Hvis du kunne valgt.....

Første hadde jeg termin med første juli, men kom i slutten av mai, så var et par dager i fra sommer baby :hilarious: denne gangen har jeg termin i oktober. Skulle jeg ha valgt ville jeg heller hatt termin vår/sommer. Måneden jeg minst skulle ønske er desember og januar, fordi det er kjipt med bursdag så nærme jul. I forhold til skolestart og modenhet syntes jeg også det er en fordel å ikke være yngst. Det trenger selvfølgelig ikke ha en betydning, men jeg har erfart selv at de får en bedre start om de er født litt tidligere på året. Samtidig må det være utrolig kjipt å være sist ute med å få lappen, få lov til å bli med vennene på byen/reiser/festivaler osv.

Last edited:
Har barn født i april, mai, juni, september og oktober og synes det var fint alle gangene.

Tror jeg ville satset på januar/februar så dem ikke er så små på sommeren. Første vår er født i mai og jeg var livredd den sola, så ble sittende inne meste parten av tida og det var en av de bedre sommerne med mye sol og god varme.

Men jeg har aldri vært den som har villet planlegge etter årstid så jeg ville vel egentlig bare prøvd så fort en var klar for det. Veldig kjipt om man venter et halvt år på riktig tidspunkt og så ender man med å være prøvere uten hell i flere mnd/år...

Uansett om dere skal prøve på barn snart ønsker jeg dere masse lykke til og håper spira sitter når den tid kommer ♥️
Vi prøvde i 2,5 år på første, så er veldig klar over at det kan ta tid, denne tråden var kun for å se erfaringer fra andre

Jeg har september april og juni barn.
jeg likte ikke september pga vær mørkare tider i begynnelsen av permisjon. Elske juni mest pga slippe alle klær på barn og pledd på pledd. Deilige turer på morgen og kveld vid sjøen da baby sov i vognen

Fikk førstemann i slutten av mars (termin i april) og det var helt perfekt. Var høygravid på vinteren, perfekte trilleforhold, babyen var større når kulden og vinteren kom. Hadde ikke bil så trillet overalt. Med tanke på at barnet har vært litt forsinket språkmessig synes jeg det er en kjempefordel at hen var/er nærmere 3,5 år og 6,5 år ved bytte til hhv. storebarnavdeling og skole.

Nr 2 kom i slutten av september (termin oktober) og det funker fint det også. Men fikk første forkjølelse allerede to uker gammel og er pakket inn i ulltøy. Har generelt vært mer bekymret for sykdom, men det kan jo skyldes corona også. Mye innetid pga sprengkulde og vanskelige trilleforhold nå med snø. Det var veldig koselig å ha liten baby i juletida :love2

Hadde jeg kunne valgt hadde det uten tvil blitt vårbaby igjen. Da hadde jeg satset på termin mellom mars-mai :flower

Har en i slutten av april og ei i begynnelsen av juni. Begge deler helt perfekt.

Fått maks utnyttelse av perm begge ganger, og spesielt siden samboer er lærer. Han fikk masse tid med de når de var små. Også passet godt med hans permisjon, og kunne gi hun født i juni en dag fri til uti november da hun begynte i bhg fordi han fikk stoppet permisjonen om sommeren og ta resten på høsten.

Jeg har ett desemberbarn og to februarbarn så vinterbarn er tingen for meg ;) det er deilig at det fort blir lysere også har man hele våren og sommeren foran seg. Er også over snittet glad i ullklær og der er jo vintermånedene fine.

Våren.
Tenk å være i permisjon hele våren, sommeren og høsten, og når det blir kaldt, glatt og vinter så tar pappaen over :P
Nei da, ønsker våren siden jeg ønsker at barnet skal være eldst mulig når det begynner på skolen

Det idelle for meg er fra mars til juni/juli :) fint med barsel tid på vår og sommer, trille turer og div. Og jeg vil også ha mest mulig ut av permisjon. Vil heller ikke at barna ikke er for små før barnehagestart :)

Jeg har to augustbarn og et novemberbarn. Er selv født i juni og hvis jeg kunne velge, hadde jeg valgt juni eller august for alle.

