Hvor lenge før termin drikker partner alkohol?

H_7392

Glad i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Hei,

En (eldre) kollega av meg fortalte meg at han gikk glipp av sin datters fødsel fordi han hadde vært ute å drukket alkohol og slapp derfor ikke inn på fødestua. Er det regler på sykehus rundt det?

Uavhengig om det er regler så vil jeg selvfølgelig ikke ha en full mann ved siden av meg når jeg skal føde :rolleyes::hilarious:

Det jeg lurer på er, har du og partner blitt enig om hvor lenge før termin det er greit/lurt å holde seg unna alkohol i tilfelle fødsel?
 
Vi har fra uke 37. (Ikke at min mann fester/drikker noe særlig i det hele tatt.) men fra da blir det ingen jobbreiser, dritfylla osv. Da er det også alltid mobilen tilgjengelig, mulighet for å ringe sjefen for å få tak i han evt og slike ting.
 
Vi har fra uke 37. (Ikke at min mann fester/drikker noe særlig i det hele tatt.) men fra da blir det ingen jobbreiser, dritfylla osv. Da er det også alltid mobilen tilgjengelig, mulighet for å ringe sjefen for å få tak i han evt og slike ting.

Ikke min mann heller! Men jeg foreslo han skulle bli med på lønningspilsen på jobben hans men han var skeptisk selv om det er 5 uker igjen :hilarious:

Det med jobbreise tenkte jeg ikke på, han har faktisk noen dagsturer til utlandet.
 
Han drikker noen øl,som igår feks drakk han 3 øl eller noe sånt... helt innafor syns jeg,han er jo ikke full og kan fortsatt kjøre om det hadde vært nødvendig men er såpass tidlig enda så jeg visste jo at det var greit. Men fra og med 38+0 så blir det stopp ser jeg for meg
 
Han drikker noen øl,som igår feks drakk han 3 øl eller noe sånt... helt innafor syns jeg,han er jo ikke full og kan fortsatt kjøre om det hadde vært nødvendig men er såpass tidlig enda så jeg visste jo at det var greit. Men fra og med 38+0 så blir det stopp ser jeg for meg

Han kan jo ikke kjøre bil om han har drukket 3 øl? Eller misforstod jeg hva du mente nå? :) Han kan jo fint være med deg i taxi eller ambulanse selvsagt. :p
 
Forrige svangerskap var det slutt etter 38 uker, og da helt slutt fordi jeg ville slippe å ta taxi bare fordi han koste seg med et par øl. Før uke 38 kunne han få drikke noen øl, og før uke 36/37 fikk han dra på fest (husker ikke nøyaktig når siste fest var).

Nå har jeg tenkt til å ha litt samme opplegg bare 3 uker tidligere. :)

Edit: Og jeg kjenner en som fødte brått og svært prematurt mens mannen var bortreist i utdrikningslag til en bestevenn. Han var stupfull og hadde sovnet, men vennene fikk vekket han og stablet han i en taxi. Han rakk fødselen, men husker nok ikke alt, men de kastet han ikke ut selv om han var full. Så lenge han ikke forstyrrer de som jobber så får nok mannen være med på føden i en unntakssituasjon hvor han er full.
 
Vi har blitt enig om at fra april av blir det ikke mer festing. (Har termin 8.mai). Men dette er noe han ønsker selv også. Er vår første, så alt er jo helt nytt:hilarious:
Han tar seg gjerne en cognac eller øl i helgene hjemme. Fram til 3 uker før termin:happy: Vi har mange som kan steppe inn å kjøre oss hvis det er nødvendig før. :happy:
 
Han kan jo ikke kjøre bil om han har drukket 3 øl? Eller misforstod jeg hva du mente nå? :) Han kan jo fint være med deg i taxi eller ambulanse selvsagt. :p
Nei jeg mente at OM han hadde drukket 3 øl igår og jeg måtte føde så hadde han ikke vært sørpefull å ute av stand til å kjøre :) vet jo at det ikke er lov osv men om drukket var drukket og jeg måtte føde så hadde han jo kjørt uansett med 3 øl innabords.. nå vet jeg at han tåler sinnsykt med alkohol da,jeg feks kunne aldri kjørt etter 3 øl :hilarious: men det var jo bare en tenkt situasjon da,han kjører ikke i fylla liksom :)
 
