Hvilken måned i året er det best å få barn?

Ryvita

Gift med forumet
Februarlykke 2016
Novemberlykke 2020
Mulig det er en slik tråd fra tidligere, isåfall får dere unnskylde.. Men dere som har barn fra før, og også dere som ikke har; hvilken måned i året mener du det er best å få barn? Og hvorfor? :)

Jeg vil jo tro sen vår/tidlig sommer, juni/ tidlig juli er det beste. Da slipper du den fæle påkledningen av tjukke sko, jakker, bukser osv når man et høygravid og han bare flippe på seg sandaler og en kjole. Slipper glatt føre, man føler seg bedre når det er lysere ute osv. Men er nok tøft å gå gravid i juli med 34 varmegrader.

Fødte i starten av mai og det var så deilig i forhold til påkledning osv :) nå venter vi en i midten av september, det blir nok noe helt annet ;)

Jeg vil jo tro sen vår/tidlig sommer, juni/ tidlig juli er det beste. Da slipper du den fæle påkledningen av tjukke sko, jakker, bukser osv når man et høygravid og han bare flippe på seg sandaler og en kjole. Slipper glatt føre, man føler seg bedre når det er lysere ute osv. Men er nok tøft å gå gravid i juli med 34 varmegrader.
Sier meg enig i denne. Rundt mai tror jeg hadde vært fint :)

Jeg tenker vår og sommer. Selv om sommeren er tøff å gå gravid. Så tenker jeg det er best
Jepp, hadde termin sist i mai forrige gang og gutten kom tidlig juni. Hærlig tid!
Denne gangen er terminen 1 feb. Sliter så med sko og yttertøy etc. Blitt for stor for vinteraktiviteter ute nå/ mye innesitting og sofasliting...

Har tenkt mai jeg og, både pga klima og bhg.frist, men nå etter to SA/MA klarer jeg ikke bry meg om det. Ville uansett vært fint å kunne bestemme når det skal skje ja!

Jeg har en i november og en i februar. Jeg synes høstbaby er best. Fordi når de er babyer godtar de å ligge nedpakket i vogn, mens når de er eldre vil se opp å se - da har det blitt vår. Spedbarnstida er man kanskje mye inne hjemme fordi man er trøtt og kolikk og amming osv og da kan det like gjerne være vinter. Det er sommer når de begynner å krabbe og vil utforske, fint å være ute da. De er ikke så små at de må holdes i skyggen når sommeren kommer og det er greit å bruke litt solkrem.

Fikk en i september og en i mai.

Mai var helt forferdelig, det var alt for varmt og når lille ligger kun i bleien er det ikke mye annet å gjøre for å kjøle ned..han lå mye i vasken med springen på! Alle sa jeg var heldig som fikk på sommeren, men fy så trasig og tungvint det var!

Men september derimot - helt fantastisk! Litt usikker på påkjenning innimellom men, jeg syns det var enklere å kle på enn av.. Nyfødt tiden er mer innetid, så det var mye barselkos og trilleturer :)
Og når den første sommeren kom var lille gammel nok til å bli med å oppleve det vi var med på :D

Mars/april vil jeg tro.

Vi fikk vår i midten av mai. I begynnelsen (flere uker) så bør man hvile mest mulig sammen med baby og amme døgnet rundt. Vi fikk hetebølge på Innlandet i sommer og en baby vi var livredd for å overopphete. Baby lå i bare bleien mens jeg strøk på han med fuktige kluter. Jeg holdt på å stryke med selv av varmen og slet med å holde meg våken. Skikkelig ekkelt..! Alle sa at mai var en fin måned å få barn på men i vårt tilfelle er jeg ikke enig, ville helst ha en måned eller to tidligere :)

Har barn født i desember og februar. Jeg syns det var greit med vinterbarn. Helt uproblematisk :)

Mine er født i juli, mars og januar. Ville gjerne født i mars igjen. Juli var også ok.
Husker vi var 9 babyer på barselgruppen med januargutten min - 7 av de ble innlagt med RSvirus.. var en fæl tid.

Jeg fikk i juni. Og syns det var fint både ang tidspunkt for baby tid og ang oppstart i barnehage året ettet

Har fått i mai, juni og oktober. Det deiligste var helt klart oktober. Klarte å slappe mer av.
For det første var jeg dårlig og utflytende tidliggravid på et tidspunkt hvor ingen føler seg bra og jeg kunne gjemme meg i store klær (januar)
Og da våren og sommeren kom hadde jeg flott kul på magen. Sommeren kom da jeg formmessig var på det beste og den lille kom da vi begynte å gå i hi igjen.
Vi fikk mye bedre tid sammen i den første perioden. Ingen sommerferie og mange som skulle holde hele tiden, ingen stress å ligge og kose oss og sove sammen til langt på dag selv om det var litt fint vær ute.
Og da våren kom var hun klar for å oppdage verden igjen.
Eneste som var litt rart var at hun lærte seg å gå ute mens det var snø. Da våren kom året etter gikk hun som en rar gammel dame ute...

