Hvilken uke?!!

Pleier å si uke 5 :)

Jeg er like forvirra :P

Sier alltid den uken jeg har faktisk gått og ikke den neste uken

Kan dere forklare hvorfor? Det står jo at jeg er i graviduke 6? Hvorfor skal man si 5 da?[emoji85]
Det står uke 6 fordi uke 6 er fra 5+1 til 6+0 og du er inne i den sjette graviditetsuke, du har lagt fem hele uker bak deg :p
-sniker.

I dag e vi i uke 24 på kalenderen. Men vi e ikke ferdig med 24 uka før i morra. Så året hær har egentlig bare vart i 23 uka å 6 daga.
Men vi si vi e i uke 24.
Æ e 4+3 å villa sagt i uke 5 om noen spurt. Akurat som æ si at vi e i uke 24.

Jeg har hørt en motsatt argumentasjon. At man jeg er i mitt 33 år, men sier jeg er 32.
Spurte min søster som er jordmor om dette, og hun sa at dersom man er 36+2 uker på vei er man i uke 36. For dem er det faktisk avgjørende for om fødende regnes som for tidlig eller ikke og må sendes videre til annet sykehus. Er du altså 36+2 og ender i fødsel blir det betraktet som en for tidlig fødsel fordi du ikke er i uke 37 enda.

Jeg har hørt en motsatt argumentasjon. At man jeg er i mitt 33 år, men sier jeg er 32.
Spurte min søster som er jordmor om dette, og hun sa at dersom man er 36+2 uker på vei er man i uke 36. For dem er det faktisk avgjørende for om fødende regnes som for tidlig eller ikke og må sendes videre til annet sykehus. Er du altså 36+2 og ender i fødsel blir det betraktet som en for tidlig fødsel fordi du ikke er i uke 37 enda.

Ja men til jordmødre osv så sier man jo feks 32+2 men jeg tenker mer til andre "normale" mennesler, som feks kompisene til mannen min. Tror de skjønner mer om jeg sier jeg er 6 uker enn om jeg sier at jeg er 5+4 liksom :) men skjønner jo at man må si eksat til fagfolk [emoji1305]

Ja men til jordmødre osv så sier man jo feks 32+2 men jeg tenker mer til andre "normale" mennesler, som feks kompisene til mannen min. Tror de skjønner mer om jeg sier jeg er 6 uker enn om jeg sier at jeg er 5+4 liksom :) men skjønner jo at man må si eksat til fagfolk [emoji1305]
Eg seie at eg e 7 veker når eg e 7+3, eg e ikkje 8 veker på vei men i veke 8. Men kvarmannsen bryr seg vel svært lite om du kimse ei veka eller to heller då, spesielt mannfolk :-p hadde vel helst sagt te mannen kompiser at me ska ha i februar eller at eg e nesten 2 mnd på vei :-)

Jeg sier aldri at jeg er i uke den og den, men at jeg er så og så mange uker på vei -feks "jeg er 5 uker på vei" -det vil da si fullgåtte uker. De fleste spør ikke hvilken graviditetsuke man er i, men hvor langt på vei man er,- altså fullgått. Tenker jeg da. Jeg kan ikke si at jeg er 17 uker på vei dersom jeg er 16+2 feks, og det er jo det folk lurer på. Men skjønner det er fristende i starten å legge til litt hehe...!

Back
Topp