Hvilken hund

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Er mindre enn en Berner sennen, større enn en chihuahua, røyter mindre enn en golden retriever og ikke fullt så framavla som en mops...?
 
Er mindre enn en Berner sennen, større enn en chihuahua, røyter mindre enn en golden retriever og ikke fullt så framavla som en mops...?
Schnauzer, puddel, corgi, diverse whippet raser, shih tzu, malteser osv. finnes masse forskjellig.
hvor aktiv er du for eksempel?
Schnauzer er en veldig undervurdert rase, de er veldig smarte, røyter ikke og kommer i tre forskjellige størrelser. Er aktive.
Puddel røyter heller ikke, en av de smarteste rasene i verden, tre forskjellige størrelser. Er aktiv på lik linje med schnauzer.
 
Terrier? Ulike raser. Svensk gårdshund er også fine. Skal du ha allergivennlig er varianter av puddel egnet. Om det bare er mindre røyting enn golden retriever som er kravet har du masse valg.
 
Terrier. Ei venninne av meg har en type terrier som ikke røyter. Husker ikke hva den heter. Den har ganske krøllete pels.
 
Schnauzere og terriere i ulike typer er fine da..
Jeg har egentlig sagt i hundre år at jeg ikke skal ha hund, men tror koronaen har gått til hodet på meg for jeg får litt lyst på allikevel :bag:
 
Schnauzer, puddel, corgi, diverse whippet raser, shih tzu, malteser osv. finnes masse forskjellig.
hvor aktiv er du for eksempel?
Schnauzer er en veldig undervurdert rase, de er veldig smarte, røyter ikke og kommer i tre forskjellige størrelser. Er aktive.
Puddel røyter heller ikke, en av de smarteste rasene i verden, tre forskjellige størrelser. Er aktiv på lik linje med schnauzer.
Tenkte jeg skulle foreslå de samme rasene selv.eneste som er viktig å tenke på er at snauzer er en krevende rase, så bør ikke være nybegynner :)
Jeg har en bichon havanese nå, den er røytefri og enkel starthund. Snauzer har jeg hatt både i stor og liten, tenker den rasen neste gang, men da mellom snauzer for å få litt i pose og sekk av aktivitet :)
 
Schnauzere og terriere i ulike typer er fine da..
Jeg har egentlig sagt i hundre år at jeg ikke skal ha hund, men tror koronaen har gått til hodet på meg for jeg får litt lyst på allikevel :bag:
Husk det er ett ansvar for maaange år fremover. Regner vel med at du har tenkt på det allerede.
 
Tenkte jeg skulle foreslå de samme rasene selv.eneste som er viktig å tenke på er at snauzer er en krevende rase, så bør ikke være nybegynner :)
Jeg har en bichon havanese nå, den er røytefri og enkel starthund. Snauzer har jeg hatt både i stor og liten, tenker den rasen neste gang, men da mellom snauzer for å få litt i pose og sekk av aktivitet :)
Absolutt, de trenger gjerne en aktiv eier da de har mye energi. Men de er sååå lettlærte når de får brukt opp energien hver dag. Jeg kunne også tenkt meg en schnauzer hvis vi skal ha hund igjen.
Men det er veldig mange raser innen malteser, bichon, shih tzu størrelse som er gode førstegangshunder. Og veldig mange av de rasene røyter lite/ingenting. Eneste er at man må huske å trene de godt så man ikke ender opp med «liten hund» syndromet :hilarious: altså en liten hund som får gjøre som den vil fordi «den er så liten og søt» :hilarious: haha
 
Absolutt, de trenger gjerne en aktiv eier da de har mye energi. Men de er sååå lettlærte når de får brukt opp energien hver dag. Jeg kunne også tenkt meg en schnauzer hvis vi skal ha hund igjen.
Men det er veldig mange raser innen malteser, bichon, shih tzu størrelse som er gode førstegangshunder. Og veldig mange av de rasene røyter lite/ingenting. Eneste er at man må huske å trene de godt så man ikke ender opp med «liten hund» syndromet :hilarious: altså en liten hund som får gjøre som den vil fordi «den er så liten og søt» :hilarious: haha
Elsker schnauzere ❤️
 
Jeg ville kikket på selskapshundene og andre enkle, klassiske familiehunder. Finn ut hva du ønsker i en hund og velg deretter. Hundeholdet blir mye hyggeligere om rasens iboende egenskaper matcher hva du i utgangspunktet kunne tenkt deg. Om du ikke liker bjeffing, så ikke velg en rase som har lett for å bjeffe, osv.

