Hvor lang tid varte første del av din igangsatte fødsel?

Hvor lang tid brukte du fra start til aktiv fødsel (4-5 cm/fødestue) ved igangsettelse?

• 0-2 timer

Votes: 9 12,9%
  • 2-4 timer

Votes: 10 14,3%
  • 4-6 timer

Votes: 3 4,3%
  • 6-8 timer

Votes: 2 2,9%
  • 8-10 timer

Votes: 8 11,4%
  • 10-24 timer

Votes: 17 24,3%
  • 24-48 timer

Votes: 11 15,7%
  • 48 timer+

Votes: 10 14,3%

• Antall som har svart
    70

Sannarita

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
En liten svært uformell undersøkelse hvor lang tid vi brukt på å komme godt igang ved igangsettelse. :)

I disse coronatider er marerittet for meg å ligge låst inne på et tomannsrom i dagevis uten mulighet for å få lov å gå i kiosken eller vandre rundt uforstyrret for å få fortgang og tiden til å gå.

Legen har advart at det «kan» ta dager i verste fall, men antageligvis er vi over på fødestue ila dagen trodde han siden dette er tredje. Og resten pleier å gå svært radig for meg ved tidligere fødsler.

Men det blir jo bare gjetting. Hvor lang tid tok det for deg? Og var det første barnet? :)

Sjette barn. Tok ikke mange timene, babyen var ute fem timer etter at ballongen ble satt inn.

Med nr 2 tok det nesten 6 timer uten at noe skjedde. Hadde mellom 3-4 cm før igangsetting. Derfra tok det 1 t 50 min

Første barn. 36 timer etter ballongen var satt, var baby ute - med hastekeisersnitt. Det ble aldri mer enn 5 cm åpning.

Last edited:
Første rie og 4 cm 15 timer etter første pille ble satt :-) merket ingenting før 4 cm.

Var 4-5 cm løpet av morgendagen etter på begge. Litt tidligere med førstemann, men da var jeg ikke ekstremt dehydrert (svangerskapskvalme). Måtte på riedrypp på begge rundt middagstider. Vanskelig å huske klokkeslett under riene...

Begge ute kl 19-20.

38 timer fra ballong til riene satte igang (etter 6 piller og de tok vannet). 8 timer etter det igjen var han ute :)

Her tok det noen dager.
Ble satt i gang med ballong mandag morgen kl 09, så ble jeg lagt inn mandag kveld hvor jeg fikk piller hver 4 time i noen dager. Dog uten at noe skjedde... så da tok de vannet torsdag kl 15. Hadde vel 4,5 cm i 20 tiden på kvelden, så var han ute kl 02:30 fredag morgen.

Fra tabletten ble satt inn i kjeden til første rie; 4 timer.
Fra første rie til fødestue: 2.5 time

En liten svært uformell undersøkelse hvor lang tid vi brukt på å komme godt igang ved igangsettelse. :)

I disse coronatider er marerittet for meg å ligge låst inne på et tomannsrom i dagevis uten mulighet for å få lov å gå i kiosken eller vandre rundt uforstyrret for å få fortgang og tiden til å gå.

Legen har advart at det «kan» ta dager i verste fall, men antageligvis er vi over på fødestue ila dagen trodde han siden dette er tredje. Og resten pleier å gå svært radig for meg ved tidligere fødsler.

Men det blir jo bare gjetting. Hvor lang tid tok det for deg? Og var det første barnet? :)
Første fødsel. Jeg fikk også beskjed om at det kunne ta dager. Ble satt i gang med modningstablett mandag formiddag. Totalt 6 tabletter skulle setter med 6 timers mellomrom, de mente lille i magen kanskje kom nærmere torsdag.... Jeg ble helt paff. Kroppen begynte så smått å gå i fødsel med rier en halvtimes tid etter første modninstablett. Jordmødrene trodde ikke på meg (ikke slemt eller noe slikt, de var bare ikke forberedt på at kroppen skulle sette igang såpass kjapt) men de skjønte etter noen timer med rier fra meg at det ikke ble nødvendig å sette flere tabletter.
14 timer og 51 minutter senere var hun født:Heartpink

Tok 8 timer før jeg var i aktiv fødsel, derretter 5 timer fra 4 cm til 10 cm men måtte få bort en kant over babyens hode som tok én times tid og så presset jeg i 51 minutter.

