Kan jeg spør hvilken klinikk i utlandet og hvorfor? Vi ble tipset om at å dra utenlands kunne være lurt (mer effektivt, og at de gjør ting som ikke blir gjort i Norge). Men vi ble veldig skeptiske etter å ha lest om OLGA-klinikken i Russland, da noen av tilbakemeldingene folk hadde der var ganske horrible. Syns det er veldig skummelt å skulle dra utenlands, men vil samtidig gå for den behandlingen som kan gi oss størst sjanse til å lykkes.
Hei igjen
Da har jeg i hvert fall én kontakt å dele.
Mannen har vært på utredning hos en urolog-androlog ved IVMED klinikken i Kyiv, Ukraina.
https://infertility-kiev.com/en/
Valgte dem tilfeldig. Har sett på noen YouTube videoer.
Time får du nesten på dagen, men kun torsdag og lørdag, ettersom han legen jobber ved andre klinikker også.
Mannen har tatt:
1. Karyotyping (somatisk, kromosomer)
2. Spermogram
3. MAR-test (mer aktuelt for naturlig befruktning, men kjekt å vite)
4. Sperm FISH analysis for aneuploidy (13, 18, 21, X og Y kromosomer)
5. DNA fragmentering
6. PCR for infeksjoner (klamydia, ureaplasma, mycoplasma, ++)
7. Prostatasjekk og testikkel UL
Alle prøvesvar bortsett fra karyotyping kom tilbake på mail ila 1-2 dager.
Pakkepris: ekvivalent 1500 nok + 400 nok karyotyping.
Sammenlignet med DNA fragmentering hos Medicus for 6000-8000 nok, hvor prøve sendes til utlandet og tar tid.
Min karyotyp fra offentlig i Norge er fortsatt ikke kommet tilbake etter 3 (tre!!!) måneder
![banghead :banghead: :banghead:](/styles/default/xenforo/banghead.png)
![banghead :banghead: :banghead:](/styles/default/xenforo/banghead.png)
Kan ikke si mye om andre typer utredning og behandling hos dem - kjenner ikke til. Men vi fikk de svarene vi trengte så sårt på kort tid og til rimelig pris. Er kjempefornøyd. Og anbefaler når korona er over.