Hvor lenge ser du for deg å være på barsel?

Siden jeg er førstegangs syns jeg det er veldig vanskelig å tenke seg til hva jeg kommer til og føle der og da. I starten tenkte jeg at jeg skulle hjem så fort som mulig, men nå tenker jeg at jeg skal være så lenge jeg klarer og føler for det. Vil komme meg etter fødsel, bli kjent med barnet og få til ammingen. Snakket med sykehuset denne uka og de har ingen begrensninger ifht hvor lenge man kan være, de virker som de er på tilbudssiden og at man får mye hjelp fra de ansatte der hvis det trengs. Så da tenker jeg det er bedre at jeg er der noen dager slik at ting blir liitt lettere når jeg kommer hjem. Men hvem vet hva jeg føler der og da...

høres ut som en god plan :) her står det at de ønsker kortest mulig barselopphold så vet mange som er sendt ut før de selv ønsker.. typ to dager etter ks og 6 timer etter vaginal fødsel ...

høres ut som en god plan :) her står det at de ønsker kortest mulig barselopphold så vet mange som er sendt ut før de selv ønsker.. typ to dager etter ks og 6 timer etter vaginal fødsel ...
Jeg ser at 6 timer etter vaginal fødsel går igjen flere steder. Aner du noe om det betyr 4 timer på barsel eller om de da er på føden hele tiden?

Jeg ser at 6 timer etter vaginal fødsel går igjen flere steder. Aner du noe om det betyr 4 timer på barsel eller om de da er på føden hele tiden?

jeg forsto det sånn på jordmora mi at man da blir på føden, fordi de neppe ville måtte smittevaske ett ekstra rom.. men kan ikke si det for sikkert altså ;)

Egentlig rart ikke det står på ahus sine sider? At de ønsker rask hjemreise mener jeg.. Der som det er såpass hektisk og strengt mtp smitte..

Egentlig rart ikke det står på ahus sine sider? At de ønsker rask hjemreise mener jeg.. Der som det er såpass hektisk og strengt mtp smitte..
Hvis man drar tidlig, så må man jo tilbake både for 24-timers og 48-timers-kontroll. Jo flere ganger frem og tilbake, jo større risiko for å ta med smitte. De har plass nok på barsel og barselhotell, og da er det enkleste for smittevernet at mor og barn holder seg på rommet.

Skjønner ;) Men, når jeg har reist tidlig de andre gangene har jeg kun vært tilbake én gang for føllingsprøven?

Sniker fra juli :) her vil jeg hjem fortest mulig ;) men okok jeg tar det selvfølgelig som det kommer selvom jeg helst vil hjem

Skjønner ;) Men, når jeg har reist tidlig de andre gangene har jeg kun vært tilbake én gang for føllingsprøven?
Jeg fødte 18:16 på ettermiddagen sist, og da ble vi 2 netter fordi de helst ville ta 24-timers-kontroll før vi dro, og det betydde at babyen skulle være minst 24 timer gammel, og kontrollene ble tatt mellom klokka 08 og 15:30. Vi fikk første time klokka 08 på morran når han da var 38 timer, og så kom vi tilbake igjen for føllings dagen etter i 11-tida om jeg husker rett, da ca 65 timer gammel, men ikke fullt 3 døgn. Selv om det er mindre enn 2 år siden klarer jeg ikke huske hva de kontrollerte på 24-timers. Mulig de slår alt sammen sammen med føllings om man drar tidlig.

Hos oss er det kun tilbake etter 48 timer i hvertfall :)

Forbereder meg på at jeg må bli minst 48 timer, men håper selvsagt at jeg og baby er frisk og at jeg tør å kreve hjemreise etter 6 timer, slik at jeg kan få ro til å hvile, spise når jeg er sulten og være sammen med barna mine.

