Hvilken termin?

Tullekopp

Flørter med forumet
Hei dere :happy:
Var på Tul i forrige uke da jeg var 8+1 i følge menstermin (var såå nervøs etter ma i sommer, men vi fikk se en liten levende bamsemums heldigvis :Heartbigred). Jordmor målte den til 8+5, hvilken ville dere forholdt dere til?

Blir nok det du faktisk ble målt til som er mest korrekt, menstermin kan jo bomme en del

Forrige svangerskap hadde jeg 3 ulike termindatoer. Menstermin, termin satt på tidlig UL og den på OUL. Startet med 7. januar, så ble det 5. januar og endte med 2. januar. Fødte i Desember :joyful: Jeg forholder meg til menstermin inntil OUL :)

Helsevesenet vil forholde seg til menstermin frem til ordinær ultralyd. Var iallefall slik I 2018 og 2020, selv om jeg hadde blitt flytta fra 1.9 menstermin) til 30.8. Og OUL Ble flytta til 28.8. ungen kom ut stor og perfekt 25.8. Men de forholdt seg til menstermin frem til oul fikk jeg beskjed om iallefall.

Men selv var jeg så sikker på at jeg var lengre enn jeg var, så forholdt meg til termin jordmor maste om, men viste jeg ville bli flytta den veien. Og den følelsen var riktig.

Det sies at terminen som blir fastsatt rundt uke 12 skal være sikrere enn 18-19 som man gjerne er ved OUL. Hvorfor de enda utfører og følger termindato ved den undersøkelsen er for meg fortsatt et spørsmål. Det må være lettere å fastsette den perioden alle fostre vokser like raskt, isteden for senere når det kan være litt større slingringsmonn.

Uansett.. sist ble jeg flyttet 7 dager tilbake fra menstermin, enda jeg visste eksakt når EL var. Datoen jeg fødte og barnets størrelse passer mer med EL enn ultralyden.
Denne gangen vet jeg ikke EL men ble satt 2 dager tilbake på TUL, spent på OUL denne gangen. Føler mer for å følge menstermin denne gangen, siden det var det som stemte best sist.
Sånn offisielt holder jeg meg til menstermin frem til OUL.

Helsevesenet vil forholde seg til menstermin frem til ordinær ultralyd. Var iallefall slik I 2018 og 2020, selv om jeg hadde blitt flytta fra 1.9 menstermin) til 30.8. Og OUL Ble flytta til 28.8. ungen kom ut stor og perfekt 25.8. Men de forholdt seg til menstermin frem til oul fikk jeg beskjed om iallefall.
Jeg fikk terminen satt på TUL på helsekortet mitt, så kan hende de har begynt med det nå? Heldigvis var den bare 1 dag etter ELterminen min, mensterminen min er 5 dager etter. Fastlegen godtok ELtermin med én gang (som også var bekreftet med privat TUL), jordmødrene jeg har møtt har vært skeptisk og ville holde seg til snurrehjulet sitt

Forrige svangerskap hadde jeg 3 ulike termindatoer. Menstermin, termin satt på tidlig UL og den på OUL. Startet med 7. januar, så ble det 5. januar og endte med 2. januar. Fødte i Desember :joyful: Jeg forholder meg til menstermin inntil OUL :)
Oi, såpass! :joyful: jeg og tenker at det ryddigste kanskje er å forholde meg til menstermin inntil videre, men ble så usikker når hun målte fire dager frem :shy:

Jeg fikk terminen satt på TUL på helsekortet mitt, så kan hende de har begynt med det nå? Heldigvis var den bare 1 dag etter ELterminen min, mensterminen min er 5 dager etter. Fastlegen godtok ELtermin med én gang (som også var bekreftet med privat TUL), jordmødrene jeg har møtt har vært skeptisk og ville holde seg til snurrehjulet sitt
Ja, det kan godt være det er ulikt nå, men mener jeg leste at den endelige termin ikke blir satt før oul. Men ta det jeg sier med en klype salt :laughing002 men iallefall før, så gjorde de slik, fordi det ofte kunne være tatt mange tul, og det da kan bli veldig uryddig. Men kan godt være det er endra nå, som tul er en del av oppfølgingen.

