Hvilke ønsker har dere for fødselen?

Prøveliten

Elsker forumet
Himmelbarn
Julikulene 2020
Junilykke 2022
Noen har kanskje skrevet fødebrev allerede? Noen har bare gjort seg opp noen tanker og kanskje luftet disse med partner?

Selv blir det ikke fødebrev her, men ønsker en så «naturlig» fødsel som mulig. Gjerne badekar om forholdene ligger til rette for det. Ønsker å benytte meg av oppreiste fødestillinger og gjerne mulighet for å bevege meg litt etter eget ønske. Solo blir med hjemmefra som sist og så blir det fint å kunne ha med far hele veien og ikke måtte være alene på starten under koronalukket sykehus.
 
Jeg håper også på en mest mulig naturlig fødsel. Ønsker fred og ro, og tydelig kommunikasjon. Håper at jeg kan føde i badekar! Vil i alle fall helst ikke føde på ryggen. Så lenge alt går fint, og babyen ikke trenger pustehjelp for eksempel, vil jeg gjerne ha sen avnavling og «breast crawl». :)
 
Jeg håper også på en mest mulig naturlig fødsel. Ønsker fred og ro, og tydelig kommunikasjon. Håper at jeg kan føde i badekar! Vil i alle fall helst ikke føde på ryggen. Så lenge alt går fint, og babyen ikke trenger pustehjelp for eksempel, vil jeg gjerne ha sen avnavling og «breast crawl». :)
Hadde du det sånn sist eller kommer ønskene fordi du vil ha en endring?
 
Hadde du det sånn sist eller kommer ønskene fordi du vil ha en endring?
Sist fødsel var delvis sånn. Begynte veldig fint og rolig! Men han måtte tas med vakuum, noe som gjorde at badekarfødsel utgikk. Han måtte også få litt hjelp på bakrommet for å komme i gang, og kunne derfor ikke få sen avnavling. Litt mangel på kommunikasjon før vi måtte forflytte oss for å ta vakuum, så derfor er det veldig viktig for meg å understreke det denne gangen.
 
Vet ikke helt hva jeg går til siden jeg er førstegangs, men ønsker det mest mulig naturlig. Vil helst unngå epidural.. og ønsker også badekar om muligheten er der :) Ikke skrevet noe fødebrev, og tenker heller ikke gjøre det.
 
Ønsker stort sett det samme som under forrige fødsel. Det var en arbeidsom, men fantastisk dag med; god og tydelig kommunikasjon, en jordmor som heier og roser, god stemning på fødestua, jobbe med riene stående og bevege meg så mye jeg klarer, fokusere på god pust og finne roen i arbeidet. Digg musikk og smiling som oksytocinfremmende tiltak, både hjemme og på fødestua ( - høres helt corny ut, men å hilse hver rie takk og farvel med et smil var altså heeelt gull, følte det hjalp meg masse og jordmor syns det var så morsomt, haha). Dersom døgnene før fødsel har vært søvnfattige eller med lite mat, så ønsker jeg gjerne epidural for å få krefter til innspurten, det var helt nydelig og sårt tiltrengt ved forrige fødsel, men kan også hende jeg ikke rekker det denne gangen. Fødte på rygg sist, og det vil jeg forsøke å unngå nå, helst på siden eller på knær, om jeg klarer å presse i de stillingene. Mistenker at liggende fødestilling kan ha bidratt til å gjøre symfysesmertene unødvendig langvarige etter fødsel sist.

Om alt går bra på slutten og gutten er frisk og fin ønsker jeg sen avnavling og at han skal finne brystet selv, slik som @Ejliz også beskriver:Heartred
 
Er min første, så selv om jeg har lest masse og gått på fødselsforberedende så vet jeg ikke helt hva jeg faktisk går til. Jeg hadde et håp om at alt skulle få gå sin gang og fødselen starte av seg selv, men siden det blir igangsetting neste uke så jobber jeg med å snu hodet mitt litt nå. Det blir fort mye styr for meg og angsten min, og jeg ønsket minst mulig innblanding. Vet at det fortsatt kan bli en god fødsel, så forsøker å tenke positivt og er glad jeg fikk disse dagene til å forberede meg litt.
Ønsket meg badekar som smertelindring, men det utgår. Så jeg får ta smertelindring etter behov, tror de uansett kommer til å sette epiduralkateter på meg ganske tidlig. Håper uansett å få mye rom som mulig til å få bevege kroppen som jeg ønsker/trenger og at jeg får være mest mulig i fred (ikke masse ledninger til hinder eller vaginale undersøkelser som skremmer meg veldig). Ellers håper jeg på god stemning, god kommunikasjon og positive tilbakemeldinger. Håper også på sen avnavling og breastcrawl.
 
