Hvilken barnevogn skal jeg velge?

Jeg har brukt min emmaljunga nxt90 både på Vestlandet og på Østlandet i vinter, jeg kom meg frem uten å låse hjulene i skikkelig slaps og bløt snø, til og med i lange oppoverbakker, så alt er smak og behag:) selvfølgelig gikk det mye lettere når jeg låste hjulene
Slaps er jo en ting. Nå snakker jeg 15 cm kram snø som ligger i 3 dager før det blir brøyta. Slaps og bløt snø er lettere enn den kramme.

Slaps er jo en ting. Nå snakker jeg 15 cm kram snø som ligger i 3 dager før det blir brøyta. Slaps og bløt snø er lettere enn den kramme.
Synes ikke det var noe problem med vogna vår jeg, men så har jo vi de største hjula som er beregna på litt ”offroad” trilling også da:joyful:

Synes ikke det var noe problem med vogna vår jeg, men så har jo vi de største hjula som er beregna på litt ”offroad” trilling også da:joyful:
Her kan man glemme å komme frem. Er oppoverbakker også. Synes det er slitsomt å dytte nedover mens vogna vrir seg. Oppover er ikke mulig. Derfor jeg bruker emmaljunga deluxe understellet om vinteren.

Vognvalg er vanskelig - og særlig synes jeg fordi den 100% perfekte vogna som passer til alt og oppfyller alle ønsker og behov ikke finnes :hilarious:

Men tenk etter hva som er viktig av følgende kriterier:
  • Vil du ha vendbar sittedel?
  • Bag - når er babyen 4 mnd? Er den 4 mnd på vinteren ville jeg sjekket at bagen er litt romslig for da skal du ha middels stor baby pluss stor vinterpose oppi bagen. Er baby 4-6 mnd på vår/sommeren er det ikke så nøye. De fleste bytter til sittedel en gang mellom 4 og 8 mnd. Litt avhengig av om baby trives i bag eller ikke, det veit man ikke på forhånd da.
  • 3 hjul eller 4
  • Svingbare hjul som kan låses eller 4 faste
  • Viktig at den tar liten plass i bil? Eller heller ha en nettere vogn til reise/ i bilen
  • Vognens vekt, de fleste veier ca det samme men noen vogner er litt tyngre. Trenger ikke nødvendigvis å være negativt
  • Skal den brukes mest på asfalt eller terreng?
  • Vil du ha en flat sittedel (ryggen legges ned når barne skal sove) eller ergonomisk (hele setet bikkes bakover til soving
  • Høyde på foreldre. De fleste vogner kan justeres godt begge veier, men test at håndtaket er langt nok dersom far er 1.90 og høyere er mitt tips
Og alle har jo sine favorittvogner, men hvis jeg skal si noen jeg ville sjekket ut så:
  • Bugaboo fox2
  • Emmaljunga nxt90 eller nxt90F om du vil ha flat sittedel
  • Britax smile III
  • Uppababy Vista V2
  • Tfk Mono (god terrengvogn med vendbar sittedel og håndbrems)
  • Babyjogger city Elite (ikke vendbar sittedel)
  • Thule urban glide (ikke vendbar sittedel)
Hvis man vil kjøpe brukt kan man fint finne en eldre modell på Finn.no og noen selger ikke så altfor gamle vogner også, men sjekk ut nypris og om det er eventuelle tilbud i butikk. Jeg synes vogner ofte er overprisa på bruktmarkedet, ei vogn til 13000 er ikke verdt 9000 etter to vognbarnperioder (synes jeg da :p )

Back
Topp