Hvilepuls

Ja, jeg har fattet interesse for dette. Men sånn er de med alt nytt jeg foretar meg. Ser du ligger ganske likt som meg, hvilepulsen min er i snitt 72 i uken, men varier dag til dag fra 68-75. Jeg aner ikke hva den var før svangerskapet, men vil tippe den var mye høyere for jeg har blitt i mye bedre form de siste ukene enn jeg har vært på veldig lenge. Blir spennende å følge med i hvert fall.

Da svigerfaren min fikk dobbeltsidig blodpropp i lungene og holdt på å stryke med på en gåtur var det faktisk pulsklokken som hjalp legene med å finne ut når problemene startet og de fikk koblet det til oppstart av en ny medisin han begynte med da som hadde økt sjanse for blodpropp. De så en dramaturgisk endring i hvilepulsen hans. Så ja, interessant å følge med. Og jeg ser at den listen jeg fant ikke var helt på tryne allikevel og ser at jeg varier mellom over gjennomsnitt og gjennomsnitt noe jeg er fornøyd med som straks 28 uker på vei selv.

Oj, håper det gikk bra med svigerfaren din?? Ja, det er jo veldig bra når pulsklokker kan bidra med å finne ut av slike ting :) Det er jo utvikling nå av pulsklokker som til og med kan varsle både lege og nærmeste hvis man får et illebefinnende.
Hvilket aktivitetsarmbånd har du fått deg?
 
Puster og peser jeg også, samboer kaller meg bare «Darth Vader»:hilarious:
Bra jeg ikke er alene :hilarious: fikk spørsmål da jeg var innom jobb her en dag om jeg hadde løpt langt :hilarious:
Og på sjekk på sykehuset i dag spurte de om jeg hadde vært andpusten:banghead: jeg svarte at det er 30 varmegrader og jeg nærmer meg høygravid, selvfølgelig er jeg andpuaten :hilarious:
 
Har alltid hatt høy puls, men orker ikke sjekke med klokke for da blir jeg manisk. Tror ikke det er sunt å tenke på så mange kroppslige attributter, iallefall ikke for min egen del :p

Nei, det er fort gjort å bli opphengt i sånne ting, kan bli litt usunt. Så jeg har selv lagt fra meg klokka i perioder hvor jeg føler at jeg har trengt litt pauser fra å sjekke alt av puls/skritt/aktivitet/søvn hele tiden. Bra at man er litt klar over det :)
 
Oj, håper det gikk bra med svigerfaren din?? Ja, det er jo veldig bra når pulsklokker kan bidra med å finne ut av slike ting :) Det er jo utvikling nå av pulsklokker som til og med kan varsle både lege og nærmeste hvis man får et illebefinnende.
Hvilket aktivitetsarmbånd har du fått deg?
Han var syk lenge og går fortsatt på blodfortynnende. Men det gikk heldigvis godt med han❤️ Men det var veldig nære på. Hadde ikke svigermor vært hjemme da han mistet pusten så hadde han ikke overlevd. Har hørt om de klokkene som varsler ja, det er genialt.

Jeg har ikke kjøpt noe fancy, bare en Huawei band 3 pro til 600kr. Men den fungerer bra og jeg er fornøyd. Vet ikke hva jeg går glipp av med de dyre typene så:hilarious:
 
Han var syk lenge og går fortsatt på blodfortynnende. Men det gikk heldigvis godt med han❤️ Men det var veldig nære på. Hadde ikke svigermor vært hjemme da han mistet pusten så hadde han ikke overlevd. Har hørt om de klokkene som varsler ja, det er genialt.

Jeg har ikke kjøpt noe fancy, bare en Huawei band 3 pro til 600kr. Men den fungerer bra og jeg er fornøyd. Vet ikke hva jeg går glipp av med de dyre typene så:hilarious:

Uff, det var flaks! Godt å høre at det gikk bra ❤️ Har en far som hatt hjerteflimmer og operert, så er alltid litt nervøs når han legger ut på harde treningsturer osv.

