Hvor gå for grundig utredning?

Kan jeg spør hvilken klinikk i utlandet og hvorfor? Vi ble tipset om at å dra utenlands kunne være lurt (mer effektivt, og at de gjør ting som ikke blir gjort i Norge). Men vi ble veldig skeptiske etter å ha lest om OLGA-klinikken i Russland, da noen av tilbakemeldingene folk hadde der var ganske horrible. Syns det er veldig skummelt å skulle dra utenlands, men vil samtidig gå for den behandlingen som kan gi oss størst sjanse til å lykkes.
Hei! Hoppar inn her ettersom eg og mannen er pasientar hos OLGA. Kva anmeldelsar er det de har lest om OLGA? Mi erfaring så langt er at OLGA er ekstremt detaljerte og nøyaktige og profesjonelle og undersøker pasientane enormt nøye i forhold til det me opplevde i Norge. Og eg har omtrent berre høyrt positive ting om dei frå andre pasientar så langt, er med i ei FB-gruppe med over 800 OLGA-pasientar (majoritet frå nordiske land, men også Europa for øvrig) der det store fleirtalet er veldig positive. OLGA oppdaga for øvrig at eg hadde ekstraslag på hjertet då eg var der i vinter, og sidan det har eg vore under full hjerteutredning…! :eek: Har vore og er veldig tøft alt saman, men trass alt er det bra at det blei oppdaga, sjølv om det gjer at IVF-prosessen vår er blitt forseinka. Men eg skal tilbake til St. Petersburg denne veka for nytt egguttak (høstesyklus) om alt går etter planen. :smiley-angelic001 I tillegg er OLGA den einaste klinikken i Europa som tilbyr babygaranti, altså baby eller alle pengane tilbake, det betyr jo også at dei er dyktige som kan tilby det. Uansett, eg anbefaler iallfall OLGA basert på mi erfaring så langt! ❤️

Kan jeg spør hvilken klinikk i utlandet og hvorfor? Vi ble tipset om at å dra utenlands kunne være lurt (mer effektivt, og at de gjør ting som ikke blir gjort i Norge). Men vi ble veldig skeptiske etter å ha lest om OLGA-klinikken i Russland, da noen av tilbakemeldingene folk hadde der var ganske horrible. Syns det er veldig skummelt å skulle dra utenlands, men vil samtidig gå for den behandlingen som kan gi oss størst sjanse til å lykkes.

Det er enkelt.
Både mannen og jeg kommer fra Ukraina.
Der drives det med infertilitetsbehandling i mye større grad enn her i Norge. Også er det lite gjennomregulert. I noen tilfeller er det en fordel å starte fort og enkelt, uten å gjøre det unødvendig komplisert, som i Norge. Mens i andre tilfeller kreves det mer utredning. Da må man reise.

Har ingen konkrete klinikker å anbefale. Kjenner ikke de. Googlet bare IVF klinikkene i Kyiv. De fleste av dem, om ikke alle, tilbyr ganske detaljert utredning av mannlig infertilitet.

Bare for å sette ting i perspektiv: Norge vs Ukraina.
Jeg avleverte blodprøve til karyotyping 11.mai i en by i Nord-Norge. Den skulle sendes til sykehuset i Telemark for analyse. Ikke spør meg hvorfor. Fikk svar 14.juni at den ikke kunne analyseres. Muligens pga feil ved transport. Tok nye prøver samme dag. 7 uker etter det har jeg fortsatt ikke fått svar. Snart har det gått tre måneder uten at jeg har svar. Jeg har 3 mislykkede forsøk bak meg, brukt masse penger av egen lomme, mannen er ikke utredet, skal i gang med ny behandling. Og alt dette uten at jeg har svar på en av de mest grunnleggende prøver for vårt vedkommende. Kanskje holder vi på med å kaste penger ut av vinduet bokstavelig talt?

Nå er det slik at den type analyse tar litt tid også. Flere labs i Kyiv tilbyr den analysert for type 300 kroner ila 3 uker, og dobbel pris hvis det haster.

Sånn er det...

Det er enkelt.
Både mannen og jeg kommer fra Ukraina.
Der drives det med infertilitetsbehandling i mye større grad enn her i Norge. Også er det lite gjennomregulert. I noen tilfeller er det en fordel å starte fort og enkelt, uten å gjøre det unødvendig komplisert, som i Norge. Mens i andre tilfeller kreves det mer utredning. Da må man reise.

