Hvor mye øver babyene på å ligge på magen?

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Hvor mye øver babyen på å ligge på magen?

Merker at jeg fort glemmer det når jeg også to storesøsken som trenger oppmerksomhet. Har nå laget fast rutine på å ligge på magen etter storesøsken har lagt seg. Lillesøster er også mest våken på kveldstid. Prøver også å huske på det ved bleieskift, men der er det ofte jeg glemmer det :sorry:
 
Alt for lite :eek: Jeg glemmer det helt av. Men har tatt meg i det og prøver å bli flinkere, men enda er det nok for lite magetid ja.

Han er litt lik søstera si, ofte bare sovner han der istedenfor å trene på å løfte hode osv. Heldigvis trives han noe bedre på magen enn det hun gjorde. Med henne var det enten grining eller så sovnet hun, mens han er mer fornøyd de gangene han ikke sovner.
 
Alt for lite her og, har ingen storesøsken å "skylde" på heller. Skal prøve å huske å få en rutine på det. Han liker det egentlig godt men sovner stort sett. Og da sover han så utrolig godt, virker som han sover mye bedre på magen. Jeg sittet rett ved siden av og passer på da, og lar han ikke ligge lenge heller men det det gjør nesten litt vondt å ta han opp ;)
 
Gjør det flere ganger om dagen her. Prøver p alltid legge henne på babygym en når hun er våken en stund.
Hun er allerede blitt veldig sterk i hodet og nakken, holder hoder høyt oppe i flere minutter og vender på det for å se. Snur seg også opp og ligger på begge sider. Hun liker det også veldig godt heldigvis.
Jeg er nok veldig bevisst på det, vi var hos manuelterapaut med eldste og fikk mange gode råd der.

Man kan forresten også trene nakken deres ved å ha de oppå på brystet sitt, om man legger seg litt ned så får de god nakketrening da også.
 
Vi hadde ike blitt fortalt viktigheten av det med førstemann, så begynte ikke med systematisk øvelse før hun var 3 uker eller noe. Hun hatet i tilleg å ligge på magen så var ikke så lett å øve med henne heller.
Så denne gangen har vi vært flinkere fra start, og han har blitt veldig sterk i nakken. Så lenge han er våken og i godt humør /ikke magevondt, så kan han ligge en stund, både 0 slappe av og å kikke litt rundt. Vi legger noen ganger et brettet teppe under overkroppen /albuene, så det ikke skal bli såå tungt å løfte seg helt fra gulvet.
Han får nok ikke nok mage-magetid, men er veldig glad i å ligge på brystet vårt og trener masse da, nesten så jeg noen ganger glemmer å passe nakken hans fordi han har blitt så sterk der alt:p
 
Hun ligger mye på magen å trives godt med det, nesten heller sånn at vi prøver å begrense det litt for jeg vil at hun skal være lita lenge :oops:
 
Litt hver dag - det blir mer nå som hun har bittelitt mer våkentid. De første 2-3 ukene ble det mest liggende på brystet, da hun nærmest ikke hadde noen våkentid hvor hun ikke enten var sulten eller hadde bæsja:hilarious: Sover fortsatt stort sett hele formiddagen (er 5,5 uke), men helt prima å ha våkentid til å være på gulvet når søsknene er hjemme, og ligger sammen med henne og underholder:Heartred
 
Vi gjør det for lite! Prøver å gjøre det ved bleieskift, men det er gjerne rett etter mat og da blir det gulp. Han er ikke superfan av magetid, men syns det er ok oppå oss.
 
Ligger ofte på brystet. Sjelden de blir lagt på gulvet enda.. Er bare 5 uker.
Har også to storesøsken som vil ha oppmerksomhet.
 
Alt for lite :eek: Jeg glemmer det helt av. Men har tatt meg i det og prøver å bli flinkere, men enda er det nok for lite magetid ja.

Han er litt lik søstera si, ofte bare sovner han der istedenfor å trene på å løfte hode osv. Heldigvis trives han noe bedre på magen enn det hun gjorde. Med henne var det enten grining eller så sovnet hun, mens han er mer fornøyd de gangene han ikke sovner.
Tok visst feil, nå har det snudd. Prøvd å blitt flinkere de siste dagene på magetid, men nå er det ikke mange gangene han synes det er greit å ligge på magen, er ok noen ganger, men da slapper han som oftest bare av. Får ikke trent så mye nakke og musklatur i kroppen når eneste gangen han blir liggende en stund på magen er når han slapper godt av... Kan jo ikke la han ligge der å skrike.

Noen andre som ikke trives meg magetid? Hva gjør dere for at baby skal trives på magen?
 
Tok visst feil, nå har det snudd. Prøvd å blitt flinkere de siste dagene på magetid, men nå er det ikke mange gangene han synes det er greit å ligge på magen, er ok noen ganger, men da slapper han som oftest bare av. Får ikke trent så mye nakke og musklatur i kroppen når eneste gangen han blir liggende en stund på magen er når han slapper godt av... Kan jo ikke la han ligge der å skrike.

Noen andre som ikke trives meg magetid? Hva gjør dere for at baby skal trives på magen?