De to andre var det mye mer stress rundt. Ikke kunne jeg bade i det varme været Pga lang renselse. Puppene rant og jeg klarte ikke regulere temperaturen rundt de.
Vanskelig å finne velfungerende klær var det også.

Og når det gjelder barnehageplass har det løst seg for alle tre før fylte 1 år. Og vi bor i Oslo. Alle de andre på barselgruppa til oktoberbarnet fikk også en løsning uten større stressvirksomhet.

Jeg fikk i slutten av juni, det var helt fint. Tenker mai, hvis jeg skulle bestemme.

Har ei februar jente og ei novemberjente. Syns egentlig februar var helt topp. Babyen var jo noen mnd når heten poppa inn da :)

Sånn egentlig burde jeg vel fått sommerbarn så det klaffa perfekt med bhgplass. Men det er jo forferdelig å gå gravid på sommern. Jeg syns det var ille nok (var ekstremt varm) på vinterstid jo :p

1. Jeg har gått gravid fra vinter til høst:
Født september.
Deilig med lettere gravid klær, mer ute. Men
varmt å gå høygravid om sommeren!
Fin temperatur å føde i, også for baby. Men
blir mye påkledning for baby og en selv når
høst/vinter kom litt etter.

2. Fra sen høst/vinter til sommer:
Født juli.
Ikke noe problem med vinterklær da magen ikke ble så stor før senere. Men fryktelig varmt og ubehagelig å føde sommervarmen!
:-( Varmt for nyfødt om sommeren, og mer
påkledning når høst/vinteren brått kom. :-(

3. Og nå fra sen sommer til vår:
Føde i april/mai.
Det var deilig med vanlige klær fram til vinter, og ingen problemer med mage og vinterklær
ennå.
Det blir deilig å føde på våren, og slippe mye
klær på baby og seg selv etter fødselen! :-)
Tror dette blir perfekt! :-)

Nå har jeg bare barn født i november, så kan egentlig bare snakke ut fra det. Den første vinteren til eldste var KALD! Da hadde jeg god unnskyldning til å være inne med nyfødt :) Og i forhold til vogna var han veldig liten når han skulle ligge i den, da var det god plass til masse tøy og pose. Etterhvert som han vokste kunne jeg ta bort litt og litt tøy. Da var det fortsatt god plass i bagen når han var stor :)

Eneste jeg kan tenke meg som negativ (for meg, ikke barnet som blir født sent på året ;) ) var at når det var sommer og vi var ute var når barnet begynte å åle/krype osv. Da måtte en følge mye med når de var ute på bakken, og på verandaen vår var det en del stubber, så måtte fotfølge de en del der, og holde de på matta litt. Hadde de vært eldre/yngre hadde de enten ligget stille eller gått... Men er vel noe med alt :)

Nå har jeg bare barn født i november, så kan egentlig bare snakke ut fra det. Den første vinteren til eldste var KALD! Da hadde jeg god unnskyldning til å være inne med nyfødt :) Og i forhold til vogna var han veldig liten når han skulle ligge i den, da var det god plass til masse tøy og pose. Etterhvert som han vokste kunne jeg ta bort litt og litt tøy. Da var det fortsatt god plass i bagen når han var stor :)

Eneste jeg kan tenke meg som negativ (for meg, ikke barnet som blir født sent på året ;) ) var at når det var sommer og vi var ute var når barnet begynte å åle/krype osv. Da måtte en følge mye med når de var ute på bakken, og på verandaen vår var det en del stubber, så måtte fotfølge de en del der, og holde de på matta litt. Hadde de vært eldre/yngre hadde de enten ligget stille eller gått... Men er vel noe med alt :)
Jeg har en i november og en i februar. Novemberbabyen trengtes å følges med ute ja, men underholdt seg selv siden han var mobil. Stor nok til å være i sola og ha litt solkrem på. Februarbabyen var for liten til å være i sola og måtte bare ligge (noe hun ikke likte). Så det endte med at vi måtte være inne eller et sted med skygge, for jeg kunne ikke være i sola og hun i skyggen da hun ikke ville være alene. Sommeren med novemberbarnet var mye bedre synes jeg :) yngste begynte å kravle rundt nå på høsten - håpløst å være ute i vått vær og kulde med masse klær som er vanskelig å bevege seg i. Jeg tenker september/oktober er best.

Back
Topp