Hvilken hund

:D joooo... de er kjempesøte. Men jeg syns litt synd på de pga pustinga...
De er jo aldeles nydelig da. Men ville ikke hatt en selv.

Min er frisk og klarer seg helt fint (typ lange skiturer), men jeg har vært heldig og kjøper nok aldri en mops til :)

Blir dvergschnauser eller lignende på oss når tiden kommer for en ny hund :)

Vil du ikke ha en sånn her altså? ❤️

Vis vedlegget 350752

Neste hund tror jeg blir en dvergschnauser, flotte vesener så lenge de får trygge og klare rammer med daglig stimulering :)
Nei takk :hilarious: syns igrunn den rasen burde bli utrydda, på lik linje med engelsk bulldog, fransk bulldog, cavalier og alle andre raser som har så mye helseproblemer. Man kan være heldig å få en som ikke trenger operasjon osv, men det er så uforsvarlig å fortsette å avle de hundene :arghh:

Nei takk :hilarious: syns igrunn den rasen burde bli utrydda, på lik linje med engelsk bulldog, fransk bulldog, cavalier og alle andre raser som har så mye helseproblemer. Man kan være heldig å få en som ikke trenger operasjon osv, men det er så uforsvarlig å fortsette å avle de hundene :arghh:

Jeg er ikke uenig med deg, men problemet er dårlig avl. Det er mange eksemplarer som aldri burde vært brukt i avl (som gjerne er de som brukes), samtidig som det er mange flotte linjer med friske hunder. Sånn er det i de fleste raser. Majoriteten av dagens hunderaser har helseproblemer av ulik grad, men noen raser trekkes frem oftere enn andre. Du ser blant annet sjeldent schæfere som politihunder lenger da den rasen i stor grad er ødelagt gjennom avl (sykdom og ryggproblemer).

Men ja, i frykt for å få et mindre friskt eksemplar av rasen skal det mye til at vi kjøper en mops til.

Cavalier kunne jeg tenkt meg, har en bekjent som selger mange av de og det er friske hunder

Jeg er ikke uenig med deg, men problemet er dårlig avl. Det er mange eksemplarer som aldri burde vært brukt i avl (som gjerne er de som brukes), samtidig som det er mange flotte linjer med friske hunder. Sånn er det i de fleste raser. Majoriteten av dagens hunderaser har helseproblemer av ulik grad, men noen raser trekkes frem oftere enn andre. Du ser blant annet sjeldent schæfere som politihunder lenger da den rasen i stor grad er ødelagt gjennom avl (sykdom og ryggproblemer).

Men ja, i frykt for å få et mindre friskt eksemplar av rasen skal det mye til at vi kjøper en mops til.
Problemet med disse rasene er at de er så ihjel avlet at det ikke er håp om å redde rasen lenger. Det er ikke nok friske gener til å få det til uten å mikse rasen med noe annet liksom.
Det er ikke like ille i Norge som resten av verden, men vi bor i Uk og det er så sinnsykt mange hunderaser som er helt ihjel avlet her. Det er blitt en helt vanlig prosedyre at mops, engelsk bulldog osv må operere for å fjerne den flappen bak i halsen så de får puste, lage større nesebor osv. ganske ille når det er noe som blir sjekket på normal helsesjekk.
Synd at mennesket har ødelagt så mange raser. Mops hadde jo egentlig en normalt lang snute for eksempel

Schnauzere er fantastiske.
Dverg, vanlig og riesen.
Dessverre sett altfor mange mopps som lider :(

Ja, stod mellom dvergschnauzer og mops for 8 år siden. Nestegang blir det nok schnauzer ❤️ Tror nok dverg passer oss best, men vurderer også den som er hakket større.

Schæfere brukes fortsatt ofte som politihund :) De kalles gjerne gråschæfer eller bruksschæfer, men det er like fult schæfere.
Legger ved et eksempel :-)

0E503FCE-7629-4A7A-88B9-73458BC5B08F.jpeg

Etter å ha møtt flere av linjene som er kjent for å være friske er jeg svært skeptisk. Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at det, så lenge man velger mops som avles etter rasestandarden, ikke finnes friske linjer. Det finnes mopselinjer som er frisker enn andre, men det er likevel langt fra hva jeg vil betegne som friske linjer.

Jeg tror mopseeiere og oppdrettere i varierende grad blir blinde på hvor påvirket hunder faktisk blir av å ha et så deformert pustesystem. Flere tror at hunden ikke har problemer med mindre den snøfter og grynter, men det har den så absolutt. Mange mopseeiere (og eiere av andre brachycephale raser) får ikke øynene opp før de skaffer seg en hund med et normalt respirasjonssystem.

Tror du gjør et godt valg med å velge ny rase neste gang. Dere har kanskje vært heldige med et relativt friskt individ denne gangen, men som du sier er det et sjansespill.

Veldig synd at det er sånn, for rasens lynne er supert og det er en veldig god familiehund. :Heartblue

Etter å ha møtt flere av linjene som er kjent for å være friske er jeg svært skeptisk. Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at det, så lenge man velger mops som avles etter rasestandarden, ikke finnes friske linjer. Det finnes mopselinjer som er frisker enn andre, men det er likevel langt fra hva jeg vil betegne som friske linjer.

Jeg tror mopseeiere og oppdrettere i varierende grad blir blinde på hvor påvirket hunder faktisk blir av å ha et så deformert pustesystem. Flere tror at hunden ikke har problemer med mindre den snøfter og grynter, men det har den så absolutt. Mange mopseeiere (og eiere av andre brachycephale raser) får ikke øynene opp før de skaffer seg en hund med et normalt respirasjonssystem.

Tror du gjør et godt valg med å velge ny rase neste gang. Dere har kanskje vært heldige med et relativt friskt individ denne gangen, men som du sier er det et sjansespill.

Veldig synd at det er sånn, for rasens lynne er supert og det er en veldig god familiehund. :Heartblue
Enig. Rasestandarden tilsier at den skal være så deformert så så lenge folk avler etter den så blir det ikke bedre.
Det er det samme med schæfer. Stor forskjell på show og bruks schæferen, bruks har mye mindre helseplager, spesielt ryggen.
Blir så irritert når jeg ser hvor mye mennesker har ødelagt innen hunderaser

Jeg er oppvokst med labrador, så vet hva det er å ha en hund med en normal snute. Min er frisk, aktiv og "normal", men ja - det er ikke alle som er det.

Back
Topp