Schnauzere (og mange terriere) er krevende raser så det ville jeg styrt unna med mindre man er spesielt interessert i akkurat den type hund :)
 
Er du/dere interessert i trening av hunden og turer?
Staffordshire bull terrier er fantastiske familiehunder, kosete og snille. Men som med alle andre raser fordrer det at de får tilstrekkelig fysisk og psykisk stimuli. Viktigste er å finne ut hva en kan tilby hunden, og ikke velge rase basert på det omvendte. Også andre faktorer som hvordan rasen er med barn, hvor dere bor (by, land osv). Masse fine raser å velge i, hunder gir mye glede og selskap ♥️

Denne var fin:
https://www.anicura.no/hvilken-hunderase-passer-meg/
 
Takk for mange gode råd og innspill :)
Det blir nok sikkert ikke noe med det første.. men det er lov å drømme litt.

når jeg tenker meg om så er corgier litt kule.. :D hvordan er de egentlig? Har ingen erfaring annet enn å ha sett et par..
 
Takk for mange gode råd og innspill :)
Det blir nok sikkert ikke noe med det første.. men det er lov å drømme litt.

når jeg tenker meg om så er corgier litt kule.. :D hvordan er de egentlig? Har ingen erfaring annet enn å ha sett et par..

Corgier er kule hunder. De er avlet for å gjete ku til tross for sin størrelse. Ikke en nybegynner hund. Det er en gjeterhund som bruker kroppen mye, de slenger kroppen sin for å forflytte kuer samt mere frampå med munnen. De er ikke kjent for å bite, men de er mere aktive med munnen, jeg mener ikke da biting. Men holding av hender f.eks. Det er en lettlært rase, den lærer vaner og uvaner like fort. De er smarte, trenger mye trening fysisk og mentalt.

Nå finnes det stor variasjon innen rasen på hva de trenger. Men ei dame jeg møtte for 2 uker siden når jeg luftet hunden min, fortalte at hun hadde corgi. Hun angret på valget. Hun kunne ikke forstå at oppdretter hadde solgt henne den type hund, fordi det var veldig mye hund. Og ikke noe nybegynner hund. Den krevde mye. Den var ikke fornøyd med 30 min spasertur 3 ganger om dagen.
 
Corgier er kule hunder. De er avlet for å gjete ku til tross for sin størrelse. Ikke en nybegynner hund. Det er en gjeterhund som bruker kroppen mye, de slenger kroppen sin for å forflytte kuer samt mere frampå med munnen. De er ikke kjent for å bite, men de er mere aktive med munnen, jeg mener ikke da biting. Men holding av hender f.eks. Det er en lettlært rase, den lærer vaner og uvaner like fort. De er smarte, trenger mye trening fysisk og mentalt.

Nå finnes det stor variasjon innen rasen på hva de trenger. Men ei dame jeg møtte for 2 uker siden når jeg luftet hunden min, fortalte at hun hadde corgi. Hun angret på valget. Hun kunne ikke forstå at oppdretter hadde solgt henne den type hund, fordi det var veldig mye hund. Og ikke noe nybegynner hund. Den krevde mye. Den var ikke fornøyd med 30 min spasertur 3 ganger om dagen.

Corgier krever mye ja..
 
Det med hund er vanskelig ! Alle er så forskjellig, selv innad i rasene. Har selv en border collie. Verdens beste hund! Alle rundt oss synst hun er helt amazing. Hun slippes ut døren å kommer inn når vi roper. Hun er megasnill med alle. Hun kan ligge på sofan en hel dag, men hun kan og gå lange turer i skog og mark.
Så har du naboen, samme rase. Stikker av titt og ofte, helt crazy. Ødelegger sko. Osvosv. Vår hadde litt ødeleggende oppførsel de første 2 årene, men etter hun ble voksen har hun sluttet med det, selv om aktiviteten og oppmerksomheten hun får er mindre enn den var.
 
Det beste man gjør når man skal velge rase er å finne ut hva man har å tilby en hund, og så finne ut hvilke raser som passer til det.

Husk at du velger hunden, hunden velger ikke deg. Derfor må man alltid tenke hva man selv kan tilby en hund og ikke motsatt. :-)

Alt for mange hunder havner til omplassering fordi folk velger hund etter utseendet. Det er veldig urettferdig ovenfor hunden synes jeg.

Nå virker det som at du starter i riktig ende med å undersøke forskjellige mulige raser og tenke på det videre. Det er bra :-)

Vanskelig å foreslå noen konkret rase med så lite info om hva du kan tilby hunden. Men ønsker du en frisk rase så styr unna staffordshire bullterrier som noen har foreslått her, jeg vet om flere med sykdom/allergier enn uten innad i den rasen der! Det er utrolig mye useriøst oppdrett og valpefabrikker blant de dessverre. Fine familiehunder, men ja, mye dårlig avl.
 
Vil du ikke ha en sånn her altså? ❤️

EDC05382-56A6-49C8-B23F-556F2193D974.jpeg

Neste hund tror jeg blir en dvergschnauser, flotte vesener så lenge de får trygge og klare rammer med daglig stimulering :)
 
Back
Topp