Sniker, jeg har hatt 3 igangsatte fødsler som har blitt satt igang på 3 ulike måter, så deler gjerne!
1. fødsel, i uke 27 - fikk stikkpille vaginalt (denne har de stoppa med pga for mye effekt), begynte å murre godt ganske raskt og innen 3 timer hadde jeg rier med kun 5-30 sekunders pause mellom helt til babyen var ute. Babyen levde ikke og kroppen var veldig klar for å få babyen ut, så sikkert en av grunnene til at det gikk lett å få fødsel i gang. Modenhet ble ikke sjekket på forhånd.
Stikkpille rundt 18:00
Rier rundt 21:30
Baby ute 02:45
Anslått aktiv fødsel (fra 4 cm): 2 timer (men riene var de samme i styrke helt fra de startet)
2. fødsel. Igangsetting 38+1, modenhet: myk, men lang livmorhals, tøyelig til 1 cm.
Møtte opp på sykehuset klokka 9, men pga travel dag på føden hadde legen tid til meg først klokka 14. Fikk ballong og mulighet til å reise hjem. Kom tilbake for å sove på sykehuset (eget ønske, man kan ofte være hjemme 24t M/ballong), mye vonde maserier hele natta pga ballongen, fikk tilslutt smertestillende og en sovetablett.
Dagen etter var alt dabbet av, men tok seg litt opp igjen etterhvert og rundt 14 var ballongen halvveis ute, så da ble den nappet ut av jordmor. Etter dette ville ikke sykehuset gi noe mer for å få fødsel i gang, pga full fødeavdeling. Så de ønsket å vente til neste dag med tabletter. Men riene mine startet av seg selv samme kveld uten noe mer hjelp. Måtte ha drypp etterhvert pga ineffektive rier.
Tirsdag: 14:00 Ballong
Onsdag: 14:00 Ballong ute
Onsdag: 19:30 inn på fødestue
Torsdag: 14:00 Baby født, forløst med vakuum
aktiv fødsel: 18 timer
3. fødsel. Igangsetting 38+2, Tenkte modenhet skulle være som gangen før i uke 38, men denne gangen var jeg 100% umoden. Så mye at det ikke gikk an å finne livmorhalsen ordentlig for å sjekke. Det ble besluttet tablettkur oralt fremfor ballong. Oppmøte 9, fikk starte tablettkur rundt 11, og måtte da være på sykehuset hele tiden. Fikk lette maserier en times tid etter hver runde med tabletter, tror de ble gitt med ca 2-3 timers mellomrom utenom natt.
Tirsdag: 11:00 tablettkur start
Onsdag: 15:00 siste tablett, fødsel ikke i gang
Onsdag: 18:00, tablettkur hadde gitt såpass åpning at en jordmor kunne tøye litt, 2 cm åpning og de bestemmer at vannet skal tas for å få fødsel videre i gang. Skal bare vente på ledig fødsestue.
Onsdag: 19:00 lette rier har gitt 4,5 cm åpning, lege kommer for å ta vannet pga høytstående hode og mye fostervann. Viser seg at hodet er en rompe i stedet, så derfor må de diskutere om det er gjennomførbart og gir meg tenketid for om jeg vil prøve vaginal setefødsel eller keisersnitt. Velger vaginal fødsel.
Onsdag: 19:45 vannet tas, skjer ikke så mye de neste 2 timene. Rundt 21:45 gis bittelitt oxytocindrypp, og pang så tar riene seg opp og går helt i ett. 00:20 var det 10cm åpning, men pga seteleie og at babyen var høyt i bekkenet, måtte jeg turne rundt med pressrier en stund for at babyen skulle skli langsomt ned. Fikk begynne å presse ca 01:33 og 01:59 var baby ute.
Aktiv fødsel: 6 timer (men kun de 4 siste som opplevdes som skikkelig smertefulle)
Mitt beste tips er egentlig å ha med mye underholdning og snacks, også være innstilt på at det kan bli forsinkelser underveis eller at det tar litt tid å komme i gang. Så blir det heller en opptur om det går raskere før fødselen starter. Kjenner også et par som har blitt igangsatt i uke 37, og det har gått bra.
Vil faktisk si at den siste fødselen min, hvor jeg var mest umoden på igansettingstidspunktet, var den beste opplevelsen - både ventetiden på at det skulle starte, og selve fødselen som var en skikkelig god opplevelse.
Masse lykke til