Hvilke goder er det egentlig statlige ansatte har?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg leser stadig inne på slike kommentar sider som vg/Dagbladet osv om at de stalige og offentlige ansatte er fredet, har så mye goder osv. Hva slags goder? Og jeg vet om mange i min jobb jeg som har fått sparken. Om man skal bruke pensjonsordningen f.eks så ja den er jo faktisk flott. Men den går etter grunnlønnen og som de aller fleste burde vite er grunnlønnen i det kommunale/statlige lav. Hjelper lite da med en flott pensjonsordning, for jeg regner med at det går nesten opp i opp. Nå er jeg også ung over 30 år til jeg får lov til å gå av med pensjon. Tror nok ikke jeg får ett så godt utbytte av denne goden. Så jeg fortjener ikke å få høyere lønn? Jeg kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser slike kommentarer at dette er vernetbedrifter, fredet ansatte og at alle i stat og kommune har det så utrolig bra i forhold til andre. Hvor får de dette fra? Veldig mange i det offentlige jobber f.eks turnus. Er det flere enn meg som reagerer litt på disse kommentarene? Hva skulle de gjort uten de stalige og kommunale? Hvem skulle ha vaske rompa dems som gammel, hvem skal passe på de når de er innlagt på sykehus? Hvem skal frakte de frem og tilbake på jobb, og hvem skal ordne det slik at de får sykepenger når de blir syke Og hvem skulle tatt vare på barna dems når de gikk på jobb osvTror jeg kan fortsette i evigheten:) Hihi

De som er ansatt i stater har blant annet goder i form av at de får veldig billige huslån, de får veldig god pensjonsordning og sånne ting. Lønnen er høy, men man kunne fått høyere i en tilsvarende privat bedrift.

Er det ikke sånn at om man feks blir uføretrygdet så får man utbetalt differansen mellom uføretrygden og vanlig lønn av pensjonskasssen? Sånn at man sitter igjen med en vanlig lønn?

Lizz83 skrev:
De som er ansatt i stater har blant annet goder i form av at de får veldig billige huslån, de får veldig god pensjonsordning og sånne ting. Lønnen er høy, men man kunne fått høyere i en tilsvarende privat bedrift.

Man kan få 1,7 mill i lån. Hvor får man kjøpt hus til den prisen? Vi har lån i kommunen uten å være ansatt der og har samme rente som den statlige. Vill det betyr at dette er også er goder som andre kan benytte seg av. Synes ikke lønnen er bra jeg, jeg er veldig bra tillegg, men grunnlønnen er lav. Dette blir jeg straffet for når jeg blir pensjonist. Hjelper ikke hvor mye netter eller kvelder jeg har jobbet da. Om det er disse to som er snakk om goder, så synes jeg ikke det er grunnen til det kommunale/stalige ikke skal få høyere grunnlønn. I det private finnes det f.eks bonus systemer, jeg kjenner ingen sykepleier som fikk ekstra 30000 tusen til jul f.eks. Veldig mange private bedrifter har gode frynse goder til de ansatte. Men alikevel synes jeg de fortjener å få høyere lønn. Synes det alltid blir slengt slike kommantarer om stalige/kommunale ansatte. De beste kommentarerene jeg leser er vi betaler lønna dems. Hihi. Bare blir så oppgitt over slike sleng kommentarer som ikke finnes rot i virkerligheten.

nussnøff skrev:
Er det ikke sånn at om man feks blir uføretrygdet så får man utbetalt differansen mellom uføretrygden og vanlig lønn av pensjonskasssen? Sånn at man sitter igjen med en vanlig lønn?

Nei slik er det ikke. Det lønner seg fortsatt ikke å bli uføretrygdet selv om du er statlig ansatt. Men du får uførepensjon fra Statenspensjonskasse og NAV, men dette utgjør ikke det samme som lønnen. Er litt som forsikring da, som kanskje andre private bedrifter har på sine ansatte.

søteste skrev:

nussnøff skrev:

Nei slik er det ikke. Det lønner seg fortsatt ikke å bli uføretrygdet selv om du er statlig ansatt. Men du får uførepensjon fra Statenspensjonskasse og NAV, men dette utgjør ikke det samme som lønnen. Er litt som forsikring da, som kanskje andre private bedrifter har på sine ansatte.

