Hvor lenge på føden?

Embla88

Elsker forumet
Septembermødre <3
Junilykke2018
Hvis man ser for seg at alt går fint med mor og barn, hvor lenge tenker dere å være på føden etter fødsel?

Med nr 1 var jeg der i tre netter tror jeg. Ser for meg at man er raskere hjemme med nr 2, men trengte virkelig den tiden første gangen..

Med første fikk vi ikke reise hjem før etter 3 dager da jeg ble satt i gang og han hadde lav fødselsvekt, denne gangen håper jeg fødselen blir annerledes og ønsker nok å reise hjem så fort jeg føler meg i form til det :) ønsker meg fort hjem mtp at jeg har en liten hjemme som venter på mammaen sin.

Last edited:
Hvis man ser for seg at alt går fint med mor og barn, hvor lenge tenker dere å være på føden etter fødsel?

Med nr 1 var jeg der i tre netter tror jeg. Ser for meg at man er raskere hjemme med nr 2, men trengte virkelig den tiden første gangen..
Håper jeg får være der til jeg får til ammingen VISS jeg får familierom.. viss ikke vil jeg hjem fort... såv nesten ikke på sykehuset på fellesrom... men tviler på jeg får det.. er sikkert maaange som føder når jeg...

Vil hjem så fort som mulig. Om fødselen skjer tidlig på dagen, samme dag. Om det blir fødsel på kveld/natt, dagen etter.

Mannen mener vi bør ta oss noen dager på barsel hotellet før vi drar hjem til resten. DET kommer an på når fødselen inntreffer, og hvordan jeg føler meg.
Når vi drar :)
Og ikke minst hvem som er barnevakt ;)

Jeg synes det virker mye bedre sånn det var før. Da var man på sykehuset i 1-2 uker. Nå skal man hives ut raskest mulig. Fint for dem som evt. har mye foreldre og andre som kan være tilstedet. Men for oss var det rett og slett skummelt å bli sendt hjem 3 dager etter en traumatisk fødsel sist og med et barn som muligens hadde en hjertefeil.

Ser for meg at jeg blir i 3 dager denne gangen også, fint å ha hjelp rundt seg. Barselavdeling er gull verdt

Vi reiste hjem etter 2 netter sist med førstefødte da var vi veeedlig klare selvom vi hadde fått familierom og var på barselhotellet :) ukomplisert fødsel og amming gikk topp fra første time.

Jeg synes det virker mye bedre sånn det var før. Da var man på sykehuset i 1-2 uker. Nå skal man hives ut raskest mulig. Fint for dem som evt. har mye foreldre og andre som kan være tilstedet. Men for oss var det rett og slett skummelt å bli sendt hjem 3 dager etter en traumatisk fødsel sist og med et barn som muligens hadde en hjertefeil.

Ser for meg at jeg blir i 3 dager denne gangen også, fint å ha hjelp rundt seg. Barselavdeling er gull verdt
Folk er selvfølgelig forskjellige, og har forskjellige behov, men to uker på barsel er en enorm utgift for staten - det lønner seg ikke å ha friske mennesker på sykehus.

Jeg personlig hadde nok endt opp med å drepe noen, etter bare noen dager. [emoji85] Synes barsel er noe stress, og vil heller hjem.

Folk er selvfølgelig forskjellige, og har forskjellige behov, men to uker på barsel er en enorm utgift for staten - det lønner seg ikke å ha friske mennesker på sykehus.

Jeg personlig hadde nok endt opp med å drepe noen, etter bare noen dager. [emoji85] Synes barsel er noe stress, og vil heller hjem.
Jeg tenker at når staten vil at vi skal få barn, og st det skal gå best mulig med de barna gjennom livet, kan den godt tilrettelegge litt bedre. Om foreldre og barn får en bedre start er det en investering de absolutt får igjen for. Det samme kan jo sies om fødselspermisjon, barnehage, alt det koster jo masse penger.

Jeg fikk en skikkelig fødselsdepresjon sist og hadde ingen familiemedlemmer som kunne komme og hjelpe og avlaste. Gråt nesten hele dagen når mannen min måtte tilbake til jobb etter to uker. Tror at om vi hadde fått en mykere start med flere dager på barsel hadde det gått bedre etterpå. Da liggetiden gikk ned fra 7 til 3 dager skjøt andelen fødselsdepresjoner i været.

Men selvfølgelig, synes ingen skal tvinges til å bli der. :)

Dessverre bestemmer man det ikke helt selv bestandig, dog mitt råd er nyt hjelpen du får drr[emoji4]

Sist hadde jeg keisersnitt, og ble sendt hjem etter tre netter. Men formen min var god og amminga var i gang, så det var vel egentlig greit. Denne gangen kommer jeg til å ha en på under to hjemme, så jeg ser for meg at det er om å gjøre å komme seg raskt hjem. Har søkt om fødeplass på rikshospitalet denne gangen, selv om de ikke har barselhotell sånn som på Ullevål, fordi vi tenker at pappaen nok vil ha behov for å sove hjemme med lillegutt uansett, ihvertfall etter den første natta.

Vi var der i 5 dager sist fordi sønnen min måtte ha antibiotika :) denne gangen aner jeg ikke. Tar det som det kommer.

Enig. Har aldri likt meg på barsel. Det var for mange som ikke tok hensyn når dem hadde telefon, lys, gråtende babyer, besøkende osv osv... Jeg var helt gåen av at dem holdt meg våken, og ikke brydde seg om andre enn seg selv 24/7...

