Lysistrata
Forelsket i forumet
Har ikke selv klart å finne kilde på det, men funnet kilde på at de har forsket på sammenhengen mellom spontanabort og nattejobbing. Og når jeg da leser det er en sammenheng, bryr jeg meg fint lite om prosentene kan være feil. Det går som oftest bra, men det gjør det også som oftest om du kjører uten sikkerhetsbelte også. Jeg vil være på den sikre siden, og jobber derfor ikke natt. Tror heller ikke jeg hadde klart det denne gangen, for er helt slått ut på kvelden og blir kvalm om jeg ikke er i seng før ti.
Da jobber du ikke natt, enkelt og greit. men la oss heller nyansere bildet. Presenterer man prosentene bør de være riktige med tanke på å ikke gjøre mange unødvendig redde - for mange av oss går jo og engster oss for at det ikke skal gå bra! Forøvrig fant jeg en dansk forskningsartikkel som fant at mors alder (over 30 år) og alkoholinntak hadde mer å si for som risikofaktorer enn nattjobbing. Overvekt og undervekt var også risikofaktorer. La meg påpeke: faktorer, ikke årsaker. Men sa er også naturens måte å "ordne opp" når noe er galt, uten at det nødvendigvis er ytre faktorer som er årsaken... og de fleste av oss får ikke vite årsaken...
Så er det viktig å understreke igjen: for de fleste så går det faktisk bra!!!