Hvilken smertelindring ser du for deg å bruke, hvis noen? *Inspirert av april*

MittAndre <3

Elsker forumet
Ja, har dere tenkt over hva slags smertelindring dere kan tenke dere under fødsel, evnt om dere ikke ønsker noe i det hele tatt?
Jeg lå i badekar fram til vannet gikk sist og det var veldig godt, så det tror jeg at jeg ønsker denne gangen også. Når vannet gikk mistet jeg litt kontrollen, det ble plutselig myye vondere, så jeg klarte ikke å sitte der lenger. Jeg prøvde dernest lystgass i noen minutter, men det klarte jeg ikke fortsette med for jeg ble så svimmel..husker jeg kjente det helt ut i tærne! ;) Men jeg håper jeg klarer og prøve det litt lengre denne gangen for jeg tror det virker hvis man bare gir det en sjanse. Det hjelper ihvertfall på med pusten, tror jeg. Jeg fikk også epidural ved 7 cm åpning sist..noe jeg angrer på for det utsatte nok fødselen noe. Jeg hadde full åpning kl 5, men riene stoppet opp og jeg måtte settes på drypp for å få de igang igjen og gutten var ikke ute før kl 08:23. Jeg håper og klare meg uten så mye smertelindring denne gangen, men hvis det blir langvarig så kommer jeg nok til å ta epidural, må jo ha igjen litt krefter til siste innspurten også, hehe ;) Hva med dere jenter?
 
Vel sist gang hadde jeg stagnert på 4 cm så jeg fikk en dose morfin og sovemedisin for å roekroppen for at ting skulle sette i gang igjen. det roet ned kroppen min nok til at jeg begynne å åpne meg igjen. Ellers prøvde jeg badekar og lystgass. Kan tenke meg badekar igjen, men lystgassen funket ikke og gjorde meg bare kvalm, så skal ikke ta det neste gang. Tok ikke epudural sist og har ingen planer om det denne gangen heller, men man vet aldri hva som skjer før mann er der, så får vente å se hva det blir til slutt.
 
Hvis jeg skal ha hjemmefødsel igjen, har jeg ingenting, en dusj, få personer rundt meg er nok da.
Hvis det blir fødestua tar jeg gjerne en bad, spesielt med tanken på ryggriene....
 
skal jeg føde vaginalt tar jeg imot alt av drugs! kjøper gjerne selv fra "narkoparken" for å vite at jeg får nok hehe
 
Sist brukte jeg kun bevegelse frem til 9 cm, da kom jeg endelig inn på fødestua, brukte litt tid på slutten så da fikk jeg akupunktur og massasje. Ønsket å sitte i badekar, men glemte å nevne det og vet ikke om jeg hadde fått lov når det var en prematur fødsel? Håper å få bruke badekar denne gang, ellers blir det bevegelse og akupunktur.
 
Forrige gang fikk jeg ikke noe for det gikk så fort.
Men jeg ville ha, så er åpen for det nå også. Men det er ikke lystgass på Drammen, det skulle jeg ønske det var.
 
Sist gang brukte jeg kun litt lystgass som "smertelindring" :) SYns heller ikke det funka. Mulig det tok de verste toppene, men ikke sånn bemerkelsesverdig. Jeg hadde bestemt meg for å ikke ha noe epidural. Kun hvis det skulle vise seg at fødselen drøyde i det uendelig. Men heldigvis gikk det ikke mer enn 4,5 t.
Det er i grunn planen neste gang også. Men så vet man jo aldri åssen ting er da. Kanskje jeg tåler de smertene mindre neste gang. HVem vet. Men har mest lyst å klare det med egne krefter og adrenalin :D
 


babymama81 skrev:
Forrige gang fikk jeg ikke noe for det gikk så fort.
Men jeg ville ha, så er åpen for det nå også. Men det er ikke lystgass på Drammen, det skulle jeg ønske det var.


Jeg er 1. gangs og skal føde i Drammen, veit du hvilke andre typer smertelindring som finnes her?
 
Lystgass virket supert på meg, men ble ganske "rusa" av det. Smertene var helt borte! Man må tørre å puste skikkelig inn, jeg gjorde ikke det i starten, da funket det ikke i det hele tatt! Men jeg hadde så tette rier at jeg brukte lystgassen nærmest kontinuerlig, så derfor bestemte jeg meg for epidural (for å få med meg noe av fødselen). Den satt litt skjevt, så den hjalp mest på ene siden. Epiduralen gjorde nok at det gikk veldig tregt på slutten, den måtte skrus av og jeg fikk riestrimulerende.
Er usikker på hva jeg ønsker denne gangen. Håper ikke riene blir like tette, dersom det blir skikkelig pause i mellom (det var bare noen sekunder på det værste sist), så tror jeg at jeg vil prøve badekar, og lystgass etterhvert. Dersom det blir som sist, blir det nok epidural en gang til.
 
Jeg har fått lystgass med alle tre, og det funker bra for meg. Med de to yngste ble jeg satt i gang og fødslene gikk veldig fort, så hadde ikke fått så mye annet uansett. 
 
Første gang satt jeg i badekar en stund, det lindret. Etterpå gikk jeg over til lystgass. Ja, jeg fikk også akupunktur under fødselen! Om det virket, er en annen sak ;-)

Andre gang, ble det lystgass og massasje i korsryggen av min kjære.

Jeg synes fødsel nr 2 var vondest, jeg hadde 7 cm da jeg kom inn på føden, og jordmor sa at innen en time har du babyen i armene. Men neida, 6 t tok det før lillegutt fant veien ut. Jeg hadde ligget med maserier hele natten før, som ikke hadde noen annen virkning enn at jeg ikke fikk sove og var ganske sliten da det hele kom ordentlig i gang. Jordmor trodde det var derfor at det tok såpass lang tid.