For ikke å glemme flere av de stressede gamle som jobbet der som burde ha gått av for lenge siden som hang igjen i gamle ting...:eek:

Enig. Har aldri likt meg på barsel. Det var for mange som ikke tok hensyn når dem hadde telefon, lys, gråtende babyer, besøkende osv osv... Jeg var helt gåen av at dem holdt meg våken, og ikke brydde seg om andre enn seg selv 24/7...

For ikke å glemme flere av de stressede gamle som jobbet der som burde ha gått av for lenge siden som hang igjen i gamle ting...:eek:
Helt forskjellig fra min opplevelse på Riksen. Vi fikk et dobbeltrom for oss selv (mannen min og jeg), og hadde kjempeflinke og koselige barnepleiere og jordmødre til hjelp når vi ville. De kom ofte innom på eget initiativ og jeg kunne trekke i snora eller mannen min kunne gå og hente dem når som helst.

Men tre dager var alt for kort for oss. Jeg kunne fortsatt ikke gå ordebltig (hadde en veldig traumatisk fødsel), melken hadde ikke kommet i gang, og dattera mi hadde gått ned fra 2,9 til 2,7 kg mens vi var der, og dagen før vi måtte reise hjem ble hun hasteundersøkt av kardiolog fordi barnelegen mente hun hadde en alvorlig hjertesykdom (HELT overraskende og VELDIG traumatisk, mannen min som aldri gråter gråt sårt og utrøstelig, det er første gang jeg hadde sett han gråte på de 10 årene vi hadde vært sammen da), og vi hadde ingen hjelp/støtte fra foreldre/søsken når vi kom hjem, jeg hadde vonde sting og det var generelt veldig overveldende alt sammen. Heldigvis viste hjertefeilen seg å ikke være alvorlig men vi var jo ekstra engstelige og vi fikk nok en slags depresjon begge to, spesielt meg. Først da hun var ett år ble hun friskmeldt og slapp operasjon (det er en annen historie). Men altså, nei, jeg synes barselomsorgen burde vært mye bedre, den var det før! Vi er et mye rikere land nå enn da, yrker digitaliseres og effektiviseres bort, det blir flere og flere arbeidsledige, mens det kuttes og kuttes i helsesektor og andre offentlige tjenester. Forstå det den som kan..

Helt forskjellig fra min opplevelse på Riksen. Vi fikk et dobbeltrom for oss selv (mannen min og jeg), og hadde kjempeflinke og koselige barnepleiere og jordmødre til hjelp når vi ville. De kom ofte innom på eget initiativ og jeg kunne trekke i snora eller mannen min kunne gå og hente dem når som helst.

Men tre dager var alt for kort for oss. Jeg kunne fortsatt ikke gå ordebltig (hadde en veldig traumatisk fødsel), melken hadde ikke kommet i gang, og dattera mi hadde gått ned fra 2,9 til 2,7 kg mens vi var der, og dagen før vi måtte reise hjem ble hun hasteundersøkt av kardiolog fordi barnelegen mente hun hadde en alvorlig hjertesykdom (HELT overraskende og VELDIG traumatisk, mannen min som aldri gråter gråt sårt og utrøstelig, det er første gang jeg hadde sett han gråte på de 10 årene vi hadde vært sammen da), og vi hadde ingen hjelp/støtte fra foreldre/søsken når vi kom hjem, jeg hadde vonde sting og det var generelt veldig overveldende alt sammen. Heldigvis viste hjertefeilen seg å ikke være alvorlig men vi var jo ekstra engstelige og vi fikk nok en slags depresjon begge to, spesielt meg. Først da hun var ett år ble hun friskmeldt og slapp operasjon (det er en annen historie). Men altså, nei, jeg synes barselomsorgen burde vært mye bedre, den var det før! Vi er et mye rikere land nå enn da, yrker digitaliseres og effektiviseres bort, det blir flere og flere arbeidsledige, mens det kuttes og kuttes i helsesektor og andre offentlige tjenester. Forstå det den som kan..

Jøss her var jeg på det minste et 5 mans rom. Og det var bare ork/stress

Jeg hadde en natt på barsel, og så fikk mannen min komme og vi fikk plass på barselhotellet. Der var vi i to netter. Jeg ville gjerne dratt hjem en dag tidligere, selv om vi ikke hadde noe hjelp hjemme, eller noe slikt, men vi fikk ikke lov. Babyen gikk ned mer enn de ønsket, og fikk heller ikke i seg mat.

Denne gangen må vi antagelig være tre døgn, slik at babyen kan bli observert pga medisinbruk i svangerskapet. Ellers vil jeg helst reise hjem så fort jeg og babyen er klar for det.

Hvor raskt kan en dra dersom en har KS? Jeg har hatt to KS tidligere og jeg skal ha det denne gangen også. Jeg har tidligere dratt etter 2 netter. Noen som har fått lov til å dra enda tidligere dersom barnet har vært i form til det?

Vi hadde enerom på hotell, men det hjelper ikke for min del. Pleiere som kom inn i hytt og vær, enda vi hengte opp "vennligst ikke forstyrr" på døra. "Tusen takk, vi er dødslitne, og hadde akkurat sovnet - men så _hyggelig_ å hilse på deg du".

Mas og kjas hele tiden, holdt på å klikke.

Back
Topp