Uførepensjonsforsikring er det nok ikke særlig mange som har, nei. Det er ikke spesielt vanlig å forsikre arbeidstakere i det hele tatt, annet enn i de største private firmaene, som kanskje tilbyr ulykkesforsikring (men det er ingen selvfølge).

Nedsig skrev:

søteste skrev:

nussnøff skrev:

Uførepensjonsforsikring er det nok ikke særlig mange som har, nei. Det er ikke spesielt vanlig å forsikre arbeidstakere i det hele tatt, annet enn i de største private firmaene, som kanskje tilbyr ulykkesforsikring (men det er ingen selvfølge).

Nei det er sikkert ikke alle som har dette, skrev jeg ikke heller. Men det finnes faktisk firmaer som har dette. Er det da sånn at om du har en slik gode så kan man ikke kreve høyere lønn? For det er vel lønna vi lever av ikke alle disse godene. Poenget mitt er at jeg blir faktisk oppgitt over at folk bruker det at vi har noen goder for at man ikke fortjener høyere grunnlønn. Jobber du i staten eller kommunen er du på en måte en du kan bare slenge ut kommentarer om. Slik som vernetbedrift?er man vernet i staten? Nei! Det er masse frynsegoder ute i det private også, dette er opp til arbeidsgiver. Man får heller ikke noe gratis, man betaler faktisk inn til spk hver måned. Og det er jo supert for meg, for jeg klarer ikke å spare til min pensjon:) Hvorfor har folk det så vannskelig når disse gruppene streiker, men synes det er helt greit når de private streiker? Jeg støtter de aller fleste i streik jeg, de aller fleste som streiker gjør det jo av nettopp den grunnen at de ikke er fornøyd med tilbudet. Privat som offentlig.

LittleMonkey skrev:

søteste skrev:

Man kan få 1,7 mill i lån. Hvor får man kjøpt hus til den prisen? 

Her 

Hvor er det da?:p Kan jeg fortsatt jobbe i staten da:p hihi Du kan få kjøpt dette her også, men da trengs det mer penger for å gjøre det bebolig:p

søteste skrev:

nussnøff skrev:

Jeg vet bare at svigermor har det samme utbetalt etter at hun ble ufør

LittleMonkey skrev:

søteste skrev:

Man kan få 1,7 mill i lån. Hvor får man kjøpt hus til den prisen? 

Her 

her og får en kjøpt hus for den prisen og da er det utrolig fine og store hus også

nussnøff skrev:

søteste skrev:

nussnøff skrev:

Jeg vet bare at svigermor har det samme utbetalt etter at hun ble ufør

Jeg tar regnet på dette da jeg står i fare for å bli ufør og jeg taper fortsatt masse penger. Dette går også på opptjeningsrett osv. Det skal jo ikke lønne seg å bli uføre, da hadde kanskje staten hatt ett lite problem vill jeg si, jobb ett par månder i staten, få deg uføretrygd. Det posetive med denne goden er om jeg blir 20% uføre så får jeg da 66% av 20% i lønn av Statenspensjonskasse, det betyr at jeg ikke "taper" så mye. For man får ikke noe av nav før man er 50 eller mer i uføre. Vet ikke hvordan hun har klart å få nøyaktig det samme utbetalt, men synes det høres litt rart ut.

Aves skrev:
statlige ansatte er bedre lønna enn ansatte i kommunen.
kommunene lønner veldig forskjellig og hos oss er det absolutt ikke høyt.
vet om statlige ansatte som får 10min pluss når de logger seg inn og 10 min
pluss når de logger seg av og tjener veldig fort opp avspassering da de allerede har betalt pause og jobber fra 08.00 til 15.30.

statlige og kommunale ansatte har gode pensjonsordninger og tjener tidlig opp full pensjon. men lønna er jo som sagt ikke høy i forhold til private arb.plasser. fleksitid og bet.pause er absolutt et stort pluss spesielt når man har små barn. noen private opererer også med dette for å tiltrekke seg søkere.

ellers har ikke statlige og kommunale ansatte så mye goder.
ikke latmannsjobbing som en del tror og man stadig under press for å effektivisere og minske staben.

Jeg vet ikke helt, jeg. Jeg jobber i staten, turnusarbeid riktignok, og jeg har hverken fleksitid eller mulighet til avspasering. Kan godt argumentere med at jeg har betalte pauser, men er langt i fra hver dag jeg har mulighet til å ta pause i det hele tatt. Mat spises som oftest på arbeidspulten ja....

