Hvilken smertelindring ser du for deg å bruke, hvis noen? *Inspirert av april*

De 2 første fødslene var styrtfødsler så rengner med at nr 3 også blir det og da rekker jeg ikke å få noe smertelindring.. Men hvis det trekker ut må jeg nesten ta det som det kommer for aner ikke hva jeg eventuelt vil ha eller kan få på Rikshospitalet..
 


Sylvanas skrev:
Aner ikke hva de har på St.Olavs, men ser for meg at jeg tar imot det jeg kan få tak i ^^
Er veldig spent, da min mor hadde to veldig korte fødsler. Kjenner at jeg blir ritt redd for at det går for fort, og så tror jeg må lese mindre om folk med ekstremt lange og ekstremt korte fødslser, stormrier og hastekeisersnitt

Jeg fødte på St.Olavs sist og der hadde de badekar på hver fødestue, lystgass, epidural, "bedøvelse nedentil som jeg ikke husker hva heter" (til siste del av fødsel).. Ja, egentlig det meste tror jeg. Jeg hørte aldri noe om morfin, vet ikke helt hva forskjellen på det og  epiduralen er, så jeg tenkte å høre litt om det denne gangen. Jeg var veldig fornøyd med min fødsel på St. Olavs, hadde to forskjellige jordmødre og likte begge veldig godt! Følte meg godt ivaretatt og stemningen var god hele natta :) Hvis du er redd for at det skal gå fort så sier du fra om det til jordmor i forkant så kan de sikkert ordne så du kan få komme ned tidlig når du kjenner noe er i gang.
 
Ser for meg at det blir lystgass som forrige gang, det funket kjempebra for meg. Bare jeg begynte å puste inn lystgassen med én gang jeg merket neste ri, så hjalp det skikkelig! Min forrige fødsel gikk ganske fort, så epidural ble aldri aktuelt. Eneste som gikk verre enn antatt var selve trykkingen. Mini viste seg å være såkalt stjernekikker, så det var et ekstremt slit å få han ut! Håper nestemann ligger riktig vei:-)
 
Her blir det varmtvann (badekar eller dusj) og lystgass. Fokusering og pusteteknikk - og trygge folk rundt meg =)

Skal ha med min JM og mannen - ingen andre =) Har veeeeldig lyst å filme fødselen denne gangen, så kanskje vi får med oss noen som kan filme og leke fotograf =)
 
Første gang for meg, så vet ikke helt hva jeg vil, men badekar ser ganske behagelig ut. Og så tenkte jeg å prøve å unngå epidural fordi jeg har hørt at fødselen blir lengre da..
Hva er forresten bivirkningene med epidural?

Lystgass virker også greit, virker jo relativt kjapt og går også ut av kroppen raskt.
 


Linemoren skrev:
Første gang for meg, så vet ikke helt hva jeg vil, men badekar ser ganske behagelig ut. Og så tenkte jeg å prøve å unngå epidural fordi jeg har hørt at fødselen blir lengre da..
Hva er forresten bivirkningene med epidural?

Lystgass virker også greit, virker jo relativt kjapt og går også ut av kroppen raskt.


Jeg fikk epidural sist, men jeg er uansett usikker på bivirkningene... Jeg merket ingenting til det, jeg var oppe og gikk ganske kjapt etterpå... Det eneste som var kjipt var at epiduralen virket bare på den ene sida så jeg hadde sykt vondt i det ene låret... Har i ettertid hørt at hvis dette skjer så legg deg på den sida som epiduralen IKKE virker for da kan det renne ned til den sida...Jeg vet ikke om det funker, men jeg har hørt det så det kan vel ikke skade å prøve om det skjer :)
 


Linemoren skrev:
Første gang for meg, så vet ikke helt hva jeg vil, men badekar ser ganske behagelig ut. Og så tenkte jeg å prøve å unngå epidural fordi jeg har hørt at fødselen blir lengre da..
Hva er forresten bivirkningene med epidural?

Lystgass virker også greit, virker jo relativt kjapt og går også ut av kroppen raskt.


Det jeg husker jeg fikk vite om av bivirkninger på forhånd var at man kunne ende opp med kateter, at det ikke alltid fungerer i det hele tatt, at riene stopper opp slik at man må få drypp (som skaper rier som kanskje er sterkere enn hva kroppen hadde gjort selv, og slik kan stresse barnet etc.), at man kan miste følelse i beina en stund etter fødsel etc. (Dette er ting som KAN skje, ingen av disse skjedde med meg)

Jordmoren min sa også at det i det hele tatt gjør fødselen mer teknisk og mindre naturlig, og risikoen for mor og barn øker.