Jeg synes ikke lystgass tar bort smertene, men det hjelper meg å ha noe å fokusere på! Jeg har ikke brukt epidural tidligere, og har ikke noen planer om det denne gangen heller.(Selv om jeg husker hvor forferdelig vondt det var sist..)
 
jeg har ikke tenkt til å bruke noe, kanskje badekar. Sist prøvde jeg alt med unntak av lystgass, som de ikke hadde. 1. Badekaret ble alt for varmt, og hjerterytmen til babyen steg så eg fikk ikke lov å sitte der lenger. 2. Akupunktur var helt forferdelig, jeg måtte stå helt i ro i femten minutter over en prekestol, og hadde omtrent kontinuerlige rier. I tillegg var jordmoren som satte nålene utrolig utålmodig, for det var på slutten av skiftet hennes. 3. Etter 10 timer på sykehuset og null søvn på 30 timer fikk jeg beskjed om at de anbefalte epidural slik at jeg fikk hentet meg litt inn igjen. Det fungerte som en drøm, men jeg vet jo at epidural ikke er optimalt akkurat. Ønsker derfor heller ikke dette med mindre jeg havner i samme situasjon som sist. :)
 
Forrige gang ville legene at jeg skulle ha epidural pga høyt blodtrykk. Tok litt tid før jeg fikk det da, men det var absolutt verdt å vente på! Synes det var greit at legene på forhånd anbefalte meg det.. 

Ser ikke på det som noe nederlag å få epidural, og har ingen problemer med å ønske meg det til neste fødsel heller :) 
 
Ble satt igang, så jeg lå på Haukeland helt fra riene startet..
Jeg hadde varmeflaske fram til litt over 5cm - synes det virket veldig bra!
Fikk og akupunktur på rundt 6cm, men det synes jeg bare var irriterende

Så fikk jeg satt epidural (rundt 7cm) pga alvorlig fødselsangst sånn at man hadde mulighet for å bruke den hvis det ble nødvendig. Veldig glad for det :) Den virket ikke helt optimalt på meg, men følte panikken slapp litt og jeg klarte å slappe ordentlig av og fokusere på kroppen!

Kommer til å ta det som det kommer denne gangen, men tror nok jeg ønsker epidural denne gangen og siden fødselen min sist var helt fantastisk, selv med måneder med angst i forkant!
 
Her blir det nok epidural. Men hvem vet, kanskje jeg endrer mening:)
 
Jeg har lyst til å prøve lystgass og evnt badekar. Ellers er planen å se hvordan det går og følge jordmors anbefalinger. Jeg håper jeg får en grei og forholdsvis rask fødsel, men hvem gjør ikke det ;)
 
Aner ikke hva de har på St.Olavs, men ser for meg at jeg tar imot det jeg kan få tak i ^^
Er veldig spent, da min mor hadde to veldig korte fødsler. Kjenner at jeg blir ritt redd for at det går for fort, og så tror jeg må lese mindre om folk med ekstremt lange og ekstremt korte fødslser, stormrier og hastekeisersnitt
 
Sist gang brukte jeg ingenting...var en veldig rask fødsel, var bare 30 minutter på sykehuset før pressriene startet, så var ikke tid til så mye :p husker jeg fikk tilbud om lystgass, men det ønsket jeg ikke... Tar det litt som det kommer denne gangen, men håper jo selfølgelig på en like grei og rask fødsel som sist gang ;)
 
Med førstemann var jeg innlagt på OBS posten på Ullevål pga alle tegn på svangerskapsforgiftning og ble til slutt satt igang pga mitt høye blodtrykk, da fikk jeg til slutt epidural m/drypp som jeg synes var glimrende, riene var helt forferdelig vonde, og  når man blir satt igang så er de veldig vonde veldig tidlig uten at de har spesiellt god effekt. Brukte også lystgass og det synes jeg var helt forferdelig, den fikk meg til å føle meg sånn "sliten full" lissom.

Med nr 2 gikk jeg i naturlig fødsel, da jeg kom til sykehuset var det ca 3 min mellom riene, de sjekket åpning ganske raskt etter ankomst og den var da på 5 cm. De spurte om smertelindring og jeg sa jeg ville ha epidural så de gjorde klart til dette. Uheldigvis begynte det å haste med å få han ut slik at det ikke ville ha blitt tid til å sette denne. Jeg nektet å bruke lystgass denne gangen og denne gangen var jeg da "klar" i hodet, mye bedre!

Begge mine har blitt tatt med vakum, forskjellen på å føde med og uten epidural?
Med kjente jeg bare at det "sved" litt i det hun kom ut.
Uten var jeg sikkert på at jeg "gikk i stykker" da han kom ut, har aldri hatt så vondt i hele mitt liv, var sikker på at jeg var blitt lam, eller at bekkenet var knust eller lignende, helt forferdelig.
Så det første jeg vil si når jeg kommer på føden er at jeg vil ha epidural, det er jeg ikke i tvil om. 

Lystgass tror jeg er i ferd med å utgå fordi den sprer for mye toxic gass i rommet som kan føre til abort hos jordmødrene, mener jeg har lest dette for en tid tilbake?
 
Forrige gang satt riene seg i endetarmen, så da valgte jeg epidural. Men det virket ikke. Jeg håper å kunne føde uten smertelindring denne gangen. Jeg begynte uten forrige gang. Og selv om de sa at det dessverre ikke var noenting som hjalp når riene først hadde satt seg der, måtte jeg prøve. Bivirkningene av epiduralen var helt forferdelige, så håper å kunne slippe det denne gangen :)
 
Back
Topp