Hvofor i helvette

ORIGINAL: alltidlente

jaja.. i mange kulturer er det vanlig at mødrene er hjemme med barna frem til skolealder. Dersom de går i bhg lærer de norsk tidligere, noe som gjør det lettere for dem senere! Men dersom det ikke er i deres kultur og mødrene ikke har jobb så har de jo ikke råd til full bhgplass- ergo.. litt starthjelp!!

Synes da virkelig ikke det er foreldrene sitt ansvar alene å lære barna norsk(noe de kanskje ikke kan så godt selv).. vi bor ikke i norge- og jeg snakker bare norsk til barna mine.. kunne ikke falt meg inn å snakke det spræket som snakkes her... og "bare" fordi jeg kommer fra et vestlig land er dette liksom ikke det samme og mye mer akseptert[8|][8|]

Hvilket land bor du i? I den grad det er mulig vile jeg absolut lært meg å snakket spåket til det landet jeg bor i. Jeg ville også lært barna det!

ORIGINAL: Kattekvinnen

ORIGINAL: Lissyjane

Det synes jeg er så forbanna dårlig gjort! Jeg synes det blir feil. Skal alle miste goder for at vi skal gjøre det mye bedre for innvandrere? Blir ikke det litt feil da? Skal vi sende våre egne ut av landet fordi vi ikke har råd til å bo her for å gjøre plass og gjøre det til et ferieparadis for de som kommer inn her?

Sånn som tilrettelegger for alle de "andre", ender vel vi norske opp med å bli minoritet i vårt eget land...

Ja det er det jeg har sagt hele tiden!

ORIGINAL: veslemor24

ORIGINAL: Febbis

ORIGINAL: Marlu

syns det er et kjempebra integreringsforslag!

Hvis dere ikke har råd til å betale barnehage for barna deres, så er det faktisk hjelp å få for dere også.

Og det at de skal kutte kontantstøtten har faktisk ikke bare med innvandrere å gjøre. Tenk på alle de dagmammene som jobber svart f.eks.....

Har råd til bhg jeg, er ikke det som er poenget mitt.

Men HVORFOR så urettferdig? Hvorfor må JEG og alle andre Nordmenn betale full pris, når de utenlanske som ikke jobber og gir noe tilbake til "fellesskapet" betale halvparten???
Mulig jeg er dum, men jeg ser ikke rettferden i det..

Kom hit til Norge du, du heter muhammed akbar og søk på en jobb.
Søk 100 jobber, du kommer på 2 intervjuer, du hører ingenting fra dem.

Så kan du komme tilbake til babyverden og si at utlendinger ikke jobber!
Shit du provoserer meg!

Herregud da! Det er faktisk ikke så vanskelig for mange! Ja noen har problemer med å finne jobb! Vi har alle problemer med å få jobb i disse tider! Og mange av dem søkerpå jobber de ikke er kvalifiserte for. Og dette gjeder svensker også altså,så man kan ikke alltid skylde på hudfarge.

Noen som bodde i nærheten jeg bodde før ville IKKE jobbe. svaret var "hvorfor skal jeg jobbe, jeg får jo penger selvom jeg ikke jobber". synes den innstilinga der er feil, uansett om den kommer fra en utlening eller en nordmann.. dette kom da fra en utlening om noen lurte.
Det finnes folk der ute, nordmenn eller utleninger, som IKKE KAN jobbe pga ditt og datt, de bør heller få mer, enn at de som ikke gidder får også!

Skal det gå utover "alle" at utenlandske foreldre ikke lærer barna sine norsk????

Så på nyhetene nå at det er lagt fram et forslag på at ks skal kuttes ned et år, for å bruke pengene på integrering av minoritetsbarn..[:@]
Halve dagen er gratis i bhg for disse barna også, DA møter de opp i barnehagen med barna sine, når de får det GRATIS. Men JEG, som er kav norsk, skal betale for full plass. [:@]

Det er faktisk ikke rart Nordmenn blir mer og mer rasistiske.....

Jo det er rart. Her vil man forsøke å legge ting til rette for at fler barn skal kunne norsk når de kommer på skolen, sånn at ikke DERE skal kjefte over at ungene deres har barn i klassen som ikke kan norsk, og så er det også gale!

Åååh[:@]Slutt med den forbanna sytinga!!![:@]Er det noe vi nordmenn er eksperter på så er det å syte og klage og syte og klage. Vi har det så sinnsykt godt her i landet og unner ikke andre en dritt[:'(][:'(][:'(][:@]

Jupp, sinna, ja....[8D]

ORIGINAL: *Meya*

Skal det gå utover "alle" at utenlandske foreldre ikke lærer barna sine norsk????

