Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Eldstemann ble dessverre bare ammet den første måneden grunnet sykdom. Lillebror nektet å ta brystet mer da han ble rundt ni måneder, så han sluttet selv.
1: 6 uker, da revnet jeg og blødde mye, fikk ikke ordentlig tak i puppen.
2: 6 mndr, ho ville ikke mer.
3: 8 mndr, stoppa av seg selv
4: 6 mndr og ammer enda. Og jeg er lei. Da han skal ha puppen annenhver time.
Jeg fullammet i bare 2 uker. Pga vanskelige opplevelser tidligere så gikk jeg på en liten smell ang ammingen. Men når jeg gav han en liten flaske hver dag, så ble ikke presset så stort på meg og jeg slappet mye mere av. Så da klarte jeg å delamme til han var 9 mnd. Han ble mindre og mindre interessert på dagen, siden han fikk mat ellers og var vant til at melka kommer kjapt på flaska. Så på slutten var det bare om natta, men 3-4 små måltider til gjengjeld (tror han på en måte tok igjen litt på natta).
Så når han var 9.5 mnd fikk han influensa og mistet matlysten og nektet å ta brystet. Så fikk jeg influensa også, og mistet melka gradvis. Innen han var frisk igjen så ville han ikke ha mer. Men det er greit nok, for jeg var forberedt på som gravid at jeg kanskje ikke fikk ammet noe særlig i det hele tatt. Litt skuffende er det jo, men jeg må bare si meg fornøyd med innsatsen
Eldste; ca 14 måneder, han sluttet selv pga at bedre nattesøvn førte til mindre melk
Yngste; 20-21 måneder, kan ville gjerne mer, men jeg måtte slutte pga sykdom og lite næringsinntak for min egen del
Ammet vesla til hun var rett over året, da hadde vi kuttet sakte, men sikkert ned fra hun begynte med fast føde ved seks måneder. Vi koste oss med ammingen, men det føltes naturlig å stoppe når vi gjorde. Vesla var klar, og jeg syns det var godt å få kroppen tilbake.
Eldste til 19 mnd, det blei tomt då eg var vekke frå han nokre dagar samtidig som eg var gravid på nytt og gjekk mykje ned i vekt på kort tid.
Lille amma eg til 18 mnd, då måtte eg slutte pga allergi hos barnet. Kunne begynt på diett sjølv, men jenta var såpass stor at det var greit nok å slutte med amminga.
Storesøster blir to år om et par uker, og har fått litt pupp på morgenen helt frem til nå. Nattammet til 16 mnd, da begynte hun i bhg og sov plutselig natta gjennom av seg selv. Droppet kveldspuppen for et par-tre mnd siden, da hun bare kavet seg opp istedetfor å bli trøtt av den. Ikke noe savn for hennes del. Virker som hun er mer eller mindre helt ferdig med det nå, hun har ikke fått denne uka. Har det som regel travelt med å komme opp om morgenen om dagen, fordi vi må rekke potta før morgenbæsjen går i bleia.
Fullammer lillebror på fire uker, og håper å kunne gjøre det samme som med storesøster - at han gradvis gir seg selv når han er klar for det. Ser for meg å amme et par år.