Nå har jeg jo født, men hadde ønsker før fødsel som jeg sa til JM.
Jeg ønsket egentlig badekar, men fant ut at pga tidligere KS så hadde jeg ikke fått lov. Men jeg ønsket å stå og gå mest mulig. Ønsket også å ikke ligge på rygg pga symfysesmerter, så sa jeg ønsket å stå på kne. Jeg ønsket også å få kjenne på hodet når det står i åpning.
Kan si såpass at ingenting av det jeg ønsket ble tilfelle :hilarious:
 
Jeg har skrevet ønskebrev på sykehuset. Der skrev vi (jordmor og jeg) blant annet at jeg ønsket å være oppe og i bevegelse, få hjelp til å finne fødestillinger ved behov, ønsket masse støtte i perineum (grunnet tidligere alvorlig rift og klipp). Vet det ble skrevet noe mer også men husker ikke helt hva :wacky:
 
Jeg har ikke tenkt så mye på det. Tar det litt som det kommer. Men vil ikke ha noe smertelindring om det ikke blir nødvendig, har jeg ikke hatt før. Tok et sup av lystgass med første, men ble bare svimmel.. Født på rygg to ganger og ingen dårlig opplevelse med det. Husker jeg mistet litt kontrollen med første, men med nr.2 hadde jeg full kontroll og det håper jeg på denne gangen også!
Kjenner jeg gleder meg når jeg snakker om det! :smiley-bounce012
 
Vet ikke helt hva jeg går til siden jeg er førstegangs, men ønsker det mest mulig naturlig. Vil helst unngå epidural.. og ønsker også badekar om muligheten er der :) Ikke skrevet noe fødebrev, og tenker heller ikke gjøre det.
Et tips er jo at den du skal ha med deg på føden vet om dine ønsker i tilfelle du ikke helt greier å uttrykke dem selv underveis…
 
Ønsker stort sett det samme som under forrige fødsel. Det var en arbeidsom, men fantastisk dag med; god og tydelig kommunikasjon, en jordmor som heier og roser, god stemning på fødestua, jobbe med riene stående og bevege meg så mye jeg klarer, fokusere på god pust og finne roen i arbeidet. Digg musikk og smiling som oksytocinfremmende tiltak, både hjemme og på fødestua ( - høres helt corny ut, men å hilse hver rie takk og farvel med et smil var altså heeelt gull, følte det hjalp meg masse og jordmor syns det var så morsomt, haha). Dersom døgnene før fødsel har vært søvnfattige eller med lite mat, så ønsker jeg gjerne epidural for å få krefter til innspurten, det var helt nydelig og sårt tiltrengt ved forrige fødsel, men kan også hende jeg ikke rekker det denne gangen. Fødte på rygg sist, og det vil jeg forsøke å unngå nå, helst på siden eller på knær, om jeg klarer å presse i de stillingene. Mistenker at liggende fødestilling kan ha bidratt til å gjøre symfysesmertene unødvendig langvarige etter fødsel sist.

Om alt går bra på slutten og gutten er frisk og fin ønsker jeg sen avnavling og at han skal finne brystet selv, slik som @Ejliz også beskriver:Heartred
Så gøy å høre om positive fødselshistorier! :) Hva slags musikk hørte du på? Hadde du det høyt i rommet eller ørepropper?
 
Er min første, så selv om jeg har lest masse og gått på fødselsforberedende så vet jeg ikke helt hva jeg faktisk går til. Jeg hadde et håp om at alt skulle få gå sin gang og fødselen starte av seg selv, men siden det blir igangsetting neste uke så jobber jeg med å snu hodet mitt litt nå. Det blir fort mye styr for meg og angsten min, og jeg ønsket minst mulig innblanding. Vet at det fortsatt kan bli en god fødsel, så forsøker å tenke positivt og er glad jeg fikk disse dagene til å forberede meg litt.
Ønsket meg badekar som smertelindring, men det utgår. Så jeg får ta smertelindring etter behov, tror de uansett kommer til å sette epiduralkateter på meg ganske tidlig. Håper uansett å få mye rom som mulig til å få bevege kroppen som jeg ønsker/trenger og at jeg får være mest mulig i fred (ikke masse ledninger til hinder eller vaginale undersøkelser som skremmer meg veldig). Ellers håper jeg på god stemning, god kommunikasjon og positive tilbakemeldinger. Håper også på sen avnavling og breastcrawl.
Jeg hadde forberedt meg på en fødsel sist «uten masse ledninger». Og så ble det litt allikevel. Skulle ønske jeg hadde forberedt meg litt på det, sånn tips til deg også :)
 
Nå har jeg jo født, men hadde ønsker før fødsel som jeg sa til JM.
Jeg ønsket egentlig badekar, men fant ut at pga tidligere KS så hadde jeg ikke fått lov. Men jeg ønsket å stå og gå mest mulig. Ønsket også å ikke ligge på rygg pga symfysesmerter, så sa jeg ønsket å stå på kne. Jeg ønsket også å få kjenne på hodet når det står i åpning.
Kan si såpass at ingenting av det jeg ønsket ble tilfelle :hilarious:
Hehe, er jo litt typisk. Man har noen ønsker og så blir det ikke sånn i det hele tatt :facepalm: Håper det ble bra til slutt allikevel!
 
