Jeg har en som er født i januar og det var egentlig ganske fint. Man er jo mest inne de første ukene så da vi var klare til å gå ut på turer var våren såvidt i gang. Men likevel litt kronglete med så mye klær på nyfødt baby, måtte være sikker på at han plutselig ikke ville amme i kulda osv. Og til sommeren var han faktisk fortsatt bittelitt for liten til å være mye ute i varmen så vi var en del inne og i skyggen den første sommeren hans. Da han endelig lærte å krabbe og kunne vært ute på bakken og utforsket var det blitt høst/vinter igjen
Jeg liker å ha barna hjemme over ett år, så sånn sett var januar fint for da fikk vi kontantstøtte fra 13 mnd og til barnehagestart da han var 19 mnd. Tenkte at med neste ville jeg egentlig være hjemme i 2 år, og da måtte vi fått barn mer mellom juni og september. Nå skal vi ha baby i mars og årstidsmessig virker det egentlig ganske fint med å ha den lyse tida av året akkurat i første delen av barseltida, og greit at babyen ikke er helt nyfødt på sommeren. Men i forhold til kontantstøtte, barnehageopptak bare i august og å være hjemme i 2 år funker det ikke helt da. Vil jo eventuelt stå uten barnehageplass og kontantstøtte fra februar til august etter 2årsdagen og deet tror jeg bare ikke går økonomisk.
Så årstidsmessig ville jeg valgt mars-april og med tanke på ønske om å være hjemme i 2 år ville jeg valgt juni-september.
Men jeg tror uansett at det vil være fordeler og ulemper uansett når på året man er født
Synes for øvrig ikke det gjør så mye å kle på seg masse som høygravid midt på vinteren jeg da