Så på nyhetene nå at det er lagt fram et forslag på at ks skal kuttes ned et år, for å bruke pengene på integrering av minoritetsbarn..[:@]
Halve dagen er gratis i bhg for disse barna også, DA møter de opp i barnehagen med barna sine, når de får det GRATIS. Men JEG, som er kav norsk, skal betale for full plass. [:@]

Jo det er rart. Her vil man forsøke å legge ting til rette for at fler barn skal kunne norsk når de kommer på skolen, sånn at ikke DERE skal kjefte over at ungene deres har barn i klassen som ikke kan norsk, og så er det også gale!

Jada vi skal bare slenge ut alle pengene vi har sånn at våre egne kan råtne vekk ikke sant? Jeg har en onkel jeg som lå med to knuste hofter. Fikk han hjemmehjelp? Neeej,fikk han medisinen han skulle ha? Nej,og når han fikk medisin og hadde betalt for den,får han vite at han ikke kunne ta den likevel. Fikk han pengene tilbake? Nej. Men hadde det vært en innvandrer vettu,så hadde han hatt råd til å leie sin egen. Du kan si hva pokker du vil,men vi tar bedre vare på innvandrerne enn våre egne. Og jeg har sett MYE elendighet blant våre egne som faller mellom. Tro du meg.

Jeg har sett ufattelig mye elendighet blandt innvandrere også som faller imellom! Som skader seg og ikke har trygderettigheter, som ikke får hjemmehjelp, og mange andre ting... Så det gjelder for ALLE!

ORIGINAL: Mrs.B

ærlig talt, begge deler er ille JA!
ja, SÅ LEGG TILRETTE FOR INNVANDRERENE, ikke ta fra OSS de få godene VI har å velge mellom!!
ærlig talt!

Om man stikker fingeren litt i jorda og kjenner på realitetene, så skjønner man at integreringen ikke er det eneste ankepunkt mot kontantstøtten!

Jada vi skal bare slenge ut alle pengene vi har sånn at våre egne kan råtne vekk ikke sant? Jeg har en onkel jeg som lå med to knuste hofter. Fikk han hjemmehjelp? Neeej,fikk han medisinen han skulle ha? Nej,og når han fikk medisin og hadde betalt for den,får han vite at han ikke kunne ta den likevel. Fikk han pengene tilbake? Nej. Men hadde det vært en innvandrer vettu,så hadde han hatt råd til å leie sin egen. Du kan si hva pokker du vil,men vi tar bedre vare på innvandrerne enn våre egne. Og jeg har sett MYE elendighet blant våre egne som faller mellom. Tro du meg.

Jeg har sett ufattelig mye elendighet blandt innvandrere også som faller imellom! Som skader seg og ikke har trygderettigheter, som ikke får hjemmehjelp, og mange andre ting... Så det gjelder for ALLE!

Skyt meg som vil at vi skal hjelpe våre egne framfor alle andre! Hva med de som bygget opp landet vårt? Hva med de som kjempet for oss??

Uhm, så naboen min har ikke "bygget opp landet"? Han har bodd her i 35 år, min far like så, han har også bodd her 35 år, naboen min var yrkesaktiv i 32 år, min far i 25, skulle ikke de i prinsippet da ha like rettigheter, eller naboen min ha MER som jobbet lenger enn min far i landet??

Men nei, han har ikke det, fordi han kommer fra feil land, min far kommer fra Sverige, og naboen min fra Pakistan.

ORIGINAL: Marinah

ORIGINAL: veslemor24

ORIGINAL: Marlu

syns det er et kjempebra integreringsforslag!

Hvis dere ikke har råd til å betale barnehage for barna deres, så er det faktisk hjelp å få for dere også.

Og det at de skal kutte kontantstøtten har faktisk ikke bare med innvandrere å gjøre. Tenk på alle de dagmammene som jobber svart f.eks.....

Har råd til bhg jeg, er ikke det som er poenget mitt.

Men HVORFOR så urettferdig? Hvorfor må JEG og alle andre Nordmenn betale full pris, når de utenlanske som ikke jobber og gir noe tilbake til "fellesskapet" betale halvparten???
Mulig jeg er dum, men jeg ser ikke rettferden i det..

Kom hit til Norge du, du heter muhammed akbar og søk på en jobb.
Søk 100 jobber, du kommer på 2 intervjuer, du hører ingenting fra dem.

Så kan du komme tilbake til babyverden og si at utlendinger ikke jobber!
Shit du provoserer meg!

Herregud da! Det er faktisk ikke så vanskelig for mange! Ja noen har problemer med å finne jobb! Vi har alle problemer med å få jobb i disse tider! Og mange av dem søkerpå jobber de ikke er kvalifiserte for. Og dette gjeder svensker også altså,så man kan ikke alltid skylde på hudfarge.

