Hvor mye bærer dere babyen?

Amaryllis85

Glad i forumet
Jeg får en del kommentarer fra folk som er 50+ angående dette med hvor mye jeg bærer og holder babyen. Hun er ikke så glad i å ligge alene. Først den siste uken har hun begynte å ligge i vuggen,.men da må babynestet ligge der oppi, sånn at hun ligger litt tett. Hun er bare en mnd gammel,.og jeg har forstått det slik at dette er vanlig. Det blir til at jeg holder hun masse, bærer hun rundt i huset og har hun masse på fanget. Hun sover fint i vognen når vi går tur og sover i babynestet ved siden av oss i sengen, så hun kan sove litt for seg selv. Jeg trives med å ha hun nær meg.

Opplever at disse litt "eldre" syns dette er veldig rart. De mener at jeg bør legge hun fra meg, de har jo så godt av å skrike litt (nei jeg følger ikke dette "rådet") fikk kommentar før i dag at jeg har bært mer på babyen min denne mnd hun har vert her enn denne damen gjorde hele den tiden hennes barn var liten...

Hva er "normalt "? Hvor mye bærer du din baby gjennom dagen?

Det der har forandret deg veeeldig! Før var det vel mer sånn at man ikke skulle gjøre babyen bortskjemt, de skulle lære seg å ligge alene med én gang. Sånn er det ikke lengre. Babyene skal ha masse kos og nærhet, særlig den første tiden. Jeg syns det høres ut som om du gjør alt riktig :) Hvor mye man bærer osv er jo veldig forskjellig, men jeg ville tenkt at så lenge du trives med sånn dere har det, så er det riktig. Hadde du blitt sliten og følt at det ble mye mas og måtte bære hele tiden, da kunne du kaskje forsøkt å legge babyen mer ned.
Selv føler jeg at jeg bærer og koser for lite. Mini her sover sååå mye, så derfor ligger han mye i vuggen. Nå når han er stor nok til ergobaby skal jeg ta ibruk den, det gleder jeg meg til :) da kan han sove i den, men likevel være nær meg :)

Får også disse kommentarene av besteforeldrene. At hun blir bortskjemt og at jeg skal legge henne fra meg hele tiden.
Inn det ene øret og ut det andre ;) Bærer,holder og koser så mye som mulig! Tenker at babyen trenger det for og utvikle seg og bli et trygt og fornøyd barn! :) Vet ikke hva babyen skal få ut av og ligge alene og skrike? :p

Jeg også liker å ha han nær og legger han kun fra meg hvis jeg må gjøre noe. De har jo blitt bært i 9 mnd, så det føles veldig rart å plutselig skulle legge de fra seg. Og jeg tror min første er så trygg som han dr fordi han har fått mye nærhet og ikke har grått alene.

Her er det akkurat det samme :-) Hun sover i vognen på trilleturer, i babynest i sengen på natta og ellers på oss i løpet av dagen. Og ja bærer mye :-) Har ikke fått noen kommentarer på dette og tænker det er ganske vanlig de første måneder? Etterhvert håper jeg hun av og till kan sove for seg selv ;-)

Liam liker godt å ligge i vuggen på dagtid og sover godt i sin egen seng om natten, så da synes jeg det er greit. Men han sover også en del på oss om dagen, spesielt hvis han er urolig. Han trenger heldigvis ikke å bli bært noe, men det kan jo endre seg.

Se på mødrene i for eksempel Afrika! Der svøper de inn ungene sine og bærer dem døgnet rundt på magen sin! Disse barna får sjeldent kolikk og det sies at de vil være mer robuste mot sykdommer! Jeg tror det å bære barnet sitt tett inntil kan gi god helse for barnet! De trenger nærhet og kontakt med mamman sin! Kan aldri bære for mye på ditt eget barn!

Lese en historie om en som fikk et barn som døde under fødsel. Moren ville ha barnet på brystet rett etter fødselen og til alles store sjokk våknet barnet til live igjen! Skal ikke undervurdere hud mot hud og nærhet til det nyfødte barnet!

Bærer henne mye og har henne mye på fanget :) Er jo helt naturlig for dem :) Men frøkna her synes det er greit å sove litt alene innimellom faktisk! Så da får storebror sittet litt på fanget også :)

Her klager min mor på at småen er bortskjemt. At vi ikke legger han nok ned.. Men min klarte bare å sove i vuggen helt i starten, ellers på oss eller vogn. Hver gang vi lå han ned våknet han og sov ikke da på mange timer. Fikk aldri gjort noe som helst. No ligger vi en del på gulvet sammen og han begynner å takle å ikke bli løftet hele tiden. Er for den motoriske utviklingen sin del. Vil enda ikke la han ligge alene. Nesten 3 måneder

Er noe som het "fangban" (fangbarn) i trøndelag/møre før ifølge min far som er 55. Og det er visst mine barn. Hehe! Det er barn som blir holdt masse. Vi har snakket mye om dette i det siste i min familie. Moren min er også 55 og fortalte at hun ble lagt på loftet stort sett hele tiden frem til hun var året. Bortsett fra ved spising,som forøvrig kun var hver 4. time. Så er jo veldig mye som har skjedd på den fronten siden våre foreldre var små og også siden vi selv var små.