Så gøy å høre om positive fødselshistorier! :) Hva slags musikk hørte du på? Hadde du det høyt i rommet eller ørepropper?
Hadde med en liten høyttaler og hadde laget to spillelister: «rolig føding» og «pump føding» :joyful: Ble mest av den rolige lista med chille beats. Babyen kom ut kl 23 på kvelden, og høyttaleren kom også godt til nytte da vi ble liggende på fødestua frem til kl 05-06 fordi babyen ikke fikk opp temperaturen og det var fullt på barsel. Det var nemlig en veldig vokal fødsel i rommet ved siden av, haha huff, så fikk ikke sove særlig, men fikk i alle fall slumret litt med rolig pianomusikk i bakgrunnen.

Og apropos «ledningsfri fødsel» som nevnes lengre opp her: jeg var full av greier sist: først CTG på mage, som måtte rettes på hele tiden, så elektrode på hodet til baby, etterhvert epidural i ryggen og intravenøs antibiotika i veneflon, og fikk fortsatt til å stå og bevege meg. Fikk ikke vandret rundt med prekestol, men det var heller ikke nødvendig for å få nytte av tyngdekraften :thumright:cat:
 
Har ikke skrevet fødselsbrev og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det. Har snakket med samboer om mine ønsker, så forhåpentligvis kan han snakke for meg, dersom jeg ikke klarer det. Håper isåfall vi er med noen som er komfortabel med å kommunisere på engelsk...
Ønsker i utgangspunktet smertelindring i vann og kanskje vannfødsel. Og som de fleste andre her ønsker jeg ikke ryggfødsel. Vil gjerne også ha bra kommunikasjon og vil egentlig bli informert om alt som skjer underveis. Men ellers jeg er åpen for det meste og tenker jeg stoler på de som er på jobb og at de gjør det som er best for meg og baby. Jeg vet jo ikke heller helt hva jeg går til, siden det er første, men føler meg sikker på at kroppen min klarer dette uten problemer :)
 
Eg har født allerede og fekk mykje av det eg ønska meg. Eg ville nytte tyngdekraften så mykje som mulig og sto det meste av tida oppreist, etter kvart med hjelp av prekestol, eller så satt eg på sengekanten. Eg blei satt i gang med riestimulerande drypp og hadde kontinuerlig ctg måling av baby så eg satte fast i mykje ledninger og greier, men fekk fint til å bruke tyngdekraften og bevege meg litt likevel.

Eg hadde dempa belysning og rolig musikk på høgtaler for å beholde roen og minna meg sjølv på at eg ved kvar rie var eit steg nærare å møte jenta mi. Det hjalp meg skikkelig når riene var mest intense!

Eg ville unngå å føde på ryggen pga tidlegare traumatisk fødsel der ryggstilling har vært litt triggande i etterkant, men endte med å føde på ryggen denne gongen likevel. Jordmor skulle berre sette kateter for å få tømt blæra mi, så kom pressriene for fult og eg orka ikkje tanken på å bytte stilling, eg skulle berre få ut ungen :joyful:
 
Hadde med en liten høyttaler og hadde laget to spillelister: «rolig føding» og «pump føding» :joyful: Ble mest av den rolige lista med chille beats. Babyen kom ut kl 23 på kvelden, og høyttaleren kom også godt til nytte da vi ble liggende på fødestua frem til kl 05-06 fordi babyen ikke fikk opp temperaturen og det var fullt på barsel. Det var nemlig en veldig vokal fødsel i rommet ved siden av, haha huff, så fikk ikke sove særlig, men fikk i alle fall slumret litt med rolig pianomusikk i bakgrunnen.

Og apropos «ledningsfri fødsel» som nevnes lengre opp her: jeg var full av greier sist: først CTG på mage, som måtte rettes på hele tiden, så elektrode på hodet til baby, etterhvert epidural i ryggen og intravenøs antibiotika i veneflon, og fikk fortsatt til å stå og bevege meg. Fikk ikke vandret rundt med prekestol, men det var heller ikke nødvendig for å få nytte av tyngdekraften :thumright:cat:
Takk for svar :)

Har samme erfaring med «fødsel med ledninger» (samme mengde ledninger som deg bortsett fra epidural), gikk bedre enn forventet og jeg fikk også muligheten for å bevege meg utenfor senga. Bare benyttet meg ikke av det :hilarious:
 
Her hadde jeg ingen tanker for å være ærlig, og det er jeg glad for :angelic: Jeg rakk ikke så mye, kom inn på føden i mer eller mindre aktiv fødsel etter 2-3 timer rier hjemme. Vesla var ute 3-4 timer etter ankomst til føden. Fikk tilgang på lystgass en time før hun kom ut:happy: Hadde jo sett at sykehuset tilbød både badekar, epidural og mye annet, må innrømme at badekar hørtes fint ut, men vannet hadde allerede gått før jeg kom på føden!
 
Back
Topp