Tok de ingen blodprøver? Jeg tok fertilitetssjekken der, riktignok nå for snart 4 år siden og da tok de ultralyd, blodprøver for å sjekke hormonnivåene, skyllet egglederne med kontrastvæske og spermprøve av mannen. De kunne også sjekke for DNA-fragmentering, ta kromosomprøver og ultralyd av testiklene, men det valgte vi å ikke gjøre i første omgang. Men det er vel kanskje flere varianter av fertilitetssjekken man kan ta der?
Hvis de kun har tatt ultralyd er selvfølgelig blodprøver også vesentlig.
Så lenge hormonnivåene er normale og alt ser bra ut på ultralyd/kontrastvæskeundersøkelse er det nok ikke så vanlig å undersøke mere for din del. Og spesielt siden de fant ut av at mannen din hadde redusert antall og mobilitet. Men har dere ikke hatt noen samtale med legene ved Hausken om hva de foreslår som tiltak? Av erfaring må man ofte selv «stå på» litt og spørre og grave. Spør f.eks om det er noe mannen kan gjøre for å får opp kvaliteten. Matvarer man skal holde seg unna/spise mer av/ikke drikke alkohol/ikke bruke tobakk hvis han gjør det/vitaminer/mineraler han kan ta osv.
Forstår at det kan være uoversiktlig med tanke på undersøkelser, men spør og grav hos legene på klinikken. Det er jo derfor de er der
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Jeg har ikke gått privat og savnet veldig å kunne snakke med en lege. Det har virkelig vært skjelden vare i det offentlige.
Vi ble erklært uforklarlig barnløse (sekundær infertilitet) hos meg tok det 10 innsett før de tok en hysteroskopi. Gjorde ingen funn, men jeg ble gravid etter hyst. kan være en ren tilfeldighet, det er jo umulig å si sikkert, men statistikken sier at en liten ekstra andel blir gravide etter hysteroskopi.
Det som er noe av det mest frustrerende i denne IVF-verdenen er at man innser hvor mye man faktisk uansett ikke kan finne ut av eller styre.