Hvor kjenner dere livmor?

Mulan

Elsker forumet
Mailykke 2018
Junispirene24❤️
Jeg har hengt meg litt for mye opp i dette med sf mål... Målte i går og da fikk jeg 11 cm, det samme fikk sambo! Men når jeg ser på kurven er jo dette under normalen.. Så ble jeg bekymret! Har dere andre målt sf målet? Hva var det i så tilfelle? Og om ikke, hvor kjenner dere kanten på livmor?

Har ikke målt enda, legen sa at vi ikke skulle måle før i uke 20, når jeg har neste svangerskapskontroll :)

Jeg vet ikke helt hvor jeg kjenner livmor jeg. Når jeg ligger så kjenner jeg det vel langt nede ved skambeinet, og en hard klump et lite stykke nedenfor navlen. Vanskelig å forklare, vet jo ikke om det er livmor jeg kjenner engang, haha.

Jeg ville nok ikke ha beskymra meg så mye over dette, ettersom det er store variasjoner i disse ukene og mndene! :) skjønner det er lett å bli litt engstelig da, man blir jo gjerne det :o

Så vidt jeg har forstått er symfyse-fundus-mål avstanden mellom toppen av skambeinet og den øvre kanten av livmor? Har ikke målt, men tror jeg kjenner kanten 6-7 cm nedenfor navlen. Har også hørt at det er helst i siste halvdel av svangerskapet man bør holde øye med dette, så ville ikke lagt alt for mye i disse målene nå.

Har ikke målt enda, legen sa at vi ikke skulle måle før i uke 20, når jeg har neste svangerskapskontroll :)

Jeg vet ikke helt hvor jeg kjenner livmor jeg. Når jeg ligger så kjenner jeg det vel langt nede ved skambeinet, og en hard klump et lite stykke nedenfor navlen. Vanskelig å forklare, vet jo ikke om det er livmor jeg kjenner engang, haha.

Jeg ville nok ikke ha beskymra meg så mye over dette, ettersom det er store variasjoner i disse ukene og mndene! :) skjønner det er lett å bli litt engstelig da, man blir jo gjerne det :eek:
Jeg har en tendens til å henge meg opp i ALT! Klarer bare ikke å la vær:( men er jo rett som du sier at det er store variasjoner!
Jeg tenker hele tiden at "etter neste ul/kontroll kan jeg slappe av", så har jeg vært det og føler heller ikke at jeg bekymrer meg mindre akkurat! Dumme hjernen min:p

Jeg målte nå (14+6) og det var ca 14 cm fra toppen av skambeinet til toppen av livmora. Vet ikke hva det skal være jeg? Det er bare to uker siden jeg kjente livmora for første gang, men den har vokst litt på den tida.

Jeg kommer uansett ikke til å greie å slappe av før etter oul/jeg kjenner liv. Foreløpig ser jeg på oul som "dommens dag", og er glad for at det er på sykehuset sånn at det er samme sted som eventuell utskraping osv skal skje...... Negativ, sa du..?? :P

Edit: Kanten av livmora er forresten ca 2-3 fingre under navlen.

Hvorfor ikke la jordmor /lege ta seg av slik måling? De er jo trent på det, det er ikke vi... Dere lager dere bare unødvendige bekymringer av dette, det samme med dopplere.

Prøv heller å slappe av og nyte svangerskapet :-)

Joda, men nå skal jeg jo ikke til jordmor/lege før om 9 uker (uke 24), så da kan det jo være greit å vite ca. hvor man lå tidligere i svangerskapet også :)

Joda, men nå skal jeg jo ikke til jordmor/lege før om 9 uker (uke 24), så da kan det jo være greit å vite ca. hvor man lå tidligere i svangerskapet også :)

Det et selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg hadde aldri stolt på mine egne målinger da.. :-)
En ting er hvis det er for moroskyld,
Men hvis det er noe en blir bekymret av, hvis målene ikke stemmer med den generelle grafen, så syns jeg det beste er å la være.

Jeg har hatt 2 tidlig ul for å berolig meg selv, og følte at jeg kunne slappe av etter dem.

Min er ca midt mellom benet og navlen, litt nærmere navlen. Kanskje 10 cm fra benet?

Jeg målte nå (14+6) og det var ca 14 cm fra toppen av skambeinet til toppen av livmora. Vet ikke hva det skal være jeg? Det er bare to uker siden jeg kjente livmora for første gang, men den har vokst litt på den tida.

