Hvilke ordning har dere på husarbeid. ?

Akkurat nå gjør jeg alt. Men blir mest shauing. De få timene vi har sammen i døgnet utenom jobb og barnehage får heller nytes med litt støv! Men skal ha vaskehjelp igjen i vinter, tenkte vi! Veldig ålreit med vaska hjem!
 
Deler på middag. Jeg har ansvar for vaskemaskin og klær, mannen har ansvar for oppvaskmaskin og søppel.
Vi er begge litt skippertaksmennesker, så når vi tar en røsk så blir vi enige på forhånd. Enten tar vi hver vår etg i huset, eller så rydder en og den andre vasker.
Gardiner, sengetøy, puter, håndkler, kluter etc er mitt domene, mannen ser til at bilen er i stand og at plenen er klippet :)
Vi fant fort ut av dette bare ved å si f eks «jeg vil heller rydde enn å vaske» eller «jeg vil heller brette klær enn å ta oppvasken» :)
 
Her hjelper vi kverandre. Men eg liker best å sortere skittentøy og vaske klær, så kan han hjelpe å henge opp og legge samme. Blir masse tøyvask, sku gjerne fordelt det utover heile veka. Men begynner som oftast å vaske ting fra torsdag til lørdag.. veldig greit med vask og tørk maskin [emoji1303] ellers har vi robotstøvsuger som går nå og da. Middag og oppvask er våres begges jobb. Men no kjem kvalmen berre meir og meir for kvar dag så den biten blir da mest hans.
 
Vi deler omtrent 50/50. Jeg vasker alltid badet og han støvsuger alt alltid, resten deler vi på:) veldig fornøyd med å ha en mann som selv ser når ting trengs å gjøres.
 
Her gjør mannen mest i disse dager! Han tar som regel alltid alt av klesvask og oppvask :p Jeg tar som regel alt annet og matlaging, men nå om dagen tar han mye av vaskingen ellers også :) Jeg lager fortsatt middagen og tar en "shining" hjemme, men ikke mye mer enn det... jeg har aldri trent å mase for at han skal gjøre noe! Han gjør det aller meste uten at jeg spør, og det er utrolig deilig! Jeg går på skole nå, i tillegg til jobb, så jeg er ganske tom for energi :p
 
Vi deler omtrent 50/50. Jeg vasker alltid badet og han støvsuger alt alltid, resten deler vi på:) veldig fornøyd med å ha en mann som selv ser når ting trengs å gjøres.

Sånn har vi det hjemme også med støvsuging og vasking, og deler resten. [emoji4] Kanskje han ikke alltid ser hva som må gjøres ellers, men gjør det om han blir minnet på det.
 
Vi deler passelig likt, men må mase litt innimellom om det er på vei til å skli ut [emoji23] Vet ikke om jeg har noen tips, men vi har snakket om det og diskutert en rekke ganger og kommer fram til løsninger sammen. Men er ikke uvanlig at han er så treg i å gjøre ting, at jeg bare gjør d selv [emoji23]
 
Min mann er helt super med husarbeid. Jeg har aldri måtte mase på han på det. Vi bidrar nok ca likt, men de siste ukene er det nok han som har gjort mest
 
Vi deler også 50/50 egentlig, men har forskjellige oppgaver, selvom det ikke nødvendigvis er faste oppgaver vi har blitt enige om. Jeg tar stortsett alltid oppvasken og klesvask, men han tar det han og om det er han som oppdager at det trengs. Jeg kan klippe plenen om han spør, men stortsett (alltid) han som tar det. Veldig fornøyd med fordelingen egentlig, her gjør vi ting vi ser trengs å gjøres [emoji5] vi er begge veldig ryddig av oss og det er deilig [emoji1430]
 
Jeg har rengjøringsbyrå. Det eneste jeg gjør selv er å rydde og støvsuge (jeg har mye husdyr).
Mannen lager somregel middag. Jeg steller dyr og strikker..
 
Vi deler i stor grad på det, men har gjør faktisk mest. Han er flink til å vaske badet, vaske og rense dusjen, vaske gulv, vinduer og sånn(det som etter min mening er de verste jobbene). Jeg pleier å støvsuge, vaske støv o.l., vanne blomster, skifte sengetøy og litt diverse småoppgaver. Men disse tingene pleier også han gjøre av og til.

Vaske klær, henge opp og evt. stryke deler vi likt på slik som det passer seg. Matlaging er han mye bedre på enn meg, i tillegg til at han er hjemme før meg på hverdager, så det pleier han å gjøre av praktiske årsaker. Jeg lager mat hvis jeg for en gang skyld skulle være hjemme før han, har fri e.l. I helgene lager vi som regel mat sammen.

En ting som jeg er mye bedre på enn han da, det er å rydde. Han roter en del, og jeg flyr rundt å rydder opp. Men det får jeg tåle, når han er så flink med alt annet.

Skjønner at jeg er ganske heldig som har en mann som "liker" og gjøre husarbeid, og tar initiativ til det selv. Han sier selv han tar det som trening og han liker ikke sitte stille:D
 
Her gjør egentlig mannen alt:smiley-ashamed005 Eller det blir feil å si det, nå har vi nettopp kjøpt oss et hus og jeg har tatt litt større del. Men tidligere hadde vi vaskehjelp som kom annenhver uke, han tok nesten alt på kjøkkenet og jeg vaska klær :cool:
 
Jeg gjør d meste[emoji12] men mannen er flink til alt utendørs. Ganske stor tomt. Pluss at han driver å pusser opp kjeller leiligheten i huset vårt slik at vi kan leie ut etterhvert. Deler på matinnkjøp da.
 
Mannen er god på å finne frem støvsugeren innimellom, samt rydding av oppvaskmaskin. Han ordner også med å sette på/henge opp klesvask inni mellom, men lenger kommer ikke tøyet ;-)
Ellers ordner jeg det meste.

Men de siste 3 ukene etter at jeg ble diagnosert med hyperemesis gravidarum har mannen ordna absolutt alt. Jeg ligger stort sett på sofaen eller henger over doskåla. Dersom jeg har energi til overs prøver jeg å gjøre litt husarbeid (får jo så dårlig samvittighet for at han gjør ALT), men får da streng beskjed om å gå å legge meg ned å heller prøve å få i meg noe mat og drikke ❤️
Føler meg særdeles heldig og er veldig takknemlig for han
 
Jeg lager middag, sorterer og setter på klær, vasker bad og skifter på senga. Resten får jeg veldig god hjelp til [emoji4]
 
Deler på å handle, lage middag og kjøre/hente i BHG. Mannen legger minste mann og jeg eldste (så bytter vi). Jeg vasker huset, han tar klesvasken. Så har vi en fantastisk robot støvsuger som tar seg av støvet menst vi er på jobb, det forutsetter at det er ryddet før den sette på. Mannen tar skifte av dekk, pakke dammen trampolinen, klippe plen, ordne ved, ordne i garasjen.

Synes hverdagen går smertefritt
 
Back
Topp