Hvor gammel må man være for å hente barn i deres barnehage?

Krösa Maja

Forumet er livet
I vår barnehage er det 16 års grense for å hente barn i barnehagen. Så selv om man har en ansvarlig storesøster eller bror på 12/13 år og er omtrent naboen til barnehagen så får ikke søsken hente i barnehagen. Jeg er litt delt ang denne regelen, for jeg mener barn har litt godt av ansvar :)
Hvordan er det i deres barnehage?

Ingen aning [emoji848]
Vi har gitt en liste med tre personer som kan hente uten at det avklares på forhånd, og om noen andre skal hente ringer vi bare og gir beskjed.
Men hadde ikke hatt betenkeligheter med å la nevøen min på 13 hente alene i barnehagen, han er ansvarlig nok til det, så jeg kunne fint ringt barnehagen og sagt at han skulle hente uten å tenke over om han var «gammel nok» [emoji85]

Synes 16 år var litt drøyt. Er jo en del som er foreldre før de er 16.
Hos oss kommer det an på modnenhet, men ca 12-13 år.

Vurdering på modenhet om de er under 14. En av ungene i avdelingen vår blir hentet av eldre søsken, vil anslå alder til 10-12 ca men ikke helt sikker

Aner ikke. Vår eldste er ni, og det er for langt å gå for dem to, så vi har ikke tenkt på muligheten

I vår barnehage er det 16 års grense for å hente barn i barnehagen. Så selv om man har en ansvarlig storesøster eller bror på 12/13 år og er omtrent naboen til barnehagen så får ikke søsken hente i barnehagen. Jeg er litt delt ang denne regelen, for jeg mener barn har litt godt av ansvar :)
Hvordan er det i deres barnehage?

Det hadde jeg protestert høylytt mot, når jeg var dårlig etter keisersnitt skjedde det noen ganger at 9 åringen gikk inn i barnehagen og hentet mellomste mens jeg satt i bilen, det gikk strålende, hu er veldig ansvarsfull og flink så om vi hadde bodd like over veien kunne hu lett henta i barnehagen. Syns ikke man skal pålegge en aldersgrense slik, foreldre må selv få avgjøre hvem som skal hente barna.

Det aner jeg ikke noe om hos oss. Har aldri tenkt over at det er en greie.

Datteren min hentet broren i 2014/2015, da var hun 12år. Usikker på om de har en fastsatt grense, de ser nok an både barnet som henter, og barnet som skal hentes.

Har ingen aldersgrense. Her har 12-13 år gamle unger hentet for å ta med seg lillesøster på 4-5 fordi de skal ta skolebussen hjem. Så lenge barnehagen får telefon eller melding fra foreldrene om det så sender de ungen av gårde med søsken.

Aner ikke.
Men jeg vet at mannen min pleide å hente lillesøstra si i barnehagen. Det er 6 års aldersforskjell, så han kan ikke ha vært mer enn 12 år. Men han er og har alltid vært veldig ansvarsfull, flink og fornuftig. Så jeg ser for meg at det gikk helt fint

Vi har skrevet opp de som har lov å hente barna med bilde :) men aldri tenkt på aldersgrense siden vi ikke har noen under 18 ennå

Jeg tror ikke de har grense på det. Har sett søsken på 9-10 år hente blant annet. Eldste min er 7 og minste 4. Eldste vil gjerne hente lillebror i bhg når har er ferdig på skolen og gå hjem sammen med han. Men har sagt han får vente til siste året til lillebror i bhg. Da vil lillebror være 5-6 år og storebror 9-10 år.

Jeg synes 16 år er ALT for strengt. Det bør jo være opp til hver enkelt forelder å vurdere. Storebror har gått alene hjem fra skolen siden han begynnte i 1.klasse. Og da ser jeg det som null stress å sende lillebror på snart 6 med han som da vil være snart 10. De kommer kanskje ikke til å komme hjem med alt jeg skulle ønske de tok med, men det gjør ikke noe. Kom forresten også på at det siste året i bhg. med eldste skjedde det flere ganger at jeg hørte om at noen av de eldste fikk gå hjem alene til angitt tid. Nå bor vi ganske trygt og "landlig" til da, og skoleveien er ikke så lang. Jeg går den på 7 minutter, storebror på en time ;)

Last edited:
Vet ikke, bor landlig og vi er avhengige av bil for å hente. Men der jeg jobber er vi ikke så nøye på det, sålenge vi har en klar avtale med foreldrene. Barn har fått gå hjem alene også, men da står en av foreldrene ute så vi ser de. 95% av barna bor i boligfeltet BHG ligger i. Flere som har søsken som av og til henter, fra skolealder.

Aner ikke. Da jeg var 10 henta jeg broren min i BHG etter at jeg var ferdig på skolen, da var han fire. Så gikk vi hjem ;) henta han fordi eg hadde lyst selv, og ham ville gjerne bli med meg hjem han :D

Synes det var høy aldersgrense... barnehagen har jo ikke ansvar for hjemreisen.

Jeg synes det er viktig at foreldrene henter selv som oftest, for det handler om å få gitt beskjeder, snakket med foreldrene, at det er kontroll på skiftetøy og slikt. Men at andre henter innimellom ser jeg ikke på noe som problem.

Så kommer det an på storesøskens modenhet. Er de ansvarsfulle så går det jo greit. Tenker det får være opp til hvert enkelt tilfelle så får man heller gi beskjed til foreldrene hvis det ikke fungerer bra nok.

Back
Topp