Men skjønner ikke helt hvordan man klarer å la en baby bare ligge hele dagen heller jeg da. Man blir jo så tussete etter disse små. De to første ukene klarte jeg nesten ikke ta øynene mine fra mini.

Blir ikke bært så mye her, men ligger masse oppå oss i løpet av dagen. Ender som regel opp med å ligge på brystet hele natten også, siden han sliter med å finne roen.
Noen barn trenger masse nærhet. Storebroren var en helt annen type som stort sett fikk ligge for seg selv.

Blir holdt nesten hele dagen og sover sammen med meg om natten så jenta vår blir skikkelig bortskjemt, men hs sa det var bare bra vi gjør det :) legger henne kun for seg selv når hun er fornøyd med det selv. Prøvde ergobabyen på tur ut i går. Fungerte knall! Hun sov og jeg fikk trim ;)

Jeg ser at vi er ganske enige i at babyene trenger nærhet og kos :-) og da i ulike grader! Jeg kunne aldri ha lagt babyen min på et annet rom (eller på loftet som twins +1 skriver!!!) og latt det ligge der for Seg selv I lengre tid!! Hvis barnet sover og har det greit så...
Det er bra at tidene har forandret seg! Men det er en ting jeg ikke kan forstå. Selv som uvitende førstegangs mamma kjenner jeg jo at det er riktig å plukke opp barnet når det gråter, lære meg å kjenne igjen tegn på hvorfor hun gråter og gjøre mitt beste for at hun skal ha det bra. Men hva med alle de som mener at barna bare kan ligge å gråte? Lærte de aldri babyene sine å kjenne? Plukket de ikke babyene opp? Kanskje det bare skulle være sånn, det var vel de rådene de fikk. Men jeg hadde aldri kunne fulgt de rådene, det hadde ikke føltes naturlig!!

Se på mødrene i for eksempel Afrika! Der svøper de inn ungene sine og bærer dem døgnet rundt på magen sin! Disse barna får sjeldent kolikk og det sies at de vil være mer robuste mot sykdommer! Jeg tror det å bære barnet sitt tett inntil kan gi god helse for barnet! De trenger nærhet og kontakt med mamman sin! Kan aldri bære for mye på ditt eget barn!

Lese en historie om en som fikk et barn som døde under fødsel. Moren ville ha barnet på brystet rett etter fødselen og til alles store sjokk våknet barnet til live igjen! Skal ikke undervurdere hud mot hud og nærhet til det nyfødte barnet!

Jeg tror at bæring er veldig bra!! Prøver å bære hun i sjal, stort sett trives hun veldig med det!

For en historie <3 helt fantastisk!!

Er noe som het "fangban" (fangbarn) i trøndelag/møre før ifølge min far som er 55. Og det er visst mine barn. Hehe! Det er barn som blir holdt masse. Vi har snakket mye om dette i det siste i min familie. Moren min er også 55 og fortalte at hun ble lagt på loftet stort sett hele tiden frem til hun var året. Bortsett fra ved spising,som forøvrig kun var hver 4. time. Så er jo veldig mye som har skjedd på den fronten siden våre foreldre var små og også siden vi selv var små.

Men skjønner ikke helt hvordan man klarer å la en baby bare ligge hele dagen heller jeg da. Man blir jo så tussete etter disse små. De to første ukene klarte jeg nesten ikke ta øynene mine fra mini.

På loftet!!? Jeg kjenner jeg blir rystet!! Høres nesten ut som om det var en straff... De trodde vel fremdeles på den tiden at babyer bare er egoistiske med sine behov...

Høres bra ut at du har fangbarn :-D

Det var sånn min bestemor lærte det skulle være. Var jo ikke sånn når jeg var liten heldigvis. Men mammaen min er helt "normal " hun altså. Haha! Så de tok vel ikke skade av det.

Så forresten en helt fantastisk morsom ammevideo på stolavs rett etter fødsel,sikkert flere her som har sett den. Da fikk vi se tilbake i tid. Babyene lå jo på egen stue på aykehuset og var kun inn til mammaen for amming hver fjerde time. Bra tidene har forandret seg.

Tviler på at du sitter på gamlehjem og angrer på at du kosa for mye med babyene dine om 50-60 år, så bare kos i vei! Jeg tror det er sunt for både oss og babissene :) man kan ikke skjemme bort så små barn. Det har jeg lest på internett faktisk og da MÅ det jo være sant!! :)

Koser masse med babyen min, men legger han også fra meg mye. Har en storebror på 2,5 år, som også krever sitt. Noen ganger må bare babyen gråte, så jeg får lagt storebror feks og jeg er alene med de to. Av og til må jeg henge opp den maskina med klær mens baby gråter. De har ikke vondt av å gråte litt, men det betyr ikke at de ikke skal få masse kos og bli bært når de er urolige.

Mye er ikke så glad i vogna og hele dagen så ligger babyen på brystet mitt :) Nærhet er viktig og det har jeg lært etter jeg lyttet altfor mye på andre med førstemann. Har enda dårlig samvittighet for det :(

Back
Topp