Den så fin og snerten ut! Nei, som sagt har jeg egentlig en Apple watch, men er faktisk mer fornøyd med den garmin til 1300kr som er mindre «fancy». Så du går nok ikke glipp av noe
 
62-115 er kveldens nummer. Så har steget en del kan man trygt si :bookworm: For det meste på 70-tallet en plass.
 
Interessant med den pusteteknikken du snakket om, det må være veldig til fordel og nytte under fødsel! :happy:

Ja, den kan brukes under fødsel til en viss grad men ikke i det hele tatt under svangerskapet. Savner det skikkelig. Man oksiderer blodet og holder pusten i opptil 3 minutter og det er ikke bra for baby men det holder deg frisk. Kombinert med kalde dusjer er det helt fantastisk. Tok noen kalde dusjer i begynnelsen men er litt forsiktig med det nå. Merker jeg blir litt svimmel av det. Jeg skal be om oksygen til smertelindring så får vi se hvordan det går. Mulig jeg ender opp med å trygle om mer haha

Anbefales virkelig å sjekkes ut altså.
 
Min hvilepuls lå på ca 68-70 før svangerskapet, men det var jo i desember, da er alltid min hvilepuls litt høy. Nå ligger den rundt 85. Merka at hvilepulsen bare steig rundt ikm. Da forsto jeg at det var noe på gang. Så steig den fint helt frem til mai, da den flata litt ut.
 
Før lå hvilepulsen på 53-65 ca... nå er den mellom 73-80...
 
Pulsen min ligger nå på mellom 63-136. Snitt på hvilepuls er 72. Så her har det steget litt.
 
Jeg har alltid hatt lav puls. Trente enormt mye i min ungdom og da var den nedi 40-50 til vanlig. Nå ligger den jevnt på 50-60. Igår på kontroll av foster så ble målingen av barnets lyd gjort feil og maskinen koblet på min puls istedenfor barnets hjertelyd. Så endte jo opp med en hel ettermiddag på sykehuset.

Vet ikke om det henger sammen men har også lavt blodtrykk :pompus:
 
Hvilepuls mellom 56-60 før svangerskapet, og ligger nå mellom 71-76 ut i fra fitbit appen. Er 29 uker på vei og 27 år. Merker at jeg blir mer andpusten nå enn før :hilarious:
 
Lav puls kan jo komme av flere ting. Noen har genetisk lav puls, noen har underliggende sykdommer gjør at pulsen er noe lavere og noen trener regelmessig :) Tenker det som er viktig er jo om pulsen plutselig endrer seg uten grunn eller man har noen form for ubehag/symptomer.. Jeg har alltid hatt lav puls, noe faren min også blant annet har. Har trent mye i perioder men vil ikke kalle meg toppidrettsutøvere :p Trent en del kondis, men der igjen i perioder. Har også lavt stoffskifte men det er optimalt medisinert så skal i utgangspunktet fungere som et normalt menneske. Likevell har jeg hvilepuls ned på 45 foreks. Om natten har jeg helt ned til 32. Har hatt 24t pulsmåler pga noe annet og hjertelegen sa til meg at jeg hadde normal hvilepuls til å være i min alder og i aktivitet :)

Forrige graviditet la jeg på meg mye (over 30 kg) og var veldig inaktiv. Hadde da hvilepuls på mellom 90-100. Nå er jeg 29+2, lagt på meg 14 kg men har "bare" 60 i hvilepuls :) har en mye mere aktiv hverdag nå med 3 åringen men trener lite pga dårlig bekken og vonde kynnere.
 
Lav hvilepuls kan også være genetisk. Jeg har vanligvis veldig lav hvilepuls (i alle fall for å være en som ikke er spesielt godt trent). Min bror har ekstremt lav hvilepuls og selv om han er svært godt trent er han ikke toppidrettsutøver akkurat. Så her er det konkludert med at det må være noe genetikk i bildet.
 
Back
Topp