Hvilken termin?

For nedtelling til 12 uker ville jeg brukt den terminen som gjorde at det var minst tid . 1. trimester kan jeg for min del hoppe over. Når jeg nærmer meg 3. trimester vil jeg bare nyte alle bevegelsene i magen og utsette fødsel, da teller jeg nok heller ned til termin-måned istedenfor en dato. Med tanke på at termin strekker seg over 5 uker stresser jeg ikke med den datoen når vi kommer så langt.
Ja, jeg og tenker at feks 4 dager har jo litt å si i 1.trimester, man er jo så redd i tillegg for at noe skal skje og ja.... Uke 12 er såå velkommen :joyful:

Det sies at terminen som blir fastsatt rundt uke 12 skal være sikrere enn 18-19 som man gjerne er ved OUL. Hvorfor de enda utfører og følger termindato ved den undersøkelsen er for meg fortsatt et spørsmål. Det må være lettere å fastsette den perioden alle fostre vokser like raskt, isteden for senere når det kan være litt større slingringsmonn.

Uansett.. sist ble jeg flyttet 7 dager tilbake fra menstermin, enda jeg visste eksakt når EL var. Datoen jeg fødte og barnets størrelse passer mer med EL enn ultralyden.
Denne gangen vet jeg ikke EL men ble satt 2 dager tilbake på TUL, spent på OUL denne gangen. Føler mer for å følge menstermin denne gangen, siden det var det som stemte best sist.
Sånn offisielt holder jeg meg til menstermin frem til OUL.

Jeg sniker litt!
Jeg har blitt fortalt at terminen rundt uke 12 vil stemme best med hvor langt på vei man er (for å telle BAKOVER), men at terminen rundt uke 18-20 vil som oftest være mest korrekt i forhold til å telle seg *fremover*, til når babyen gjerne velger å komme; og at det var derfor de brukte terminen i uke 18-20.

Men det er jo uansett noen barn som vil fødes lenge før eller etter termin, så helt pålitelig blir det jo ikke. :P Men det var visst noe slikt. Ikke husker jeg hvem som sa det engang, om det var ultralydjordmor eller så... (IVF-babyen min ble satt frem én dag, men jeg insisterte på å beholde min termin; i tilfelle noe evt måtte gjøres pga overtid etc. Gikk 3 dager over dog; så da stemte det vel forsåvidt mer).

Jeg tror forøvrig at det helst bare henger igjen at man ikke har pleid å ha noe ultralyd før rundt uke 18, og at mensterminen ikke behøver stemme, for langt fra alle har kontroll på syklusen :p Så da er de vant med at det blir den i uke 18 som er gjeldende.

Jeg forholder meg til menstermin, i alle fall frem til TUL på sykehuset. Ble satt tilbake når jeg var på privat UL i uke 7+4. men jeg tror det er feil. Får det overhodet ikke til å stemme med når vi hadde samleie, så forholder meg til mens :)

Når jeg var på TUL privat i uke 8 og 9 så ble spiren målt til 2 dager mer enn jeg selv mente jeg var. Når jeg var på TUL i går på sykehuset så ble jeg målt til det jeg selv mente at jeg var, så ville forholdt meg til menstermin eller eggløsning termin dersom du vet det frem til den blir faktisk satt av jordmor på sykehuset, enten på TUL eller OUL

Jeg forholder meg til menstermin, i alle fall frem til TUL på sykehuset. Ble satt tilbake når jeg var på privat UL i uke 7+4. men jeg tror det er feil. Får det overhodet ikke til å stemme med når vi hadde samleie, så forholder meg til mens :)
Det ville jeg og gjort, da er det sikkert du som vet best! :happy: det er jo snakk om millimeter i denne perioden tenker jeg, så noen dager fra eller til på måling er sikkert normalt :)

Når jeg var på TUL privat i uke 8 og 9 så ble spiren målt til 2 dager mer enn jeg selv mente jeg var. Når jeg var på TUL i går på sykehuset så ble jeg målt til det jeg selv mente at jeg var, så ville forholdt meg til menstermin eller eggløsning termin dersom du vet det frem til den blir faktisk satt av jordmor på sykehuset, enten på TUL eller OUL
Takk for svar :) det er nok sikkert det som blir mest riktig ja. Har veldig god kontroll på når EL var, og får ikke ting helt til å stemme med denne målingen. Så er spent på Tul på sykehuset ja :)

Back
Topp