Hvilke ønsker har dere for fødselen?

Jeg håper også på en mest mulig naturlig fødsel. Ønsker fred og ro, og tydelig kommunikasjon. Håper at jeg kan føde i badekar! Vil i alle fall helst ikke føde på ryggen. Så lenge alt går fint, og babyen ikke trenger pustehjelp for eksempel, vil jeg gjerne ha sen avnavling og «breast crawl». :)
12.06.22 kom endelig lillebror, 1 uke etter termin :Heartred

Ble ikke helt som jeg hadde sett for meg, men var likevel en fin opplevelse.

Jeg kom inn med 8 cm åpning, og kunne tøyes til 10 cm. 10 cm en halvtime senere. Rakk ikke badekar (trodde jordmødrene, men det gikk ikke så fort å få ham ut som de så for seg).
Var en rolig og god atmosfære på rommet.
God kommunikasjon.
Babyen kom ikke langt nok ned i bekkenet, så det ble litt styr med ulike stillinger for å prøve å få ham ned. Litt usikkerhet rundt leiet, måtte ta en UL for å sjekke at han ikke var stjernekikker.
Fikk etterhvert endelig presse, men det ble gjort halvveis sittende halvveis liggende på rygg (ønsket i utgangspunktet å føde i badekar, og i alle fall ikke på rygg i senga).
Det ble ikke breast crawl, men han kom rett opp på brystet. For en magisk følelse!
 
Eneste fysiske ønsket jeg har skrevet opp er at jeg ønsker fødestillinger som gir mest mulighet for fysisk kontakt med mannen.
Jeg har en del psykisk som bør tas hensyn til under fødsel, så har prioritert dem ovenfor badekar osv, men denne tråden minnet meg på at jeg kanskje bør skrive på det at jeg ønsker å vente med epidural og se om jeg klarer meg uten.
 
Eneste fysiske ønsket jeg har skrevet opp er at jeg ønsker fødestillinger som gir mest mulighet for fysisk kontakt med mannen.
Jeg har en del psykisk som bør tas hensyn til under fødsel, så har prioritert dem ovenfor badekar osv, men denne tråden minnet meg på at jeg kanskje bør skrive på det at jeg ønsker å vente med epidural og se om jeg klarer meg uten.
Tror de fleste steder venter uansett, de setter det jo ikke uten ditt samtykke :)
 
Forrige gang (første) hadde jeg ikke skrevet noe fødebrev, mye fordi jeg ikke visste hva jeg gikk til og fordi jeg var litt sånn «tar det som det kommer». Dessverre var det en del «småting» som til sammen ble litt for mye forrige gang, pluss at jeg hadde atoniblødning på 1500ml som vi begge opplevde veldig skremmende og null oppfølging i etterkant. I tillegg er jeg ikke den som roper høyest heller, og går gjerne «inn i meg selv» når jeg har det vondt/er sliten etc., slik at det kan oppfattes som at jeg takler alt helt supert.
Har derfor skrevet fødebrev sammen med jordmor på sykehuset etter å ha gått til samtaler der nå.

Vi ble enige om at jeg trenger og ønsker tydelig informasjon og mer tilstedeværelse fra jordmor - så kan vi heller be henne gå hvis vi føler det blir for mye, mer hjelp til å finne gode og produktive stillinger som samtidig er gode for meg med bekkensmerter, gjerne bruke badekar som smertelindring (takler ikke lystgass, åpen for epidural), at jeg får komme inn når jeg ringer føden og være i avdelingen noen timer før de evnt. sender meg hjem på «vent», ekstra jordmor på fødestua under utdrivningsfasen for å sikre tiltak i forhold til eventuell ny blødning.
 
Forrige gang (første) hadde jeg ikke skrevet noe fødebrev, mye fordi jeg ikke visste hva jeg gikk til og fordi jeg var litt sånn «tar det som det kommer». Dessverre var det en del «småting» som til sammen ble litt for mye forrige gang, pluss at jeg hadde atoniblødning på 1500ml som vi begge opplevde veldig skremmende og null oppfølging i etterkant. I tillegg er jeg ikke den som roper høyest heller, og går gjerne «inn i meg selv» når jeg har det vondt/er sliten etc., slik at det kan oppfattes som at jeg takler alt helt supert.
Har derfor skrevet fødebrev sammen med jordmor på sykehuset etter å ha gått til samtaler der nå.

Vi ble enige om at jeg trenger og ønsker tydelig informasjon og mer tilstedeværelse fra jordmor - så kan vi heller be henne gå hvis vi føler det blir for mye, mer hjelp til å finne gode og produktive stillinger som samtidig er gode for meg med bekkensmerter, gjerne bruke badekar som smertelindring (takler ikke lystgass, åpen for epidural), at jeg får komme inn når jeg ringer føden og være i avdelingen noen timer før de evnt. sender meg hjem på «vent», ekstra jordmor på fødestua under utdrivningsfasen for å sikre tiltak i forhold til eventuell ny blødning.
Ooops, skrev i feil termingruppe jeg :bag::hilarious:
 
Her skjedde fødselen relativt fort. Smertene var uutholdlige synes jeg så ønske om epidural kom, men innen annestesilegen kom å skulle sette epidural gikk vannet og pressriene kom, så ble en naturlig fødsel her :Heartred fra 7 cm til ungen var ute gikk det vel max 40 minutter.
 
Back
Topp