Helt forskjellig fra min opplevelse på Riksen. Vi fikk et dobbeltrom for oss selv (mannen min og jeg), og hadde kjempeflinke og koselige barnepleiere og jordmødre til hjelp når vi ville. De kom ofte innom på eget initiativ og jeg kunne trekke i snora eller mannen min kunne gå og hente dem når som helst.
Men tre dager var alt for kort for oss. Jeg kunne fortsatt ikke gå ordebltig (hadde en veldig traumatisk fødsel), melken hadde ikke kommet i gang, og dattera mi hadde gått ned fra 2,9 til 2,7 kg mens vi var der, og dagen før vi måtte reise hjem ble hun hasteundersøkt av kardiolog fordi barnelegen mente hun hadde en alvorlig hjertesykdom (HELT overraskende og VELDIG traumatisk, mannen min som aldri gråter gråt sårt og utrøstelig, det er første gang jeg hadde sett han gråte på de 10 årene vi hadde vært sammen da), og vi hadde ingen hjelp/støtte fra foreldre/søsken når vi kom hjem, jeg hadde vonde sting og det var generelt veldig overveldende alt sammen. Heldigvis viste hjertefeilen seg å ikke være alvorlig men vi var jo ekstra engstelige og vi fikk nok en slags depresjon begge to, spesielt meg. Først da hun var ett år ble hun friskmeldt og slapp operasjon (det er en annen historie). Men altså, nei, jeg synes barselomsorgen burde vært mye bedre, den var det før! Vi er et mye rikere land nå enn da, yrker digitaliseres og effektiviseres bort, det blir flere og flere arbeidsledige, mens det kuttes og kuttes i helsesektor og andre offentlige tjenester. Forstå det den som kan..