Noen som bodde i nærheten jeg bodde før ville IKKE jobbe. svaret var "hvorfor skal jeg jobbe, jeg får jo penger selvom jeg ikke jobber". synes den innstilinga der er feil, uansett om den kommer fra en utlening eller en nordmann.. dette kom da fra en utlening om noen lurte.
Det finnes folk der ute, nordmenn eller utleninger, som IKKE KAN jobbe pga ditt og datt, de bør heller få mer, enn at de som ikke gidder får også!

Jeg ble varm om hjertet når jeg leste dette[:)] Gi innvandrere mindre grunn til å være hjemme. Og la folk som ikke KAN jobbe få litt mer å rutte med så de slipper å leve i uverdige tilstander for å få endene til å møtes[;)] Sier ikke at mohammed som er toognitti år skal jobbe altså[8D] Men jeg synes at de skal jobbe for pensjonen som jeg må[;)]

synes det blir helt feil at utleninger som kommer til norge, FÅR MER PENGER for å gå hjemme, enn andre får for å jobbe.. Mora mi jobber halv stilling, kan ikke mer, pga hun har ødelagt rygg. likevel vet jeg om FLER utleninger som får MER penger i mnd enn mamma, som faktisk jobber.  jeg er ingen rassist men synes ikke man skal belønnes for å gå hjemme,og at enkelte utleninger kommer til norge fordi de hører at her kan de slippe å jobbe, men likevel få penger.. la de som av en eller annen grunn ikke kan jobbe få mer å rutte med enn at det går akkurat, og få andre ut i jobb!

Skyt meg som vil at vi skal hjelpe våre egne framfor alle andre! Hva med de som bygget opp landet vårt? Hva med de som kjempet for oss??

Uhm, så naboen min har ikke "bygget opp landet"? Han har bodd her i 35 år, min far like så, han har også bodd her 35 år, naboen min var yrkesaktiv i 32 år, min far i 25, skulle ikke de i prinsippet da ha like rettigheter, eller naboen min ha MER som jobbet lenger enn min far i landet??

Men nei, han har ikke det, fordi han kommer fra feil land, min far kommer fra Sverige, og naboen min fra Pakistan.

Jeg tror du vet hva jeg mener om du tenker deg grådig godt om nå[;)] Det er ikke snakk om de som har bodd her i 35 år. Det er snakk om de som kommer inn i landet med den innstillingen at dette er Charlies sjokoladefabrikk[;)]

Jo men uansett vil jo ett kontantstøttekutt "ramme" naboen min sin datter, som er tannlege, like mye som det rammer de som "tror at dette er Charlies Sjokoladefabrikk"...

ORIGINAL: Juliette

Åååh[:@]Slutt med den forbanna sytinga!!![:@]Er det noe vi nordmenn er eksperter på så er det å syte og klage og syte og klage. Vi har det så sinnsykt godt her i landet og unner ikke andre en dritt[:'(][:'(][:'(][:@]

Jupp, sinna, ja....[8D]

singnerar kvar einaste bokstav[;)] alt e såååå uuureeetttfeerdiigggggg.......gaaaaad, where's the love?[8D]

Jupp, sinna, ja....[8D]

har du værtpå ett sykehjem i norge og sett hvordan de gamle har det? det har nemlig jeg, jobbet der gjennom skolen i ett år.
man kan ikke akkurat si de har det så forferdelig godt.. de blir liggende i senga til langt på dag, tissa på seg og har liggesår. ligger å gråter og når de først får stå opp sitter de å ser i veggen.. synes DU at det høres ut som de har det "sinnsykt godt" som du skriver?

Jupp, sinna, ja....[8D]

Det er jo helt tydelig at du ike har sett så veldig mye nei! Jeg blir så forbanna provosert av å høre dette her. Du skulle vært med meg en tur til onkelen min du,så skulle du sett hvor forbanna godt "vi" har det her!

Jeg har da ikke betvilt at onkelen din ikke har det godt! Eller at det er mange i Norge som ikke får den hjelpen de trenger. Jeg vet da såpass. Men vi er et folkeslag som generelt klager og syter urettmessig mye sett i forhold til hvordan vi har det. Det er min mening, og jeg er dritlei av syting og klaging. Og-det er da ikke utlendingenes feil at vi har mangler i vår velferdsstat. Det er en overfladisk og feilaktig tilnærming til de problemer vi står ovenfor, - det å sette grupper opp mot hverandre.