Har ingen konkrete klinikker å anbefale. Kjenner ikke de. Googlet bare IVF klinikkene i Kyiv. De fleste av dem, om ikke alle, tilbyr ganske detaljert utredning av mannlig infertilitet.

Bare for å sette ting i perspektiv: Norge vs Ukraina.
Jeg avleverte blodprøve til karyotyping 11.mai i en by i Nord-Norge. Den skulle sendes til sykehuset i Telemark for analyse. Ikke spør meg hvorfor. Fikk svar 14.juni at den ikke kunne analyseres. Muligens pga feil ved transport. Tok nye prøver samme dag. 7 uker etter det har jeg fortsatt ikke fått svar. Snart har det gått tre måneder uten at jeg har svar. Jeg har 3 mislykkede forsøk bak meg, brukt masse penger av egen lomme, mannen er ikke utredet, skal i gang med ny behandling. Og alt dette uten at jeg har svar på en av de mest grunnleggende prøver for vårt vedkommende. Kanskje holder vi på med å kaste penger ut av vinduet bokstavelig talt?

Nå er det slik at den type analyse tar litt tid også. Flere labs i Kyiv tilbyr den analysert for type 300 kroner ila 3 uker, og dobbel pris hvis det haster.

Sånn er det...

Jøss, dette er kjempe kjedelig.
Vi har ingen tid å miste, og de kaster bort dyrebar tid. Huff. Jeg er forberedt på å dra utenlands for å få bedre hjelp om jeg ikke kommer noen vei snart.

Åja, syns du det var nyttig? :)
Det er vel få de finner avvik på implantasjonsvinduet hos, etter hva jeg har forstått, og jeg var heller ikke en av dem. Greit å få det sjekket uansett, men dette er vel ikke det man mistenker først og fremst. Jeg hadde hatt noen runder før jeg begynte å snu på hver en stein, hvor dette var en de tingene de sjekket.

Det er vel få de finner avvik på implantasjonsvinduet hos, etter hva jeg har forstått, og jeg var heller ikke en av dem. Greit å få det sjekket uansett, men dette er vel ikke det man mistenker først og fremst. Jeg hadde hatt noen runder før jeg begynte å snu på hver en stein, hvor dette var en de tingene de sjekket.

OK, tusen takk for råd/info :) Da avventer jeg.

Man ender opp med å søke mye på nett når ting har gått galt. For å prøve å finne svar/mulige årsaker :)

Hei! Hoppar inn her ettersom eg og mannen er pasientar hos OLGA. Kva anmeldelsar er det de har lest om OLGA? Mi erfaring så langt er at OLGA er ekstremt detaljerte og nøyaktige og profesjonelle og undersøker pasientane enormt nøye i forhold til det me opplevde i Norge. Og eg har omtrent berre høyrt positive ting om dei frå andre pasientar så langt, er med i ei FB-gruppe med over 800 OLGA-pasientar (majoritet frå nordiske land, men også Europa for øvrig) der det store fleirtalet er veldig positive. OLGA oppdaga for øvrig at eg hadde ekstraslag på hjertet då eg var der i vinter, og sidan det har eg vore under full hjerteutredning…! :eek: Har vore og er veldig tøft alt saman, men trass alt er det bra at det blei oppdaga, sjølv om det gjer at IVF-prosessen vår er blitt forseinka. Men eg skal tilbake til St. Petersburg denne veka for nytt egguttak (høstesyklus) om alt går etter planen. :smiley-angelic001 I tillegg er OLGA den einaste klinikken i Europa som tilbyr babygaranti, altså baby eller alle pengane tilbake, det betyr jo også at dei er dyktige som kan tilby det. Uansett, eg anbefaler iallfall OLGA basert på mi erfaring så langt! ❤️

Bra at noen har positive opplevelser også :) Jeg ble veldig skeptisk etter å ha lest disse tilbakemeldingene:
https://minalunde.blogg.no/1542234120_en_altfor_lang_rapport_fra_den_forjettede_klinikk.html

http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=40384

Kunne jeg fått navnet på Facebook-gruppa? :) Så jeg kan se folks erfaringer der. Skulle gjerne sett det fra flere vinkler.

De tingene som blir nevnt i linkene over, er det noe der du kjenner igjen, eller har dere hatt en helt annen opplevelse? Jeg ble veldig skremt av å lese de, og har tenkt at jeg ikke er villig til å risikere helsa mi.

