Hvis din hund hadde bitt ditt barn

ORIGINAL: Miriel

Definitivt avlivet.
Men så har ikke jeg hund, men hvis andres hund hadde gjort det ville jeg kreve at de skulle fått den avlivet, ellers hadde jeg vel anmeldt...

ORIGINAL: tango

En dyrlege fortalte meg en gang at de hadde fått inn en 4 år gammel hund som eieren ba om å få avlivet fordi den hadde bitt barnet deres. Dyrlegen avlivet hunden og da de skulle pakke hunden inn i sånn "likpose" fant de flere tegnestifter på bakparten av hunden. Da dyrlegen snakket med eier viste det seg at barnet hadde oppholdt seg alene med hunden da den bet og nå fikk de forklaringen på hvorfor hunden hadde bitt.. Dette er ihvertfall en skjebne jeg ikke vil min hund skal lide.

Jeg kommer selvfølgelig til å ta det på alvor dersom hunden skulle bite poden her, men jeg vil ta ALLE forhåndsregler og barn skal ALDRI være alene med en hund. Jeg tror og mener at en hund biter ikke uten grunn, dersom hunden er sunn, trygg og rolig! Men man skal aldri stole på de, og alltid være på vakt!

De aller fleste hunder biter for en grunn så min mening er at om barn lærer seg å omgåes dyr så blir de ikke bitt.. Selvfølgelig finnes det unntak, men det er som regel en grunn til at hunden gjør som den gjør! Jeg har sett altfor mange barn være ALENE med hunden.. .Det burde aldri skje!!! Så det er vel mest foreldrenes feil om barnet blir bitt!

ORIGINAL: et_lite_vesen

Det finnes hunder som aldri biter en eneste gang gjennom hele sitt liv.

Det finnes mennesker som aldri slår en eneste gang i hele sitt liv.

Det finnes hunder som biter en gang i selvforsvar gjennom hele sitt liv.

Det finnes mennesker som slår en eneste gang i selvforsvar gjennom hele sitt liv.

Det finnes også hunder som dreper...

Jeg ville sett an hunden, situasjonen osv. Ja, det er noen triste historier her, men om du har en 8 år gammel hund, som har vært det snilleste dyret noensinne. Så kommer noen skolegutter på veien og begynner å kaste stein på hunden. Hunden blir redd og biter i selvforsvar.

Hadde JEG sett dette, så tror jeg muligens jeg hadde sagt til gutten "til pass for deg".

Barn må lære konsekvensen av sine handlinger. Så jeg mener det er greit at en hund biter i selvforsvar.

En hund som derimot bare biter til ingen grunn... det er en annen sak.

veldi bra. jeg kan ikke noe annet enn å signere.

Det kommer litt an på type bitt og hvorfor. Hadde ikke avlivet om han bare hadde lagt kjevene rundt armen f.eks som en advarsel. Blir det blod og/eller merke, så hadde jeg nok avlivet.

Kan aldri forestille meg at det skulle skje med min hund da, og han er naturligvis aldri alene sammen med barna. Det er en situasjon jeg ikke vil havne i.

At en hund biter et menneske er uakseptabelt, og har den gjort det én gang, kan man aldri stole på at den ikke vil gjøre det igjen. Hunder som biter og/eller viser truende atferd bør avlives av sikkerhetsmessige årsaker.

Bare tanken på at noe eller noen skal skade ens barn er fryktingytende og vekker mange følelser - men jeg synes likevel at den måten mange her inne har uttrykt seg på i dette spørsmålet, er meget primitiv. Hunder har ikke lov til å bite, men vi har ikke lov til å mishandle dyr - uansett hva de har gjort! Jeg går ut fra at den tøffe tonen her skyldes dels den avsky man føler ved tanken på at ens eget barn skulle blitt bitt, og dels et behov for å fremstå som tøff/"kul" selv, men det går vel an å svare saklig på et for så vidt saklig spørsmål? Og unngå å nedverdige seg selv med å svare i sånne vendinger.

ORIGINAL: et_lite_vesen

Det finnes hunder som aldri biter en eneste gang gjennom hele sitt liv.

Det finnes mennesker som aldri slår en eneste gang i hele sitt liv.

Det finnes hunder som biter en gang i selvforsvar gjennom hele sitt liv.

Det finnes mennesker som slår en eneste gang i selvforsvar gjennom hele sitt liv.

Det finnes også hunder som dreper...

Jeg ville sett an hunden, situasjonen osv. Ja, det er noen triste historier her, men om du har en 8 år gammel hund, som har vært det snilleste dyret noensinne. Så kommer noen skolegutter på veien og begynner å kaste stein på hunden. Hunden blir redd og biter i selvforsvar.

Hadde JEG sett dette, så tror jeg muligens jeg hadde sagt til gutten "til pass for deg".

Barn må lære konsekvensen av sine handlinger. Så jeg mener det er greit at en hund biter i selvforsvar.

En hund som derimot bare biter til ingen grunn... det er en annen sak.

Les historien på foregående side... Tenk deg at dette skjedde ungen din. Ikke tenk hva som muligens kanskje atte. Men hvis det var barnet ditt som hadde blitt skamfert av en hund, mistet øret, fått varige mèn. Ville du fortsatt ment det???? [8|]

hadde avlivet hunden uansett om det var mitt barn, et annet barn, naboen, en fremmed mann.... en hund skal ikke bite, og når man må sy er det ikke lekebiting heller.

Hadde fått en sprøyte ja... Ikke aktuellt med omplassering engang...

Back
Topp