Jeg tror du vet hva jeg mener om du tenker deg grådig godt om nå[;)] Det er ikke snakk om de som har bodd her i 35 år. Det er snakk om de som kommer inn i landet med den innstillingen at dette er Charlies sjokoladefabrikk[;)]

Jo men uansett vil jo ett kontantstøttekutt "ramme" naboen min sin datter, som er tannlege, like mye som det rammer de som "tror at dette er Charlies Sjokoladefabrikk"...

Ja så klart den vil gjøre det. Men nå drøyde denne diskusjonen litt utover bare kontantstøtten. Om vi har holdt oss til saken er en annen diskusjon[8D]

Jeg leste bare første innlegget... [:D]

Skjønner ikke hvorfor dem ikke bare kan gi barn av invandrerbakgrunn tilbud om gratis barnehageplass, men ingen kontantstøtt, så kan de barna som ikke har problemer med å lære norsk få tilbud om kontantstøtte som vanlig? Å samtidig så syns jeg at invandrere i norge skulle vært pliktig til å gjenomføre norsk-kurs (da med støtte fra nav, på samme måte som vi andre får for kurs og tiltak), for å få andre støtter.. Men i norge syns vi tydeligvis det er bedre å bare gi og gi og gi, og ikke greve noenting tilbake.. Ikke rart integreringa går rakt åt skogen, når invandrere mister pengestøtten sin om dem går på norskkurs... [>:]

Jupp, sinna, ja....[8D]

har du værtpå ett sykehjem i norge og sett hvordan de gamle har det? det har nemlig jeg, jobbet der gjennom skolen i ett år.
man kan ikke akkurat si de har det så forferdelig godt.. de blir liggende i senga til langt på dag, tissa på seg og har liggesår. ligger å gråter og når de først får stå opp sitter de å ser i veggen.. synes DU at det høres ut som de har det "sinnsykt godt" som du skriver?

Må si meg helt enig med deg, legger meg helt flat ang de eldre og hvordan de blir behandlet er sykt uverdig hvordan altformage må leve sine siste år..Jeg hadde gladelig betalt mer skatt for at de eldre skulle få det bedre, eller hva som måtte til..MEN det er LOV å si vi har det godt her i landet, JA vi har noen "tapere", men jevnt over så har vi et godt velfungerende velferdssystem, hvordan godene blir fordelt, vil det ALLTID være uenigheter om hvorvidt det er urettferdig eller ei..I DENNE saken, så syns jeg værtfall det er på sin plass å si nettopp det som Juliette kommenterte, dette pyntet til oss som KLARER oss, men som bare MÅ klage uansett pokker..

ORIGINAL: Najila

Skjønner ikke hvorfor dem ikke bare kan gi barn av invandrerbakgrunn tilbud om gratis barnehageplass, men ingen kontantstøtt, så kan de barna som ikke har problemer med å lære norsk få tilbud om kontantstøtte som vanlig? Å samtidig så syns jeg at invandrere i norge skulle vært pliktig til å gjenomføre norsk-kurs (da med støtte fra nav, på samme måte som vi andre får for kurs og tiltak), for å få andre støtter.. Men i norge syns vi tydeligvis det er bedre å bare gi og gi og gi, og ikke greve noenting tilbake.. Ikke rart integreringa går rakt åt skogen, når invandrere mister pengestøtten sin om dem går på norskkurs... [>:]

De som faller inn under introduksjonsordningen, får kun penger om de deltar på norsk-kurs eller andre ulike typer kurs, men det er en del grupper som faler utenfor, som hadde trengt det, blandt annet arbeidsinnvandrere fra EU, kvinner og menn som er gjenforent med etnisk norske menn/kvinner eller innvandrere med norsk statsborgerskap som har vært utenfor NAV-systemet i mange mange år altså hatt jobb og snakker norsk selv, og så videre.

Jupp, sinna, ja....[8D]

Folk som har det godt selv vet du og gjerne ikke har sett det vi har sett har ofte denne innstillingen[;)] Jeg satt og holdt min morfar i hånden. Han lå og hylgrein og tryglet meg om å drepe han[:(] DET er tøft det. Og se på at dine elskede ikke får den hjelpen de trenger. Jeg var og vasket for min onkel som ikke kunne gå selv. Han ventet i mange mndr på operasjon. Han lå på sofaen. han hadde ikke lagt i sengen på ett år for han klarte det ikke. Han fikk ikke den medisinen han trengte. Han karte faen meg ikke sette seg ned på doskålen uten å skrike av smerte. Han fikk ikke laget mat. Jeg grein når jeg reiste derfra. Noen har det så uverdig altså at jeg har lyst til å skrike!

det er helt FORFERDELIG hvordan vi tar vare på våre egne gamle i dette landet. De blir glemt rett å slett. Er en skam!!

Back
Topp