Hvor mange ultralyder har du hatt?

EXIA

Flørter med forumet
Lurer på om det er noen her som har tatt mange ultralyder? Jeg hadde en MA i sommer og er gravid igjen i første trimester. Har vært på to ultralyder allerede, men kjenner det blir fryktelig lenge å vente til OUL, tenker å ta en til i uke 12, minst. Blir jo dyrt i lengden, men er bekymret/ redd for MA. Har generelt svake symptomer, hadde jeg hatt kraftig kvalme/oppkast ville kanskje klart å slappe mer av.
 
Jeg har også vært redd og hadde maaaange ul! :yuck: For at det ikke skal bli så dyrt for deg, så hadde jeg anbefalt deg å gå til fastlegen din og lot meg henvise til en offentlig gynekolog. Da får du det gratis! Jeg fikk det fordi jeg var bekymret, og fordi jeg bærer på tvillinger. :) Vi med tvillinger får uansett mer oppfølging og flere ul, men ikke før oul. :) Men vet at flere andre med «bare» én fikk flere ul for at den kommende mammaen skulle få roe nervene etter å ha opplevd ma/sa.
 
Hei!

Takk for svar Den ene ultralyden jeg var på var offentlig. Da ble jeg faktisk henvist via en gynekolog fra Medicus(privat klinikk). Fastlegen ville ikke henvise meg av en eller annen grunn. Har generelt bedre erfaring med private gynekologer enn offentlige. De har god tid og forklarer alt grundig. På sykehuset virker det som at jeg var mest til bry. De har det sikkert travelt. Jeg har heldigvis råd til å ta ultralyd privat, så vi får se hvor mange det blir
 
Med første hadde jeg en til i uke 7 og oul
Med nr 2 kun oul
Nå med nr 3 har jeg hatt oul og 2 vekstestimeringer grunnet bmi over 35
 
Har også hatt MA tidligere, og har hatt 2 tul i dette svangerskapet. Er 13+5 nå og hadde siste for 2 uker siden...Har time hos jordmor om to uker, så får bare holde ut til da, men det er grusomt..
Fastlegen ville ikke henvise meg til offentlig selv om jeg har vært nervevrak, det syns jeg er litt ganske dårlig igrunn..
 
Har også hatt MA tidligere, og har hatt 2 tul i dette svangerskapet. Er 13+5 nå og hadde siste for 2 uker siden...Har time hos jordmor om to uker, så får bare holde ut til da, men det er grusomt..
Fastlegen ville ikke henvise meg til offentlig selv om jeg har vært nervevrak, det syns jeg er litt ganske dårlig igrunn..
Forstår godt hvordan du har det. Nei, ikke alle fastleger forstår at hvor vanskelig det kan være med alle bekymringer når man har opplevd MA...
 
Også opplevd to MA. Vært på ultralyd 6+7, 9+3 og 12+6. Er nå 13+5 og slapper endelig av. På forrige ultralyd sjekket hun alt og jeg slår meg nå til ro med at det er en frisk liten skapning inni der :happy: Har nesten ikke hatt noen symptomer, og som du sier hadde det nesten vært bedre å kjenne noe. For oss var det riktig å ta de vi tok, men der er absolutt et kostnadsspørsmål. Bor du i en by kan du sjekke litt alternativer, er forskjellig pris. Håper du finner roen etter hvert :Heartred
 
Også opplevd to MA. Vært på ultralyd 6+7, 9+3 og 12+6. Er nå 13+5 og slapper endelig av. På forrige ultralyd sjekket hun alt og jeg slår meg nå til ro med at det er en frisk liten skapning inni der :happy: Har nesten ikke hatt noen symptomer, og som du sier hadde det nesten vært bedre å kjenne noe. For oss var det riktig å ta de vi tok, men der er absolutt et kostnadsspørsmål. Bor du i en by kan du sjekke litt alternativer, er forskjellig pris. Håper du finner roen etter hvert :Heartred
Så bra❤️Ja, dette med få symptomer er veldig stressende, samtidig leser jeg om de som hadde masse symptomer og likevel mistet.
.Man vet aldri med andre ord. Bor på landet, så blir litt reising, men synes også det er verdt det uansett. Krysser fingrene for oss begge❤️
 
Mistet tellingen på hvor mange ul jeg har hatt. Nr 1 og 2 var risikosvangerskap og hadde ul hver uke/hver annen uke. Med nr 3 hadde jeg hver annen uke i begynnelsen. Denne gangen utviklet det seg normalt og hadde ul hver 3 uke frem til slutten hvor jeg hadde hver annen uke.
 