Alt i alt en flott og rask igangsetting:)

Kan legge til at jeg hadde menssmerter fra døgnet før så noe begynte å skje allerede før jeg skulle bli satt i gang men jeg hadde null åpning. De hadde ikke sjans til å legge inn ballong, ble prøvd 5 ganger av 3 forskjellig leger men det var ikke mulig så derfor ble det modningstabletter.

Tror nok ettersom det er tredje fødselen så vil det nok gå relativt kjapt og greit :) men skjønner bekymringen og tankene. Har man ikke vondt men man egentlig bare "kjeder seg" og venter på at det skal skje noe så er det litt tortur å måtte holde seg inne på ett og samme rom. Krysser fingrene for at du får en flott fødsel:Heartred

Last edited:
2.barn, igangsatt ei uke på overtid.

Ikke behov for ballong siden jeg var helt moden. Fra første pille til rier tok det 8 timer. Fra første rie til han var født tok det 3,5 time.

Ble satt i gang på termin med nr 3.
Fikk en tablett kl 8? Skjedde ingenting. Fikk en ny kl 13. Kl 14 kom riene, og de haglet frem til han var ute to timer senere :-)

Første barn. Begynte med piller og ble forespeilet at det kunne ta dager.
Gikk ca 12-14 timer fra første pille til riene starta. Frøkna var ute 2.5 time etter første rie, så her ble det styrtfødsel :)

Første barn. Satt i gang i uke 37 med ballong. Fra ballongen ble satt inn tok det 65 timer før jeg var i aktiv fødsel. Til gjengjeld kjente jeg ingen smerter de 65 timene da, utenom at det var vondt å sette inn ballongen. Og selve fødselen var en styrtfødsel, så det var ikke så langdrygt og smertefullt som jeg trodde på forhånd.

Satt igang med ballong rundt kl 13. Ballongen falt ut rundt kl 16. Kjente en del rier etter ballongen var satt inn, samt et generelt ubehag, som om man har satt inn en tampong litt feil ;p var mye å gjøre på føden denne dagen, så ble sjekket i 1630-1645-tiden før jeg måtte vente litt og ble hentet inn til føden rundt kl 1745. Tok vannet kl 1800, riene startet ganske kjapt etter, og kl 2144 var hun ute ☺️ Så et ganske kjapt løp. Førstegangsfødende ☺️

Ble strippet kl 1330 fredag, satt ballong kl 2030 fredag, startet modningstabeletter lørdag 2000, seks runder med dette(hadde rier hele tiden men skjedde ikke noe) drypp startet tirsdag, 26 timer senere var ungen ute onsdag 1635. Så...5 dager

Nr 2 ble satt i gang 6 uker før termin. Fra første pille til 4cm, tok det 3,5t. På 4 cm begynte riene å bli litt ubehagelig. Før det så var det bare litt murringer som startet ca 2t etter pilleinnsett.

Fikk også beskjed om at det ville ta dager. Og da jeg ringte på jordmor fordi jeg ikke fikk sove (var på kvelden), så fikk jeg først beskjed om at det ikke var mulig at det var noe på gang nå. Fikk en sjekk etter litt mas, og da ble hun overrasket, for da var det 4 cm.

Gikk med ballong ett døgn uten at noe skjedde. Riene startet rolig kanskje fem timer etter første pille. To timer etter andre pille hadde jeg vonde rier og fra 3 cm til baby var ute, tok det 40 min. Totalt tok det 1 1/2 døgn fra ballongen ble satt inn. Ikke moden/ingen åpning på forhånd.

Første igangsatte fødsel kl 23.00 12 april - rier og vannavgang to timer etter, ute var han den 14 april 05. Fra 5 cm og Etablerte rier - altså aktiv fødsel i 50 min. Så da varte første del i 29 timer. Dette var med tabeletter.

Andre igangsatte fødsel var med ballong. Ballong inn kl 11. 2 cm åpning og ikke særlig moden. Rier etter 20 min. Levelige rier, så film og spiste middag. Sov en time. Ballong datt ut kl 15, hadde da 6 cm åpning. Så stoppet rier opp og var borte til de tok vannet kl 19.15. Da var han ute på 1 t og 3 min pressing. De ville gi meg tabelleter eller drypp når det stoppet opp, men jeg ba om at de heller tok vannet. Ville ikke ha medikamentet, og det er jeg glad for. Mye mer levelig opplevelse denne siste gangen . Hadde kontroll og klarte det uten smertelindring.

Back
Topp