Storesøster trivdes ikke åå magen, så vi brettet et teppe under albuene hennes så hun kom kanskje 3 - 4 cm opp med overkroppen, det likte hun bedre, vet ikke om du har prøvd det, men det er verdt et forsøk :)
 
Tok visst feil, nå har det snudd. Prøvd å blitt flinkere de siste dagene på magetid, men nå er det ikke mange gangene han synes det er greit å ligge på magen, er ok noen ganger, men da slapper han som oftest bare av. Får ikke trent så mye nakke og musklatur i kroppen når eneste gangen han blir liggende en stund på magen er når han slapper godt av... Kan jo ikke la han ligge der å skrike.

Noen andre som ikke trives meg magetid? Hva gjør dere for at baby skal trives på magen?
Han gråter nok kanskje fordi det er tungt. Prøv å ha han på mage på stellebordet hver gang når dere skifter på han før dere tar på bleie, de pleier å like å ligge naken. Behøver ikke å være så lenge av gangen. Og hver gang vil han bli litt sterkere.
 
Ikke så mye her men jeg har ham magen mot magen og da han øver og klarer å løfte hodet. Idag,da jeg la ham på magen å øve litt han har sovnet med en gang :angelic:
 
Storesøster trivdes ikke åå magen, så vi brettet et teppe under albuene hennes så hun kom kanskje 3 - 4 cm opp med overkroppen, det likte hun bedre, vet ikke om du har prøvd det, men det er verdt et forsøk :)
Takk for tips, det skal jeg prøve. Han liker jo godt å ligge litt oppover, enten på beina mine (opp mot knæra) eller på brystet, så er godt mulig han vil trives bedre da :)
 
Han gråter nok kanskje fordi det er tungt. Prøv å ha han på mage på stellebordet hver gang når dere skifter på han før dere tar på bleie, de pleier å like å ligge naken. Behøver ikke å være så lenge av gangen. Og hver gang vil han bli litt sterkere.
Det kan vi nok sikkert prøve. Kjenner jeg har litt panikk når det kommer til å ikke skifte bleia fort nok, da jeg er redd for både tissing og sprutbæsj, men der er jo ikke så farlig om det kommer litt tiss eller bæsj heller.

Jeg får bare slutte å stresse sånn for å få ny bleie på så fort som mulig.. Det er jo bare å gjøre rent etterpå om det skulle kommet noe.

Stress ned! Tror jeg må bli flinkere på det også. :rolleyes:
 
Det kan vi nok sikkert prøve. Kjenner jeg har litt panikk når det kommer til å ikke skifte bleia fort nok, da jeg er redd for både tissing og sprutbæsj, men der er jo ikke så farlig om det kommer litt tiss eller bæsj heller.

Jeg får bare slutte å stresse sånn for å få ny bleie på så fort som mulig.. Det er jo bare å gjøre rent etterpå om det skulle kommet noe.

Stress ned! Tror jeg må bli flinkere på det også. :rolleyes:

Haha, jeg er så enig, jeg stresser ikke nødvendigvis, men unngår å bruke for lang tid på å skifte også, er mer redd for tiss overalt enn bæsj xp fordi tisset havner overalt, bæsjen flyr stort sett bare én vei:p
 
Det kan vi nok sikkert prøve. Kjenner jeg har litt panikk når det kommer til å ikke skifte bleia fort nok, da jeg er redd for både tissing og sprutbæsj, men der er jo ikke så farlig om det kommer litt tiss eller bæsj heller.

Jeg får bare slutte å stresse sånn for å få ny bleie på så fort som mulig.. Det er jo bare å gjøre rent etterpå om det skulle kommet noe.

Stress ned! Tror jeg må bli flinkere på det også. :rolleyes:
Skjer ofte uhell på stellebordet her.. :hilarious: har håndduk over stellematta som jeg bytter.
 
Skjer ofte uhell på stellebordet her.. :hilarious: har håndduk over stellematta som jeg bytter.

Kan anbefale å kjøpe engangskladder på apoteket! Det er super praktisk! https://www.apotek1.no/produkter/attends-cover-dri-60x60cm-stolbeskyttelse-50stk-902715p

Skjer det uhell går det ikke gjennom og synes det er deilig å bare kunne kaste det hvis det blir søl:)

Brukte det igså litt i starten i senga vår, både for å unngå melkelelasje på madrassen eller hvis han skulle tisse og bæsje og det var en lekk bleie. Nå har melken stabilisert seg sånn noenlunde ogb vi har fått kontroll på bleie lekkasjene(de fleste hvertfall:))
 
Last edited:
Det kan vi nok sikkert prøve. Kjenner jeg har litt panikk når det kommer til å ikke skifte bleia fort nok, da jeg er redd for både tissing og sprutbæsj, men der er jo ikke så farlig om det kommer litt tiss eller bæsj heller.

Jeg får bare slutte å stresse sånn for å få ny bleie på så fort som mulig.. Det er jo bare å gjøre rent etterpå om det skulle kommet noe.

Stress ned! Tror jeg må bli flinkere på det også. :rolleyes:

Finnes engangs stelleunderlag som man kan legge under. Kjøpes i matbutikken der hvor bleier, våtservietter o.l står ;)
 
Back
Topp