Akkurat nå forholder du deg til det du vil. Ville selv tenkt at TUL sikkert er mer riktig enn menstermin. Men endelig termin er den du får på OUL uansett :happy:

Med mine to første stemte UL terminen best, selv om jeg visste eksakt EL tid. Husker at jeg ble litt småirritert over at legen ikke ville gå med på "min" termin. Gravid og hormonell :knegg:

Sniker.
Husk at det er lett å måle feil når fosteret er så lite. Noen mm til eller fra kan ha store utslag. Så om man bommer pittelitt på målingen eller om babyen ligger litt i vinkel kan man fort bli satt frem eller tilbake. Så plutselig kan du bli satt tilbake på OUL også.

Og siden det frem mot OUL ikke har veldig stor betydning på akkurat hvor langt på vei man er så er nok det en av grunnene til at de fleste velger å forholde seg til menstermin. eksakt termindato har heller egentlig ikke stor betydning før mot slutten av svangerskapet :)

Her forholder jeg meg til min egen hele veien.:happy119 Jeg har født 10 dager før med første, 6 dager med nr 2 og 13 dager med nr 3. på ul har jeg bestandig blitt satt tilbake og min egen termin har vært mest riktig.:joyful: Den datoen du får vite på ul er jo ikke hugget i stein uansett så.:confused005 Slingringsmonnet er ganske stort..

Sniker.
Husk at det er lett å måle feil når fosteret er så lite. Noen mm til eller fra kan ha store utslag. Så om man bommer pittelitt på målingen eller om babyen ligger litt i vinkel kan man fort bli satt frem eller tilbake. Så plutselig kan du bli satt tilbake på OUL også.

Og siden det frem mot OUL ikke har veldig stor betydning på akkurat hvor langt på vei man er så er nok det en av grunnene til at de fleste velger å forholde seg til menstermin. eksakt termindato har heller egentlig ikke stor betydning før mot slutten av svangerskapet :)
Ja du har rett i dette :happy: nå er jeg i første omgang mest opptatt av nedtelling til uke 12 er ferdig, tar ting steg for steg :)

Her forholder jeg meg til min egen hele veien.:happy119 Jeg har født 10 dager før med første, 6 dager med nr 2 og 13 dager med nr 3. på ul har jeg bestandig blitt satt tilbake og min egen termin har vært mest riktig.:joyful: Den datoen du får vite på ul er jo ikke hugget i stein uansett så.:confused005 Slingringsmonnet er ganske stort..
Jaokei! :) takk for svar. Da har jo du litt erfaring med dette :joyful: ganske stort slingringsmonn ja :O

Jeg har også tenkt en del på dette! Var på TUL på tirsdag og var da 8+1 i følge menstermin. Vet også nøyaktig når EL var. Målte da til 7+0, men legen sa at fosteret kunne ligge i vinkel. Og han var enig i at 8 dager var ganske stort slingringsmonn. :laughing002Så frem til neste ultralyd holder vi oss også til menstermin :)

For nedtelling til 12 uker ville jeg brukt den terminen som gjorde at det var minst tid . 1. trimester kan jeg for min del hoppe over. Når jeg nærmer meg 3. trimester vil jeg bare nyte alle bevegelsene i magen og utsette fødsel, da teller jeg nok heller ned til termin-måned istedenfor en dato. Med tanke på at termin strekker seg over 5 uker stresser jeg ikke med den datoen når vi kommer så langt.

Jeg har også tenkt en del på dette! Var på TUL på tirsdag og var da 8+1 i følge menstermin. Vet også nøyaktig når EL var. Målte da til 7+0, men legen sa at fosteret kunne ligge i vinkel. Og han var enig i at 8 dager var ganske stort slingringsmonn. :laughing002Så frem til neste ultralyd holder vi oss også til menstermin :)
Åh, vanskelig altså! Men der ville jeg hvertfall forholdt meg til menstermin ja :happy:

Back
Topp