Jeg har ett mars barn og ett september barn, er fornøyd med begge mnd. Med våren gikk vi varmere tid i vente og fikk trillet turer, og med høstbarn var det også mye fint vær og passe svalt for gode trilleturer, er glad det ikke ble senere på året da, synes det er godt å ha litt avstand til jul\påske o.l, men kjenner flere barn som har bursdag i jul\nyttårstid og de får fine bursdagfeiringer selv om det er midt i julestria.

Har selv en i februar og en i november. Og februar er absolutt det jeg likte best. Da følte jeg vi gikk mot lysere tider og varme jo eldre hu ble egentlig. Og jeg er ganske varm av meg som gravid. Så godt å gå gravid på vinterstid. Kunne helst gå sommerkledd da :p

Min kar er født i november. Han har tilpasset seg det fint. Feks å gå i snøen er ingen problem til tross for at han akkurat hadde lært å gå inne uten sko da snøen kom. Men det var ingen problem han går like godt med sko i snø som inne uten sko på stuegulvet. Men er jo litt redd for hvordan det skal bli med både barnehage oppstart og skole oppstart. Kunne kanskje latt han starte tidlig i barnehagen og lært sosiale regler tidlig siden han er minst og ikke har eldre søsken å lære fra. Men så vil jeg jo ha han hjemme hos meg til han "må" i barnehage. Starter med 50 % måneden han blir 2. Da får han tilvenning i november og desember (når det er rolig å koselig i barnehagen).

Kunne selv tenkt meg mellom mars og september. Og kanskje helst tidlig på året for første barn, slik at de får litt bedre tid på seg når de ikke har eldre søsken å ta etter. Mens ville ikke gjort meg noe å fått i september på barn nummer 2 eller 3 eller 4...

Desember og januar er kjipe måneder og ha bursdag i mine øyne.

Vi har desember barn, ikke planlagt til den måneden.. Og barnet er jo yngst i kullet sitt og minst, vil trolig også være det til skolestart. Heldigvis langt fremme for alderen.. Hadde det vært motsatt (lenger bak) ville det vært stort forskjell sammenlignet med de andre

Fordel og ulempe med alle årstider. Har gutt født mai, og da var det rett ut på trilling uten mye klær og vognpose. Ikke så kjekt å sprade i bikini i juni da men :joyful: Fordel med å føde tidlig på året er jo også barnehageplass...

Har også to jenter, som begge er født på samme dato i november utrolig nok. Denne vinteren har jo sålangt vært super og vi har trillet masse hver dag, men slaps, kulde og mye snø er jo ulempen når det gjelder trilling. Men samtidig bytter man til sittedel i vogna når våren kommer, så da sitter de jo masse oppe og følger med. Det er kos :happy:

Jentene er født i mai, november og oktober.

plagdes med varmeutslett på eldste da vi hadde mer eller mindre sammenhengende hetebølge siden hun var 3 uker, livredd for å få sol på henne når vi trillet selv om det selvfølgflig var søtt med alle de små sommerkjolene :dummy1:

November og oktober har vært fine måneder syns jeg.

Venter baby i oktober. Det synes jeg virker fint. September-oktober.
Men jeg kunne også tenkt med en tidlig mai-baby. ♥️

Men, jeg vil bare ha babyer. Jeg har ikke helt den luksusen at jeg kan velge når jeg blir gravid, dessverre..

Med et september-barn og et desemberbarn kan jeg tenke meg et vårbarn neste gang. Gjerne mellom 1 feb og 1 mai, men de kommer når de kommer :)
Når man har prøvd en stund er det igrunnen det samme når, så lenge det blir en baby <3

jeg vil helst unngå desember igjen, mest fordi desember er så travelt allerede med bursdager og jul og noe som skjer hver eneste helg.
Desemberbarnet er yngst i sin klasse, men klarer seg veldig bra likevel og henger ikke etter på noe.

Back
Topp