Amorosa skrev:

Aves skrev:
statlige ansatte er bedre lønna enn ansatte i kommunen.
kommunene lønner veldig forskjellig og hos oss er det absolutt ikke høyt.
vet om statlige ansatte som får 10min pluss når de logger seg inn og 10 min
pluss når de logger seg av og tjener veldig fort opp avspassering da de allerede har betalt pause og jobber fra 08.00 til 15.30.

statlige og kommunale ansatte har gode pensjonsordninger og tjener tidlig opp full pensjon. men lønna er jo som sagt ikke høy i forhold til private arb.plasser. fleksitid og bet.pause er absolutt et stort pluss spesielt når man har små barn. noen private opererer også med dette for å tiltrekke seg søkere.

ellers har ikke statlige og kommunale ansatte så mye goder.
ikke latmannsjobbing som en del tror og man stadig under press for å effektivisere og minske staben.

Jeg vet ikke helt, jeg. Jeg jobber i staten, turnusarbeid riktignok, og jeg har hverken fleksitid eller mulighet til avspasering. Kan godt argumentere med at jeg har betalte pauser, men er langt i fra hver dag jeg har mulighet til å ta pause i det hele tatt. Mat spises som oftest på arbeidspulten ja....

Ja hadde bare betalte pauser verdt enn gode så. Jeg lurer på hvormange dager jeg har vært på jobb i tolv timer uten mulighet for å gjøre noe annet enn å bare hive maten inn, mens jeg har stått. Er dette en pause? Betalt pause hadde jeg også da jeg jobbet i det private. Om de ikke skulle betalt min pause hadde jeg jo faktisk kunne tatt pause. Det hadde vært nydelig i blandt:)

Ja, noen bedrifter (også private) opererer med "gangtid". Dvs. at når du stempler deg inn på PCen din klokker den deg inn 5 minutter tidligere, samme når du går.
Dette fordi man regner med at det tar ca. 5 min. for deg å komme deg gjennom sikkerhetskontrollen (i Regjeringskvartalet), komme deg opp til din etasje (er 11 etasjer i bygget), få slått på PCen din, for PCen (som ofte er antikvarisk) å boote opp, få logget deg på og til slutt stemplet inn. Legg inn et halvt minutt for å ta av deg  yttertøyet, og vips har du TAPT tid på dette her. ;)

For de som velger å gå trappene, har spesielt trege PCer eller vet at de må snakke med sjefen/medarbeidere før de rekker å logge seg på PCen, finnes det ofte stemplingsautomater ved inngangen hvor det IKKE telles "gangtid".

Bare så det er sagt. ;)

For øvrig jobber søster'n i det private med MYE bedre livs- og uføreforsikring enn meg i det statlige. :p

Fordeler jeg har ved å jobbe i staten? Vel, jeg jobber i en IA-bedrift, men det er det jo mange som gjør.
Vi har sponset lunsj - men det er det jo mange som har.
Vi har reiseforsikring både på arbeids- og privatreiser - men det er det jo mange som har.
I mitt departement har vi ENDELIG, etter mange års kamp, fått mulighet til å få sponset mobiltelefon og nettbrett/laptop for vanlige medarbeidere også, og få dekket deler av regningen - veldig greit etter mange år med liten eller ingen mulighet til å ha tilgang til jobbmail og -dokumenter på reise/møter, og til dels store utlegg ved bruk av egen mobil i jobb.
Avdelingsturer (med faglig innhold!) har vi bare råd til annenhvert år - i fjor måtte min avdeling utsette vår et år fordi vi søkte for sent på året, så budsjettet var tomt, og i år måtte vi shoppe "billige" reisemål i stedet for den opprinnelige planen.
Julebord må vi betale egenandel for, sommer- og julefester også.

Ja, vi har gode arbeidstidsvilkår med fleksitid, kjernetid og så videre, med full opptjening av feriepenger ved sykemelding eller permisjon, men som mange har sagt - vi jobber ikke her for å bli rike; noen ordninger må vi ha for at det ikke skal bli et rent tapsprosjekt.
Vi har jurister som kunne tjent det dobbelte i privat praksis, vi har dyktige folk som jobber lenge og hardt og praktisk talt BOR på jobb uker i strekk når det er prosjekter som skal ferdigstilles, akkurat som i det private.

