Vil du ikke ha en sånn her altså?
Vis vedlegget 350752
Neste hund tror jeg blir en dvergschnauser, flotte vesener så lenge de får trygge og klare rammer med daglig stimulering![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vil du ikke ha en sånn her altså?
Vis vedlegget 350752
Neste hund tror jeg blir en dvergschnauser, flotte vesener så lenge de får trygge og klare rammer med daglig stimulering![]()
De er jo aldeles nydelig da. Men ville ikke hatt en selv.Vil du ikke ha en sånn her altså?
Vis vedlegget 350752
joooo... de er kjempesøte. Men jeg syns litt synd på de pga pustinga...
De er jo aldeles nydelig da. Men ville ikke hatt en selv.
Nei takkVil du ikke ha en sånn her altså?
Vis vedlegget 350752
syns igrunn den rasen burde bli utrydda, på lik linje med engelsk bulldog, fransk bulldog, cavalier og alle andre raser som har så mye helseproblemer. Man kan være heldig å få en som ikke trenger operasjon osv, men det er så uforsvarlig å fortsette å avle de hundene 
Nei takksyns igrunn den rasen burde bli utrydda, på lik linje med engelsk bulldog, fransk bulldog, cavalier og alle andre raser som har så mye helseproblemer. Man kan være heldig å få en som ikke trenger operasjon osv, men det er så uforsvarlig å fortsette å avle de hundene
![]()
Schnauzere er fantastiske.Min er frisk og klarer seg helt fint (typ lange skiturer), men jeg har vært heldig og kjøper nok aldri en mops til
Blir dvergschnauser eller lignende på oss når tiden kommer for en ny hund![]()
Problemet med disse rasene er at de er så ihjel avlet at det ikke er håp om å redde rasen lenger. Det er ikke nok friske gener til å få det til uten å mikse rasen med noe annet liksom.Jeg er ikke uenig med deg, men problemet er dårlig avl. Det er mange eksemplarer som aldri burde vært brukt i avl (som gjerne er de som brukes), samtidig som det er mange flotte linjer med friske hunder. Sånn er det i de fleste raser. Majoriteten av dagens hunderaser har helseproblemer av ulik grad, men noen raser trekkes frem oftere enn andre. Du ser blant annet sjeldent schæfere som politihunder lenger da den rasen i stor grad er ødelagt gjennom avl (sykdom og ryggproblemer).
Men ja, i frykt for å få et mindre friskt eksemplar av rasen skal det mye til at vi kjøper en mops til.
Schnauzere er fantastiske.
Dverg, vanlig og riesen.
Dessverre sett altfor mange mopps som lider![]()
Jeg er ikke uenig med deg, men problemet er dårlig avl. Det er mange eksemplarer som aldri burde vært brukt i avl (som gjerne er de som brukes), samtidig som det er mange flotte linjer med friske hunder. Sånn er det i de fleste raser. Majoriteten av dagens hunderaser har helseproblemer av ulik grad, men noen raser trekkes frem oftere enn andre. Du ser blant annet sjeldent schæfere som politihunder lenger da den rasen i stor grad er ødelagt gjennom avl (sykdom og ryggproblemer).
Men ja, i frykt for å få et mindre friskt eksemplar av rasen skal det mye til at vi kjøper en mops til.

Jeg hadde den som før het "mellom-schnauzer" da jeg var yngreJa, stod mellom dvergschnauzer og mops for 8 år siden. Nestegang blir det nok schnauzerTror nok dverg passer oss best, men vurderer også den som er hakket større.
Jeg er ikke uenig med deg, men problemet er dårlig avl. Det er mange eksemplarer som aldri burde vært brukt i avl (som gjerne er de som brukes), samtidig som det er mange flotte linjer med friske hunder. Sånn er det i de fleste raser. Majoriteten av dagens hunderaser har helseproblemer av ulik grad, men noen raser trekkes frem oftere enn andre. Du ser blant annet sjeldent schæfere som politihunder lenger da den rasen i stor grad er ødelagt gjennom avl (sykdom og ryggproblemer).

Enig. Rasestandarden tilsier at den skal være så deformert så så lenge folk avler etter den så blir det ikke bedre.Etter å ha møtt flere av linjene som er kjent for å være friske er jeg svært skeptisk. Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at det, så lenge man velger mops som avles etter rasestandarden, ikke finnes friske linjer. Det finnes mopselinjer som er frisker enn andre, men det er likevel langt fra hva jeg vil betegne som friske linjer.
Jeg tror mopseeiere og oppdrettere i varierende grad blir blinde på hvor påvirket hunder faktisk blir av å ha et så deformert pustesystem. Flere tror at hunden ikke har problemer med mindre den snøfter og grynter, men det har den så absolutt. Mange mopseeiere (og eiere av andre brachycephale raser) får ikke øynene opp før de skaffer seg en hund med et normalt respirasjonssystem.
Tror du gjør et godt valg med å velge ny rase neste gang. Dere har kanskje vært heldige med et relativt friskt individ denne gangen, men som du sier er det et sjansespill.
Veldig synd at det er sånn, for rasens lynne er supert og det er en veldig god familiehund.![]()
Etter å ha møtt flere av linjene som er kjent for å være friske er jeg svært skeptisk. Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at det, så lenge man velger mops som avles etter rasestandarden, ikke finnes friske linjer. Det finnes mopselinjer som er frisker enn andre, men det er likevel langt fra hva jeg vil betegne som friske linjer.
Jeg tror mopseeiere og oppdrettere i varierende grad blir blinde på hvor påvirket hunder faktisk blir av å ha et så deformert pustesystem. Flere tror at hunden ikke har problemer med mindre den snøfter og grynter, men det har den så absolutt. Mange mopseeiere (og eiere av andre brachycephale raser) får ikke øynene opp før de skaffer seg en hund med et normalt respirasjonssystem.
Tror du gjør et godt valg med å velge ny rase neste gang. Dere har kanskje vært heldige med et relativt friskt individ denne gangen, men som du sier er det et sjansespill.
Veldig synd at det er sånn, for rasens lynne er supert og det er en veldig god familiehund.![]()