Bra at noen har positive opplevelser også :) Jeg ble veldig skeptisk etter å ha lest disse tilbakemeldingene:
https://minalunde.blogg.no/1542234120_en_altfor_lang_rapport_fra_den_forjettede_klinikk.html

http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=40384

Kunne jeg fått navnet på Facebook-gruppa? :) Så jeg kan se folks erfaringer der. Skulle gjerne sett det fra flere vinkler.

De tingene som blir nevnt i linkene over, er det noe der du kjenner igjen, eller har dere hatt en helt annen opplevelse? Jeg ble veldig skremt av å lese de, og har tenkt at jeg ikke er villig til å risikere helsa mi.
Hei igjen! Det første blogginnlegget er frå den gamle klinikken, nye OLGA blei starta først i 2019. Uansett, det vil sjølvsagt vera ulike meiningar om klinikkar både heime og ute. Men eg opplever iallfall at OLGA faktisk er ekstremt mykje meir opptatt av å sjekka den enkelte pasient si helse grundig. Mine ekstraslag på hjertet er eit eksempel på det, ingen har nokon gong sjekka verken dette eller andre ting på den private klinikken i Norge. Og at pasientar kan få både allergiske sjokkreaksjonar, brystkreft osv. som muligens kan vera som følgje av hormonbehandling, det kan jo også skje etter behandling i Norge. Det har blant anna vore andre her inne som har fått påvist brystkreft under behandling i Norge, men det er jo då vanskeleg å sei kva som er årsaka. Det er mogleg at hormonbehandlingene har verka inn på mine ekstraslag også, men det er vanskeleg å fastslå. Og dosane eg har hatt under stimulering før uttak hos OLGA er dei samme som på klinikken i Norge. Men dei bruker nok litt meir antibiotika osv enn i Norge, det er sant. Og det er ein del diskusjon om det oljebaserte progesteronet som dei anbefaler etter innsett, klinikken har informert om at dette kan skapa problem for enkelte og at dei derfor anbefaler ein kombinasjon av oljebasert og vannbasert progesteron. Eg har ikkje brukt dette enno, sidan eg dessverre fortsatt ikkje har fått gjort innsett (!). Men kjenner fleire andre som har brukt dette uten problem. Facebook-gruppa er kun for dei som er pasientar.

Og eg har direktekontakt med min faste lege hos OLGA, i tillegg til ein administrator som tar seg av praktiske ting. Og har kontakt med sjukepleiar når eg gjennomgår behandlingsplan. Men alle får tildelt sin faste lege, som igjen har ein overlege over seg til å avklara ting med. Så kjenner ikkje igjen dette med helsesekretæren, mogleg det var slik før.

Berre spør meir om du vil. Eg flyr til St. Petersburg no!!! :D

Hei igjen
Da har jeg i hvert fall én kontakt å dele.
Mannen har vært på utredning hos en urolog-androlog ved IVMED klinikken i Kyiv, Ukraina.

https://infertility-kiev.com/en/

Valgte dem tilfeldig. Har sett på noen YouTube videoer.
Time får du nesten på dagen, men kun torsdag og lørdag, ettersom han legen jobber ved andre klinikker også.
Mannen har tatt:
1. Karyotyping (somatisk, kromosomer)
2. Spermogram
3. MAR-test (mer aktuelt for naturlig befruktning, men kjekt å vite)
4. Sperm FISH analysis for aneuploidy (13, 18, 21, X og Y kromosomer)
5. DNA fragmentering
6. PCR for infeksjoner (klamydia, ureaplasma, mycoplasma, ++)
7. Prostatasjekk og testikkel UL

Alle prøvesvar bortsett fra karyotyping kom tilbake på mail ila 1-2 dager.
Pakkepris: ekvivalent 1500 nok + 400 nok karyotyping.

Sammenlignet med DNA fragmentering hos Medicus for 6000-8000 nok, hvor prøve sendes til utlandet og tar tid.
Min karyotyp fra offentlig i Norge er fortsatt ikke kommet tilbake etter 3 (tre!!!) måneder :banghead::banghead::banghead:

Kan ikke si mye om andre typer utredning og behandling hos dem - kjenner ikke til. Men vi fikk de svarene vi trengte så sårt på kort tid og til rimelig pris. Er kjempefornøyd. Og anbefaler når korona er over.

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp