Hvilken bilstol er best?

Vi hadde Recaro Privia som første bilstol. Kommet bra ut i tester, enkel å forstå seg på, festes med isofix base, og finnes adaptere til å få den på understellet på vogna (noe vi syns var supert til tider når ungen hadde sovna og vi skulle en kjapp tur inn på butikken).

I testen som det er linket til over her ville jeg i hovedsak sett på resultatene på front- og sidekollisjon, for den totale summen sier ikke nødvendigvis at den stolen som kommer best ut er den beste rent sikkerhetsmessig. Siden testen også tar for seg brukervennlighet, uønskede stoffer etc. I tillegg kan man se at det er stor forskjell på når de er testet, de eldste der er vel resultater fra 2007 (faktisk cabriofix), kan jo være endringer med stolen siden det tenker jeg[emoji28]

Se på når stolene sist er testet. Da må du gå inn på selve testen, og ikke bare forsiden. ;)
Kan finne den til deg senere om du sliter med å finne den. :)
Du må gjerne ofså forklare meg hvorfor nøyaktig den samme kollisjonstesten med de samme kriteriene gjort i 2011 eller 2014 er annerledes enn de gjort i 2017, og hvorfor en nylig produsert bilstol av typen cabriofix laget på samme måte som i 2011 (om man kjøper en ny stol nå har den ikke stått på et lager siden 2011, de produserer nye kontinuerlig) har blitt dårligere.

Don’t change a winning recipe. Det at den har blitt laget i flere år er ikke diskvalifiserende?

I testen som det er linket til over her ville jeg i hovedsak sett på resultatene på front- og sidekollisjon, for den totale summen sier ikke nødvendigvis at den stolen som kommer best ut er den beste rent sikkerhetsmessig. Siden testen også tar for seg brukervennlighet, uønskede stoffer etc. I tillegg kan man se at det er stor forskjell på når de er testet, de eldste der er vel resultater fra 2007 (faktisk cabriofix), kan jo være endringer med stolen siden det tenker jeg[emoji28]
Hvordan skal den være endret når de lager den på nøyaktig samme måte? Vil vel heller anta at en stol de har produsert i en årrekke har fått luket ut alle barnesykdommer og er et sikrere valg enn mange av de nye :)

Hvordan skal den være endret når de lager den på nøyaktig samme måte? Vil vel heller anta at en stol de har produsert i en årrekke har fått luket ut alle barnesykdommer og er et sikrere valg enn mange av de nye :)

Nå skrev jeg at «kan være» og «tenker jeg» fordi jeg så for meg at det kanskje kunne være mindre endringer som er gjort på stolene siden den gang som ikke gjør at den har fått nytt navn f.eks. Det betyr jo ikke automatisk at de er dårligere heller, kan jo være mindre endringer til det bedre. Ikke vet jeg hva som legges til grunn verken når dem produserer eller tester. Men hovedvekten av innlegget mitt var ikke dette, men at man må se på tallene i testen isolert sett hver for seg og ikke stole blindt på den totale scoren[emoji4]

Last edited:
Begynte med recaro Privia, men pga veldig bratte seter i Skoda Superb så endte vi opp med å kjøpe nytt her om dagen. Det ble alt for lite helling, og når hun sovnet var haka nesten nedpå magen. Endte opp med Britax sitt sete hvor man kan regulere hellingen i 4 nivåer. Var nødt pga setene i superben!

Begynte med recaro Privia, men pga veldig bratte seter i Skoda Superb så endte vi opp med å kjøpe nytt her om dagen. Det ble alt for lite helling, og når hun sovnet var haka nesten nedpå magen. Endte opp med Britax sitt sete hvor man kan regulere hellingen i 4 nivåer. Var nødt pga setene i superben!

Vi har samme bil, fikk anbefalt å ikke ha isofixløsning siden bilen har så bratte seter :) så tips til neste sete er besafe izi pluss, vi er veldig fornøyde med hvor godt det passa til bilen, og ungen :)
Bare et tips du overhodet ikke ba om [emoji38][emoji41][emoji87]

Fint med kilder.

I følge denne testen til Forbrukerrådet oppdatert i 2017 kommer Cabriofix med base helt på topp med 82 poeng: https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2016/11/barneseteguiden-1-babystoler.pdf

Og får høyere score enn Cybex Aton og MaxiCosi Pebble.

Så å si at den ikke er blant de aller tryggeste er vrøvl.

Bruk heller energi på å advare mot noe som virkelig ikke er bra. :)

Jeg har ikke tid til å sitte og forklare deg dette nå, men les på denne siden, her er det mye god info med linker. Her fikk jeg se linker til tester også, men jeg får ikke kopiert de til deg nå i farten. https://www.facebook.com/groups/938709136184325/search/?query=maxi cosi cabriofix test

Vi har samme bil, fikk anbefalt å ikke ha isofixløsning siden bilen har så bratte seter :) så tips til neste sete er besafe izi pluss, vi er veldig fornøyde med hvor godt det passa til bilen, og ungen :)
Bare et tips du overhodet ikke ba om [emoji38][emoji41][emoji87]

Takk for tips, bare kjekt det!! Men hadde sååå håpa på at noen av de setene man kan vri rundt hadde passet i superben. :( det ser så kjekt og lettvint ut! Eller er det sånn at det er null stress uten denne luksusen?[emoji23]

Takk for tips, bare kjekt det!! Men hadde sååå håpa på at noen av de setene man kan vri rundt hadde passet i superben. :( det ser så kjekt og lettvint ut! Eller er det sånn at det er null stress uten denne luksusen?[emoji23]

Du, jeg savner det ikke! :) men det skal visstnok komme et beltefestet sete fra besafe i år som kan vries rundt :)

Meeeeen ikke noe stress å sette inn mini, er jo så forbanna god plass baki der [emoji23] jeg kan jo nesten sette meg der sjæl!

Du, jeg savner det ikke! :) men det skal visstnok komme et beltefestet sete fra besafe i år som kan vries rundt :)

Meeeeen ikke noe stress å sette inn mini, er jo så forbanna god plass baki der [emoji23] jeg kan jo nesten sette meg der sjæl!

Ja, hvor fantastisk er ikke Skoda superb?![emoji1373] Sambo er 1.90, og med svigerfar på 1.92 sittende bak har han enda mer plass til overs foran knærne! Helt rått!

Back
Topp