Sniker (men det vet du jo). Jeg reiste hjem åtte timer etter andre fødsel. Kunne tidligst reise etter seks timer, men da hadde han ikke fått nyfødtundersøkelsen enda, så vi måtte vente til det. Var på føden hele tiden, syntes det var veldig deilig :)

Noen her som vet noe om dette når det gjelder kk Haukeland sykehus ? Jeg finner ikke noe info om dette på sidene dies

Noen her som vet noe om dette når det gjelder kk Haukeland sykehus ? Jeg finner ikke noe info om dette på sidene dies

Jeg ringte de tirsdag etter påske for og få informasjon. Fikk beskjed om at far får være med på fødsel så lenge han er frisk, og kun når du er på fødestuen. Spurte når man fikk komme på fødestue, om det var ved 4 cm åpning, men hun ville ikke gi meg et konkret svar der. Gjentok bare at far fikk være tilstede så lenge du var på fødestuen. Hun sa at man vanligvis er på fødestuen til ca 2 timer etter fødsel. Mor og barn overføres til barsel og far må reise hjem.
Jeg spurte om man måtte være der til alle tester var tatt, men hun sa man kunne reise hjem etter 6 timer om alt var greit og komme tilbake for og ta tester. Men oppfordret samtidig til og bli på barsel lengre om man hadde behov for det.

Men det kan jo ha endret seg siden jeg snakket med de. Jeg fikk beskjed om og følge med på helse Bergen sine nettsider, men der er det minimalt med informasjon. Synes det er altfor dårlig, de bør kunne gi oss mer informasjon.

Da jeg fikk nr 2 hadde jeg det veldig travelt med å komme hjem. Hadde dårlig samvittighet for å være borte fra storebroren på 1,5. I ettertid skjønte jeg at barseloppholdet godt kunne vært lengre. Derfor tenker jeg 2-3 dager er helt innafor. Men det kommer jo an på omstendighetene. Sist dro jeg hjem på dag 2, men det fordi jeg følte meg i bra nok form, hadde store barn hjemme. Og hun jeg delte rom med hadde kolikkbarn.

jeg vet at jeg ikke får lov å være på barselhotellet.

ta det som det kommer er mitt råd :-)

Jeg ringte de tirsdag etter påske for og få informasjon. Fikk beskjed om at far får være med på fødsel så lenge han er frisk, og kun når du er på fødestuen. Spurte når man fikk komme på fødestue, om det var ved 4 cm åpning, men hun ville ikke gi meg et konkret svar der. Gjentok bare at far fikk være tilstede så lenge du var på fødestuen. Hun sa at man vanligvis er på fødestuen til ca 2 timer etter fødsel. Mor og barn overføres til barsel og far må reise hjem.
Jeg spurte om man måtte være der til alle tester var tatt, men hun sa man kunne reise hjem etter 6 timer om alt var greit og komme tilbake for og ta tester. Men oppfordret samtidig til og bli på barsel lengre om man hadde behov for det.

Men det kan jo ha endret seg siden jeg snakket med de. Jeg fikk beskjed om og følge med på helse Bergen sine nettsider, men der er det minimalt med informasjon. Synes det er altfor dårlig, de bør kunne gi oss mer informasjon.
Tusen takk for svar :-) ja er lite info på sidene der :-/ får bare vente å se med fødsel hva som er greit da :p

Det har litt å si for meg når i uka det skjer også. Kan jeg dra hjem på formiddagen på en hverdag når de to yngste ungene ikke er hjemme, vil det være mye roligere og enklere enn om det er helg og fullt kaos:-)

Er førstegangs, så blir der til jeg føler at jeg er klar til å dra hjem. Vet ikke helt hvordan fødsel blir med tanke på en krabat som ikke har lagt seg med hodet ned enda...krysser fingrene for at den gjør det, men er i uke 36+4 så det spørs vel.

Jeg vil hjem fortest mulig! Men vet at jeg MÅ være til screeninga er tatt, fordi det er lang reisevei mellom her vi bor og sykehuset, så da blir det ugunstig med all den reisinga. Så blir nok 2 dager ca (om ingen komplikasjoner) på barsel. ☺️
Her er det ingen flermannsrom, og de fleste legges inn på barsel ved pasienthotellet.

Back
Topp