Hvem inviterer man i dåp?

Sjakkruta

Tobarnsmamma <3
VIP
Oktoberskatter 2014
Jeg og sambo snakket litt om dåpen idag, og begynte å skrive liste over hvem vi skulle invitere. Men vi ble ikke helt kloke på hvem...

Alt. 1: Våre foreldre, steforeldre, søsken, besteforeldre = 25 stk.
Alt. 2: Samme som over + alle samboers tanter og onkler, og mine på mammas side = 42 stk.
Alt. 3: Samme som alt. 1 og 2 + mine tanter, onkler og søskenbarn på pappas side og samboers søskenbarn = 70 stk.

Grunnen til alt. 2 er fordi jeg har mye bedre/mer kontakt med slektningene mine på mammas side. Samboer har like god kontakt med begge sine sider. Men så vet jeg ikke hva som er vanlig, og om ting evt. blir urettferdig. Aner heller ikke hvor mange personer det er vanlig å ha i en dåp. Og hva med evt. venner? Vi er ikke millionærer heller, så... Hjelp?

Vi inviterte dåpsbarnets nærmeste familie, rett opp, altså hennes tanter, onkler, kusiner, faddere og besteforeldre

Tanketrollet skrev:
Vi inviterte dåpsbarnets nærmeste familie, rett opp, altså hennes tanter, onkler, kusiner, faddere og besteforeldre

Ok, det blir som vårt alt.1

Sjakkruta skrev:

Tanketrollet skrev:

Jepp :)
Vi tenkte også på det der, som dere, men havnet på at vi valgte å ha fokuset på dåpsbarnet. Selvom vi har små familier, så blir det brått så mye med våre tanter og onkler osv. og igjen da, skal man be fettere og kusiner osv. Så vi gjorde det enkelt :P

Kun besteforeldre + faddere med partnere og barn. Det ble 18 stk. Mer enn nok. Men nå er ikke dåp så big deal her vi bor. 

med T inviterte jeg naturlig nok bare min familie..
Så det ble mine foreldre, min farmor, min bror m/følge, mine tanter og onkler, samt mine fettere og kusiner.. i tillegg ei venninne med familie siden hun var fadder.. :)
Vi var omtrentlig 20 +...

Til nestemann inviterer vi nok det samme på min side, pluss mannens søsken m/følge, foreldre og nevøer/nieser.. Antar at ikke alle kommer da vi bor 3 timer unna nå...  
Om alle kommer blir vi vel 30+. 
Det er naturlig for meg å invitere mine fettere og kusiner, da vi har tettere familiebånd enn det mannen har med sine.. Samme med mine tanter og onkler. De har blitt som T sine tanter og onkler også, siden han kun har en onkel og en fetter...  

Sannheten skrev:
Vi gjorde cirka som Alt 1 :) Ble rundt 40 stykk. 

Ok

Tanketrollet skrev:

Sjakkruta skrev:

Tanketrollet skrev:

Vi tenkte også på det der, som dere, men havnet på at vi valgte å ha fokuset på dåpsbarnet. Selvom vi har små familier, så blir det brått så mye med våre tanter og onkler osv. og igjen da, skal man be fettere og kusiner osv. Så vi gjorde det enkelt :P

Huff ja det er akkurat det vi også lurer på... Syns eks. 70 stk. (alt. 3) er veeeel mange personer å ha i en dåp altså

Labambie skrev:
Kun besteforeldre + faddere med partnere og barn. Det ble 18 stk. Mer enn nok. Men nå er ikke dåp så big deal her vi bor. 

Ok, så ikke barnets tanter og onkler heller?

Aner egentlig ikke hvor big deal dåp er her... Har ikke vært i så mange

Sjakkruta skrev:

Labambie skrev:

Nei, gjorde ikke det. Vi valgte bare de aller aller nærmeste. 

Sjakkruta skrev:

Tanketrollet skrev:

Sjakkruta skrev:

Tanketrollet skrev:

Huff ja det er akkurat det vi også lurer på... Syns eks. 70 stk. (alt. 3) er veeeel mange personer å ha i en dåp altså

Det blir veldig mange... Og da må man ha lokale osv. Ikke mange som har plass til 70 i stua ;)

Dollface skrev:
med T inviterte jeg naturlig nok bare min familie..
Så det ble mine foreldre, min farmor, min bror m/følge, mine tanter og onkler, samt mine fettere og kusiner.. i tillegg ei venninne med familie siden hun var fadder.. :)
Vi var omtrentlig 20 +...

Til nestemann inviterer vi nok det samme på min side, pluss mannens søsken m/følge, foreldre og nevøer/nieser.. Antar at ikke alle kommer da vi bor 3 timer unna nå...  
Om alle kommer blir vi vel 30+. 
Det er naturlig for meg å invitere mine fettere og kusiner, da vi har tettere familiebånd enn det mannen har med sine.. Samme med mine tanter og onkler. De har blitt som T sine tanter og onkler også, siden han kun har en onkel og en fetter...  

Ja vi har litt forskjell i familibåndene vi også... Men føler litt for at det bør være rettferdig på en måte.. Nei, vanskelig greier altså...

Labambie skrev:

Sjakkruta skrev:

Labambie skrev:

Nei, gjorde ikke det. Vi valgte bare de aller aller nærmeste. 

Ok. Våre søsken er av de nærmeste, så de blir med uansett. Regner også med at de 4 fadderne vi velger, er søsken.

Tanketrollet skrev:

Sjakkruta skrev:

Tanketrollet skrev:

Sjakkruta skrev:

Tanketrollet skrev:

Det blir veldig mange... Og da må man ha lokale osv. Ikke mange som har plass til 70 i stua ;)

Nei ikke sant... Blir jo nesten som et bryllup det

Barnas oldeforeldre, besteforeldre, tanter og onkler (hadde ingen søskenbarn på det tidspunktet) og faddere med sine familier + mannens tante som er engasjert i og nær familien. Har vært 20 + i begge dåpene da.

Jeg har en enkel regel som funker uanset anleding. Man inviterer de man har lyst til å invitere. Liker ikke å invitere noen av plikt.

Alt. 1 + nære venner 

Vi inviterte barnas tanter, onkler,søskenbarn/søsken,  besteforeldre, faddere og oldeforeldre :)
Men til minstemann hadde jeg den ene Tanten min i tillegg :)

Back
Topp