Det er noe større jobbsikkerhet i visse deler av staten, men det er langt fra absolutt.
I det store og hele er det fordeler og ulemper ved å jobbe i staten, og de som har det best er nok de som har vanlige 8-4 jobber på kontor, mens "taperne" er de som har ubekvem arbeidstid eller ikke får fast jobb.

Usikker på om dette gjelder alle, men i min kommune så får ivertfall dei som er i foreldrepermisjon lønn som vanlig frå kommunen. Det samme gjelder då feriepenger. For dei som dette gjelder så er jo det ein flott ting å få.
Eg taper penger når eg går i permisjon, både i feriepenger og fordi nav bare betaler ut flat betaling. Har "tent" noken tituselapper mindre i fjor, ja..
No er da jo noken private bedrifter som også gjer dette då, men syns jo da er litt ironisk at staten som driver nav ikkje følger det samme systemet som oss andre.. ;-)

Ja, det stemmer - staten, og veldig mange STORE private arbeidsgivere, forskutterer lønn under permisjon.

Sunshine* skrev:
Usikker på om dette gjelder alle, men i min kommune så får ivertfall dei som er i foreldrepermisjon lønn som vanlig frå kommunen. Det samme gjelder då feriepenger. For dei som dette gjelder så er jo det ein flott ting å få.
Eg taper penger når eg går i permisjon, både i feriepenger og fordi nav bare betaler ut flat betaling. Har "tent" noken tituselapper mindre i fjor, ja..
No er da jo noken private bedrifter som også gjer dette då, men syns jo da er litt ironisk at staten som driver nav ikkje følger det samme systemet som oss andre.. ;-)

Det er ikke rart i det hele tatt, det er mange ansatte i stat og kommune og det med forskuttert lønn under sykepenger eller foreldrepenger er et gode organisasjonene har forhandlet fram - lønna er ræva så NOEN  goder må man jo ha for å i det hele tatt få folk... Organisasjonene i det private står fritt til å fremforhandle akkurat de samme vilkårene, men her har man kanskje fokusert mer på lønn for hver enkelt her og nå enn goder som alle kan dra nytte av OM man har behov for det?

Du kan jo snu det på hodet og si at staten og kommunene går foran med et godt eksempel for hvordan det BØR og kan gjøres, så kan de private følge etter.. Mange i det private har jo f.eks nå fått gjennomslag for lønn til pappaen under de to ukene med omsorgspermisjon han har krav på i forbindelse med fødsel, dette har jo statlige og kommunalt ansatte hatt en stund...

Pearl skrev:

Sunshine* skrev:

Det er ikke rart i det hele tatt, det er mange ansatte i stat og kommune og det med forskuttert lønn under sykepenger eller foreldrepenger er et gode organisasjonene har forhandlet fram - lønna er ræva så NOEN  goder må man jo ha for å i det hele tatt få folk... Organisasjonene i det private står fritt til å fremforhandle akkurat de samme vilkårene, men her har man kanskje fokusert mer på lønn for hver enkelt her og nå enn goder som alle kan dra nytte av OM man har behov for det?

Du kan jo snu det på hodet og si at staten og kommunene går foran med et godt eksempel for hvordan det BØR og kan gjøres, så kan de private følge etter.. Mange i det private har jo f.eks nå fått gjennomslag for lønn til pappaen under de to ukene med omsorgspermisjon han har krav på i forbindelse med fødsel, dette har jo statlige og kommunalt ansatte hatt en stund...

Eg syns da er litt ironisk då.. ;-)  Da betyr ikkje at dei ikkje bør få da eller at stat/kommune har da så mykje bedre enn andre. Og ja eg er heilt enig i at det bør gjerast overalt, men i dei fleste små bedrifter så kjem da nok til å ta mange år før da blir forhandla fram. Da er mange private bedrifter som har da mykje bedre enn stat/kommune og da er mange som har da verre. Syns forresten at da er kjempebra at mange forbund har fått gjennomslag for lønn til pappaen, syns egentlig at dei 2 vekene er viktigare enn dei 10 vekene etterpå eg..

Pensjonen og det at en knapt kan bli sparka er goder mange andre IKKE har!

Men det er visst for mye for langt, en legger jo ned arbeidet likevel og steiker. Jadda!!

Back
Topp