Hvilken bunad har dere?

Jeg har lundebybunad fordi jeg synes den er fin. Rosa nydelige blomser :D Han som lagde buanden kom fra et sted og bodde at annet sted og det er diskusjoner om hvem som har rett til å bruke den og ikke. Jeg tenker at når det først er så omdiskutert så er det godt nok at jeg kommer fra østlandet og i nabofylket :) Jeg har bodd i Oppland for noen år siden og hadde på en måte tilhørighet den gang. Det må være bedre at jeg har den enn at jeg ikke har i det hele tatt. Ingen av bunadene jeg kunne ha hatt (slekt rett opp) ville jeg ha betalt penger for. Liker de ikke for 5 øre engang.ImageUploadedByBV Forum1399398525.765891.jpg

❤Jente Juli 2013❤
❤Januarspire 2015❤

Last edited:
Litt off topic, men hvordan er egentlig "reglene" når mann og dame er fra ulike steder... Passer det da og ha to ulike bunader? Eller bør man ha samme bunad? Om dere skjønte hva jeg mente...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Er ikke litt av poenget at bunaden skal vise hvor man kommer fra? Syns det blir litt feil når folk bare velger og vraker etter hva de liker best. Jeg har er fra Hardanger, og har naturligvis Hardangerbunaden. Arvet også min farmors bergensbunad som jeg bruker innimellom. Men bor i Bergen selv nå, så har liksom tilhørighet til begge bunadene :-)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Jeg har østfoldbunaden med grønn vest.
Har den fordi jeg er født og oppvokst i østfold og slekta er indre østfoldinger hele hurven :P

Vi har ikke enda men skal ordne oss i løpet av året :) mannen skal ha Østfold bunad. Jeg skal gå for løken.

Velger det rett og slett fordi vi syns de er fine og fordi vi er fra Østfold :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Har grønn østfoldbunad, uten sølvbelte ,planen er at vesla skal arve den med tid og stunder :)
ostfold-bunadrosen-gronn-03.jpg

Grønn øst Telemark :D den er kjempe fin :)

Ønsker oss nr 2 så inderlig <3

PP 25 - 27
PP 26 - 45 Kjemisk (?)
PP 27 - 26
PP 28 - ? Startet med pergo

Autocorrect er noe kjekke greier :o

Jeg har rogalandsbunad type Frafjord, pappa er fra Stavanger. Mannen er fra Hallingdal og har hallingbunad

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Nordlandsbunaden. Er derfra og der er slekta mi også. Har hørt at man skal følge morsslekten når det kommer til bunad

Jeg har blå bergensbunad, min mor og hennes slekt er derfra og selv er jeg født og bodde mine første år der. Selv er det Bergen jeg føler min tilhører til.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Jeg har blå bergensbunad. Jeg er sjøl fra Vestfold, men farmor var fra Bergen og bodde der nesten hele sitt liv så da valgte jeg den. Angrer litt på at jeg ikke valgte Nordfjorbunaden...ikke fordi bergensbunaden ikke er fin, men fordi bestemor var derfra og jeg hadde mer tilknytning til henne og har mye mer tilknytning til Nordfjord sjøl...eller vestfold fordi jeg nå føler mer tilknytning til stedet jeg er fra :) Samtidig er det hyggelig å ha tilknytning til noe fra pappa også..jaggu ikke lett det der ;)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg er jo fra oslo men den synes jeg virkelig ikke er noen fin. Vil dere si at jeg er falsk om jeg ikke velger den?

Jeg har Rogalands bunad men er selv fra Vest-Agder. Min morfar var fra Rogaland og mamma har denne bunaden så da var det god nok grunn for meg. Synes den er mye finere enn Vest-Agder også.

Rød trønderbunad.
Jeg legger på med 10 kg når jeg bruker den, så jeg er egentlig ikke spesielt begeistret for å ha den på meg.. :p

Jeg har Vossabunad fordi bestemor var fra Voss og den er arvet av henne. Oldemora mi sydde den :) Har hatt vossabunad i flere størrelser som barn, så jeg er i grunnen oppvokst med den :)

Men om jeg skulle kjøpt en bunad nå hadde det blitt nordlandsbunad tror jeg fordi pappa er nordlending. Jeg har vokst opp litt her og der. Kunne vel hatt Vestfoldbunad også, har bodd her mesteparten av livet, men Nordland ligger meg nært hjertet, sider hadde nok blitt den :)

Har ikke bunad men hvis jeg skulle ha hatt hadde det blitt Finnmark bunaden. Eller kystbunaden. Men jeg har karasjok kofta å liker best å gå i kofta :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Back
Topp