Hverdagsmiddag?

enogtosmå

Gift med forumet
Noen som vil dele hva de spiser til middag på hverdagene? Har dere forskjell på helg og hverdag? Driver å lager handleliste se, og tenkte jeg skulle være flink å kjøpe for en god stund fremover :)

Det blir litt fort og "gæli" her de dagene jeg reiser på jobb klokka 14, for da ordner sambo maten. I dag skal de har risengrynsgrøt, f.eks. 

Ellers så kjøper jeg ofte kjøttpølser, lager ofte pølsepizza e.l av det. Karbonader, kjøttkaker, medisterkaker, fiskegrateng, fiskepinner, fiskeboller, stekt laks, kokt torsk, makaroni og pølsegrateng, brokkoligrateng.. f.eks. Her har du noen tips, dette er ihvertfall veldig greie hverdagsmiddager. 

Fiskeboller i hvitsaus
Fiskegrateng
Fiskekaker
Fiskepinner
Fiskepudding
Kjøttkaker i brunsaus
Pølser og mos
Spaghetti med kjøttsaus
Seibiff med løk
Lapskaus
Blomkålsuppe med baguetter
Kjøttsuppe med baguetter
Potetmos , kjøttdeig , evt mais og krydder blanda i en ildfast form med ost på toppen.. stekes i ovnen til osten er gylden.

Var det jeg kom på i farta av hverdagsmat

I helgene er det

Taco
Lasagne
Makaroni form (makaroni , matfløte og kjøttdeig i ildfast form, stekes til osten er gylden +)
Hjemmelaga pizza
Chicken tandoori
Chicken curry
Frityrstekt kylling i søtsur saus med ris
Hjemmelaga vårruller

Og der var di eksemplene jeg kom på av helgemat i farta

Pølsegrateng
Fiskepudding/fiskeboller i hvit saus
Lapskaus
Stekte kjøttboller med fløtesaus
Kjøttdeig og makaroni
Pasta med kjøttsaus
Fiskepinner
Laks
Kyllingfilet og ris

Hm.. Nå sto det stille! ;p

spirrevippvipp skrev:
Tusen takk :D Hvordan lager man pølse og makaronigrateng?

Lag hvit saus, og hell over kokt makaroni og biter av røkt kjøttpølse i ei form. Ha over ost og gratiner i ovnen. Tata! :) 

Det er også godt med blomkål og brokkoli oppi.

Jeg liker veldig godt å bruke kylling og varierer med å bruke ris eller pasta og hvilken saus jeg bruker til: bernaise, bretagnesaus, kremet kyllingsaus, pesto etc og gode grønnsaker til (f.eks. brokkoli)
Ellers er det jo pølsegrateng, laks i ovn med kremet pasta eller pasta/pesto til, pannekaker, kylling tikka masala (den posegryten fra toro er mild nok til at jentungen liker det her), tacogryte (fredager, he he), spaghetti/pasta med kjøttsaus, hjemmelagede/hjemmekomponerte burgere (legger salat, tomat, sylteagurk etc på et fat og så stabler vi selv.), karbonade med potetstappe og grønnsaker evt. + saus.

I helgene er det gjerne TACO! og hjemmelaget pizza, lasagne eller biff som står på menyen. Ofte taco... :-D
Men søndagene liker jeg å lage mat som tar litt mer tid enn den lille halvtimen på ettermiddagene, gjerne middager som krever poteter. Laks med rørt rømme eller hollandaise og agurksalat (luksusmiddag om du velger kveite i stedet for laks!), kjøttkaker i brunsaus med tilbehør eller svinestek med poteter, surkål og brunsaus.

Dæven, nå ble jeg sulten!

Denne uken ser sånn ut:

mandag: hamburgere med salat  
tirsdag: grønnsaksuppe
onsdag: grilla kyllinglår med salat
torsdag: ovnsstekt ørret med salat og loff    
fredag: hjemmelaget pizza
lørdag: grillet kjøtt av noe slag med salat, loff og feta
søndag: lammekoteletter med sopp og ovnstekte poteter 

vi spiser litt forskjellig vi.

kyllingsalat med loff
fiskeboller
kjøttkaker
pizza
gryterett
supper
fisk med poteter og grønnsaker
fiskegrateng
taco
grillmat
biff os mye forskjellig

vi har noen retter vi veksler mellom (føler at det ofte blir opp igjen det samme hele tiden men kan jo skrive det jeg kommer på i allefall. vi prøver vel å ha litt bedre mat i helgene men av og til har vi hverdags middag i helgene og helge middager i uke dagene også.

hverdagsmiddager: fiske grateng, kylling (det kan også være helge mat), pølser, fiskekaker, fiskeboller, gryterett, supper med brød til, laks (kan også være helgemat),annen fisk (ikke så ofte men skjer jo av og til)

helge mat: Biff, koteletter, svinesteik, hvalkjøtt gryte, laks, kylling/kalkun (får kjøpt 2 kg poser med kalkun filet på rema 1000) crispy chicken (kan vi av og til ha i ukene også)

Back
Topp