Jeg har hatt tre ultralyder på sykehuset så langt:

Var på tidlig ultralyd i uke 10, oul i uke 18 og en ekstra ultralyd i uke 22, fordi jordmor er litt hjertenerd (ifølge henne selv) og gjerne ville se hjertekamrene bedre enn hun fikk lov til da han lå myr med ryggen til i uke 18.

Jeg skal dit til ultralyd igjen i uke 32, fordi jeg kan, uten noen spesiell grunn utover at jeg er gammel.

I tillegg gjorde fastlege en ultralyd da jeg var der første gang (uke 7? 8?). Da så vi ikke så mye, men (ifølge henne) så vi hjertet som jobbet på harde livet. Den ble tatt for å få en idé om hvor langt på veg jeg var, da det var litt usikkerhet knyttet til det.
 
Etter 3 MA så fikk vi ukentlig ul dra uke 7 til uke 12. Fikk også en i uke 14, så var det oul uke 18, også har vi vekstkontroll i vårt fylke i uke 32.
Vi valgte også å reise på 3D i uke 27, så har blitt en goood del Ultralyder :shy:
Men var veldig betryggende og fint :happy:
 
Barn nr 1= 3 ul. Oul, 3D ul +overtidsultralyd
Barn nr2 = 5 ul. 2x tul pga mistet en tvilling, oul, 3D ul og vekstestimering
Barn nr 3 og 4 (tvillinger) = 31 ultralyder. Alle av medisinske årsaker. Høyrisiko svangerskap.
 
6 stk denne gangen - 2 TUL his offentlig gyn, 1 TUL i uke 13/14 hos Lundring, 1 ordinær ultralyd, 1 3D privat og en vekstkontroll :p Hadde enten 5 eller 6 forrige gang også. Egentlig mest fordi jeg selv har et kontroll behov og har synes det har vært litt tunge svangerskap begge to :)
 
Hatt 3 TULdette svangerskapet, siden jeg har vært bekymret etter MA i juni.
 
Første gang hadde jeg en TUL i forbindelse med NIPT, OUL, og en ekstra i uke 31 ifbm det de mistenkte var premature rier.

Nå er jeg i uke 25 i morgen, og har foreløpig bare hatt TUL (igjen ifbm fosterdiagnostikk) og OUL.
 
Er i uke 11 og har allerede vært på tre private TUL, rett og slett for å unngå å bli helt nervevrak. Uke 6, uke 8 og nå i uke 11+0 var vi. Vi skal igjen i uke 14, og deretter på OUL. Vet ikke om vi kommer til å ønske flere etter det, men regner nesten med det :hilarious:

Der vi går koster det 700 kr når det er tidlig (før uke 9 eller 10 eller noe sånt?), og nå i uke 11 kosta det 900. Vel verdt pengene når vi kan ta oss råd til det, for å få senket skuldrene med jevne mellomrom, synes vi! :Heartred
 
Har hatt tre så langt, er i uke 24.

TUL i uke 9 pga IVF/FER. TUL hos fostermedisin i uke 14 pga gammel. Og OUL. Skal ha en til i uke 32 pga vanskelig leie og sen OUL (forkjølet og korona-restriksjoner:confused:). Og mulig en privat så faren får se.

Kjenner igjen lang ventetid i starten! Hadde tatt før uke 9, syns det var evig lenge å vente på første UL. Men det var sommer, så vi var borte. Kjøpte en doppler en gang i høst, husker ikke uke. Brukte den et par ganger når jeg fikk noia før spark og bevegelse ble tydelig.
 
Med nr 1 var jeg på fire ultralyder (3 offentlige + 1 privat) og med nr 2 var jeg på syv-åtte (seks/syv offentlige + 1 privat) tror jeg, husker ikke helt.
 
Er i uke 11 og har allerede vært på tre private TUL, rett og slett for å unngå å bli helt nervevrak. Uke 6, uke 8 og nå i uke 11+0 var vi. Vi skal igjen i uke 14, og deretter på OUL. Vet ikke om vi kommer til å ønske flere etter det, men regner nesten med det :hilarious:

Der vi går koster det 700 kr når det er tidlig (før uke 9 eller 10 eller noe sånt?), og nå i uke 11 kosta det 900. Vel verdt pengene når vi kan ta oss råd til det, for å få senket skuldrene med jevne mellomrom, synes vi! :Heartred
Det var jo ikke så stiv pris heller! :)
 
Barn 1: 2 TUL (en offentlig og en privat), OUL, 3 vekstkontroller, 2 ekstra pga sjekk på føden. Så 8 totalt.

Barn 2: Gravid i uke 14 men har hatt 3 til nå. 2 offentlige og 1 privat.
 
Back
Topp