using Tapatalk -
 
Personlig synes jeg det er alt for tidlig å kalle smokk en uting når de bare er 1.5 år...Synes ikke man kan forvente all verden heller..Tenker at det her som med alt annet; en gylden middelvei er greit:)
Synes selvfølgelig ikke de bør gå med smokken fra morgen til kveld vel likevel. Og det er såklart greit å være noe bevisst på det.

Sent from my iPhone using Tapatalk -
Vell, jeg synes det er det, fordi jeg tror det er hemmende i forhold til mimikk og språkutvikling. Jeg er ikke superstreng på det fordi det ikke er et problem her hjemme. Så om hun leker og bruker smokken en og annen gang ser jeg ikke noe problem med det. Jeg mener det hvertfall er et problem om de bruker den mer enn de lar vær..
Jeg synes ikke de er for små til å lære gode vaner. Det er ikke naturlig å skulle ha noe i munnen hele tiden, og det må de lære. Og jo lengre man har en vane, værre er det å bli kvitt den.
Uting var kanskje et provoserende ord, jeg mener det er en dårlig vane.
 
Back
Topp