Nei jeg mente at OM han hadde drukket 3 øl igår og jeg måtte føde så hadde han ikke vært sørpefull å ute av stand til å kjøre :) vet jo at det ikke er lov osv men om drukket var drukket og jeg måtte føde så hadde han jo kjørt uansett med 3 øl innabords.. nå vet jeg at han tåler sinnsykt med alkohol da,jeg feks kunne aldri kjørt etter 3 øl :hilarious: men det var jo bare en tenkt situasjon da,han kjører ikke i fylla liksom :)

Bedre å ringe ambulanse, politi eller taxi i en sånn situasjon uansett hvor godt han tåler alkohol. Det er en påkjenning/et stressmoment for mannen din at du er i gang med fødsel også, så selv med lav promille øker jo risikoen ved den bilturen. Den sjansen burde du ikke ta. :) (Og da tenker jeg ikke på å miste førerkortet, men å få deg og baby trygt til sykehuset. :Heartred)
 
Bedre å ringe ambulanse, politi eller taxi i en sånn situasjon uansett hvor godt han tåler alkohol. Det er en påkjenning/et stressmoment for mannen din at du er i gang med fødsel også, så selv med lav promille øker jo risikoen ved den bilturen. Den sjansen burde du ikke ta. :) (Og da tenker jeg ikke på å miste førerkortet, men å få deg og baby trygt til sykehuset. :Heartred)
Ja det skjer jo ikke :)
Det er ikke jeg komfortabel med heller :)
 
Har egentlig bedt han slutte nå, men har ikke fått med meg om han har drukket i det siste :p Tenkt på så mye annet. Vi har 10 mil til sykehuset.......
 
Han hadde sin siste ordetlige fest forrige helg, men han tar seg en øl eller to til maten selv om det nærmer seg termin. Vi bor 5 minutter unna sykehuset, så i verste fall kjører jeg selv. :) Har ikke satt noen grense, regner med han tenker på det selv
 
Jeg er 38+5 i dag. Mannen må da gjerne fortsette med å ta et glass øl til maten. Han drikker ikke så mye mer enn et glass til maten og kanskje et glass etter maten. Nå er det jo sånn at han blir ikke full av det, og skulle jeg gå i fødsel nå, så går det an at vi tar en taxi. Men tenker han heller tar av det alkoholfrie lageret vårt når vi er litt nærmere termin sånn for å være kjørbar. Har ikke tro på at jeg føder så mye før termin, ble flytta på ordinær ultralyd og hadde egentlig termin en uke senere.
 
Han har faktisk ikke drukket øl de siste helgene. Jeg har ikke lagt ned noe forbud mot den ene ølen han av og til tar i helgen men tror ikke han føler seg komfortabel med det selv siden jeg har født tidligere en termin de andre gangene. I dag jobber han 15t og hadde feber i går så tror han hadde vært mer ute på en eventuell fødsel av den grunn en av en øl. Greit å ha han kjørbar da:)
 
Dette har jeg ikke tenkt på engang :nailbiting: Men vi bor ganske nærme sykehuset og mannen min drikker kanskje ei eller to øl i helgene,så jeg tenker han skal få kose seg med det . skulle jeg gå i fødsel rett etter han har drukket , tar vi taxi eller jeg kjører selv :D
 
Vi ble enig om alkoholstopp fra og med tre uker før termin. Men har ikke vært noe særlig alkoholinntak ukene før der heller,- pappaens eget intiativ.
 
Han her drikker også veldig sjelden, kun på fest/festival. 3-4 ganger i året.
 
De sjeldne gangene vi drikker (ca 9 mnd siden sist) er det stort sett jeg som må ta initiativ til det. Han liker ikke øl og egentlig ikke smaken av alkohol generelt, men kan drikke hvitvin 8%. Sterkere enn det så ønsker han å blande det ut med noe!

Fint at han er kjørbar om det er nødvendig, men vi bor bare 10 min kjøretur fra sykehuset, og jeg vurderer seriøst om det er bedre å bare ta taxi enn at han skal slite med å finne parkering og betale i dyre dommer for parkering. Og på KK i Bergen får han vel neppe overnatte med oss på sykehuset heller etter fødsel. Han får heller ta vår bil når vi skal hentes hjem.
 
Back
Topp