Jeg kommer uansett ikke til å greie å slappe av før etter oul/jeg kjenner liv. Foreløpig ser jeg på oul som "dommens dag", og er glad for at det er på sykehuset sånn at det er samme sted som eventuell utskraping osv skal skje...... Negativ, sa du..?? :p

Edit: Kanten av livmora er forresten ca 2-3 fingre under navlen.
Da er sf-målet ditt helt perfekt i såfall! Akkurat som det skal være :) men er litt det som er problemet mitt også at jeg føler ikke at livmoren har vokst noe :( jeg er også så fryktelig negativ! Helt fælt!!!

Hvorfor ikke la jordmor /lege ta seg av slik måling? De er jo trent på det, det er ikke vi... Dere lager dere bare unødvendige bekymringer av dette, det samme med dopplere.

Prøv heller å slappe av og nyte svangerskapet :)
Jeg prøver! Men så får jeg sånne dumme tanker i hodet og tenker at hvis jeg bare måler blir det sikkert bedre, men så blir det tusen ganger verre!

Men er det noe som er rett og feil så tidlig altså? Siden det er så utrolig mye forskjell på når den kommer over kanten?
Nå ble jeg litt stressa også, siden jeg er 15+2 og bare har ca 10 cm over skambenet.... syns den har ligget akkurat sånn lenge, bare vokst i høyden liksom.. :eek:

Da er sf-målet ditt helt perfekt i såfall! Akkurat som det skal være :) men er litt det som er problemet mitt også at jeg føler ikke at livmoren har vokst noe :( jeg er også så fryktelig negativ! Helt fælt!!!

Jeg tenker at man er veldig forskjellige på hvor mye/lite man bekymrer seg generelt, og særlig i svangerskapet. For min del er det nok en forsvarsmekanisme, for jeg er ikke en veldig bekymra sjel sånn til vanlig :) Vi må nok bare tenke at det er mye som kan kalles normalt, sånn at slike ting som sf-mål osv ikke er det som vipper bekymretheten feil vei. Jeg har f.eks hatt lite symptomer hele svangerskapet, men siden "alt" er normalt, så er ikke det den tingen som utløser selve bekymringen. Bekymringen ligger mer som en grunntone hos meg :) forhåpentligvis forsvinner den når MA utelukkes ved oul!

Nå har jeg sjekka, og for meg ser det ut som at det er normalt med litt under 12 cm i uke 15...? Om det grønne feltet er et slags normalområde så er vi i alle fall innafor:)

Vedlegg

• 1420998573504.jpg
    1420998573504.jpg
    60,6 KB · Visninger: 30
Nå har jeg sjekka, og for meg ser det ut som at det er normalt med litt under 12 cm i uke 15...? Om det grønne feltet er et slags normalområde så er vi i alle fall innafor:)
Ja! Som jeg har lest nå så er det viktigere med god stigning enn hvor du starter i kurven :D

Min jordmor ville ikke måle før uke 24 fordi hun sa alle vokser ganske likt til rundt uke 20. Kan jo hende de av dere som ikke har vokst så mye er kortere på vei enn dere tror

Haha er kjenner ikke jeg den enda :p 15 uker snart
Har en dårlig følelse
Den ligger kanskje bakovervendt? Det er nok uansett mye som spiller inn, muskler, fett på magen osv. Hvis du har en dårlig følelse ville jeg tatt en privat ul eller bedt om jordmortime, bare for å slippe å gå å lure.

Den ligger kanskje bakovervendt? Det er nok uansett mye som spiller inn, muskler, fett på magen osv. Hvis du har en dårlig følelse ville jeg tatt en privat ul eller bedt om jordmortime, bare for å slippe å gå å lure.
Kjente den jo godt sist gang :) kan den plutselig skifte vei? Hehe jeg vet ikke, men er ganske høy så kanskje den gjemmer seg ;) Skal til jordmor nå på onsdag :D så da håper jeg hun finner den, får ta det som det kommer.

Min jordmor ville ikke måle før uke 24 fordi hun sa alle vokser ganske likt til rundt uke 20. Kan jo hende de av dere som ikke har vokst så mye er kortere på vei enn dere tror
Har vært på ul i uke 11 så vet hvor langt jeg burde være på vei! Men jeg syns det er rart for føler livmoren flytter seg :p i ene øyeblikket stikker det ut og i andre er det akkurat som den gjemmer seg:p

Back
Topp