Jeg fikk epidural under fødselen, men var i utgangspunktet på en jordmorstyrt fødestue uten epidural, og ble flyttet i løpet av fødsel. Angrer jo overhodet ikke på det, men går inn i fødsel igjen med planer om å ikke ha epidural (som jeg skrev i eget innlegg), så får vi se hva som skjer:)

 
Siden det er første gangen er det vanskelig å si før man står der... Aner jo ikke hva slags fødsel man får eller hva man går til og er jo ikke akkurat mye annet å sammenligne med heller, så for meg blir det vel mest å bruke de rundt meg, fokusere på å puste, er åpen for bad om mulig, men må nesten ta det 'som det kommer'. Er ikke veldig lysten på epidural, men utelukker det ikke. Eneste preferanse er vaginal fødsel fremfor keisersnitt, dersom det ikke er noen grunn til noe annet :)
 
Badekar...... satt og plasket i tre timer forrige gang og likte dette godt. fikk et par puff med lystgass, men det var drepen, så nei takk!!
men med en fødsel bak meg, vet jeg at man skal aldri si aldri til noe. når ting først skjer så skjer det og gjerne fort...
 


MittAndre <3 skrev:


Sylvanas skrev:
Aner ikke hva de har på St.Olavs, men ser for meg at jeg tar imot det jeg kan få tak i ^^
Er veldig spent, da min mor hadde to veldig korte fødsler. Kjenner at jeg blir ritt redd for at det går for fort, og så tror jeg må lese mindre om folk med ekstremt lange og ekstremt korte fødslser, stormrier og hastekeisersnitt

Jeg fødte på St.Olavs sist og der hadde de badekar på hver fødestue, lystgass, epidural, "bedøvelse nedentil som jeg ikke husker hva heter" (til siste del av fødsel).. Ja, egentlig det meste tror jeg. Jeg hørte aldri noe om morfin, vet ikke helt hva forskjellen på det og  epiduralen er, så jeg tenkte å høre litt om det denne gangen. Jeg var veldig fornøyd med min fødsel på St. Olavs, hadde to forskjellige jordmødre og likte begge veldig godt! Følte meg godt ivaretatt og stemningen var god hele natta :) Hvis du er redd for at det skal gå fort så sier du fra om det til jordmor i forkant så kan de sikkert ordne så du kan få komme ned tidlig når du kjenner noe er i gang.

Tusen takk

Det hadde virkelig vært fint om det hadde gått ant. Får alltid panikk når jeg "mister meg selv" som jeg er redd jeg vil gjøre under fødsel. Bor heldigvis veldig nære for øyeblikket, og det er jo veldig kjekt. Ser for meg at fødselen starter midt på natta mens mannen er på arbeid og at jeg må føde alene. Lurt å ta sorgene på forskudd

Jeg har opplevd en minifødsel, i uke 15. Trodde riene var vonde luftsmerter. Så en kan si det slik at jeg lurer fælt på hvordan det blir med skikkelige rier der jeg ikke får alt jeg vil av smertestillende for ikke å føle noe i det hele tatt. Ser for meg at ting vil gå raskere og da, uten at jeg vet det for sikkert. Aldri grudd meg for fødsel, men kjenner nå at jeg begynner å bli skeptisk til hele opplegget  Men hvem vet hva som vil skje, kanskje opplever man at man er som skapt for å føde?
 
Jeg husker jeg var superskeptisk til fødselen, jeg har aldri vært noe tøff ift smerter så jeg var sikker på at jeg kom til å hyle meg gjennom det og kjefte på sambo og jordmor og i det hele tatt være skikkelig kjip! ;) Hvis jeg i det hele tatt kunne klare det?!
Jeg skal ikke lyve, det er klart det er vondt (logisk tenking), men det den fantastiske følelsen av å føde barnet ditt overskygger dette det øyeblikket barnet er ute! Og i starten av fødselen kommer du sikkert til å være litt glad for at det er i gang og spent på hva som skjer videre. Midtveis og mot slutten er det kanskje ikke sååå stas, men du vet ihvertfall at slutten nærmer seg og den er jo målet, sant? Dette kommer til å gå kjempebra! Ikke vær redd for å snakk med jordmor i forkant og underveis, si hva du er redd for, hva du tenker ang smertelindring, men prøv og vær åpen for det meste. Ingen kan forutse hvordan akkurat din fødsel vil bli, men hvis du går den i møte med åpent sinn er det større sjanse for at du kommer til å se tilbake til den som den mest fantastiske opplevelsen i ditt liv :) Og du, det er enda leeenge til så når den tid kommer er det godt mulig du gleder deg til å få igang fødselen...det er ikke sååå stas å gå rundt som en vaggende hval heller... ;)
 
jeg SKAL ha epidural og lystgass som jeg hadde sist :)
 
Back
Topp