Er mindre enn en Berner sennen, større enn en chihuahua, røyter mindre enn en golden retriever og ikke fullt så framavla som en mops...?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Schnauzer, puddel, corgi, diverse whippet raser, shih tzu, malteser osv. finnes masse forskjellig.Er mindre enn en Berner sennen, større enn en chihuahua, røyter mindre enn en golden retriever og ikke fullt så framavla som en mops...?

Tenkte jeg skulle foreslå de samme rasene selv.eneste som er viktig å tenke på er at snauzer er en krevende rase, så bør ikke være nybegynnerSchnauzer, puddel, corgi, diverse whippet raser, shih tzu, malteser osv. finnes masse forskjellig.
hvor aktiv er du for eksempel?
Schnauzer er en veldig undervurdert rase, de er veldig smarte, røyter ikke og kommer i tre forskjellige størrelser. Er aktive.
Puddel røyter heller ikke, en av de smarteste rasene i verden, tre forskjellige størrelser. Er aktiv på lik linje med schnauzer.
Husk det er ett ansvar for maaange år fremover. Regner vel med at du har tenkt på det allerede.Schnauzere og terriere i ulike typer er fine da..
Jeg har egentlig sagt i hundre år at jeg ikke skal ha hund, men tror koronaen har gått til hodet på meg for jeg får litt lyst på allikevel![]()
Absolutt, de trenger gjerne en aktiv eier da de har mye energi. Men de er sååå lettlærte når de får brukt opp energien hver dag. Jeg kunne også tenkt meg en schnauzer hvis vi skal ha hund igjen.Tenkte jeg skulle foreslå de samme rasene selv.eneste som er viktig å tenke på er at snauzer er en krevende rase, så bør ikke være nybegynner
Jeg har en bichon havanese nå, den er røytefri og enkel starthund. Snauzer har jeg hatt både i stor og liten, tenker den rasen neste gang, men da mellom snauzer for å få litt i pose og sekk av aktivitet![]()
altså en liten hund som får gjøre som den vil fordi «den er så liten og søt»
hahaJeg hadde en cairn terrier før. Fantastisk hund med mye personlighetCairn Terrier!!!!!!
Elsker schnauzereAbsolutt, de trenger gjerne en aktiv eier da de har mye energi. Men de er sååå lettlærte når de får brukt opp energien hver dag. Jeg kunne også tenkt meg en schnauzer hvis vi skal ha hund igjen.
Men det er veldig mange raser innen malteser, bichon, shih tzu størrelse som er gode førstegangshunder. Og veldig mange av de rasene røyter lite/ingenting. Eneste er at man må huske å trene de godt så man ikke ender opp med «liten hund» syndrometaltså en liten hund som får gjøre som den vil fordi «den er så liten og søt»
haha
Takk for mange gode råd og innspill
Det blir nok sikkert ikke noe med det første.. men det er lov å drømme litt.
når jeg tenker meg om så er corgier litt kule..hvordan er de egentlig? Har ingen erfaring annet enn å ha sett et par..
Corgier er kule hunder. De er avlet for å gjete ku til tross for sin størrelse. Ikke en nybegynner hund. Det er en gjeterhund som bruker kroppen mye, de slenger kroppen sin for å forflytte kuer samt mere frampå med munnen. De er ikke kjent for å bite, men de er mere aktive med munnen, jeg mener ikke da biting. Men holding av hender f.eks. Det er en lettlært rase, den lærer vaner og uvaner like fort. De er smarte, trenger mye trening fysisk og mentalt.
Nå finnes det stor variasjon innen rasen på hva de trenger. Men ei dame jeg møtte for 2 uker siden når jeg luftet hunden min, fortalte at hun hadde corgi. Hun angret på valget. Hun kunne ikke forstå at oppdretter hadde solgt henne den type hund, fordi det var veldig mye hund. Og ikke noe nybegynner hund. Den krevde mye. Den var ikke fornøyd med 30 min spasertur 3 ganger om dagen.