Hvem har rett?

lykkeligfrøken89

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Ser at nettet og ulike mobil apper regner lengden på svangerskap ulikt. Hva er den korrekte lengden?

Sent from my iPhone using BV Forum

Det spørs rett og slett hvilke kalkulatorer du bruker, hvilke forutsetninger de benytter og hvilke data du legger inn.

Etter norsk standard er termin 40 uker og 3 dager etter første dag i siste mens, inntil UL evt forskyver den, men det er 40+3 som er termin (de bare flytter hvor langt de mener du er kommet på UL dagen)

en god del kalkulatorer på nett bruker den amerikanske 40+0 dersom de er utenlandske, og av norske finner du mange som bruker 40+2, som var standard inntil for et par år siden, og 40+1 som aldri har vært noe som helst.

Også avhenger det da av om du har en grei 28 dagers syklus med EL dag 14, eller om du egentlig har en 38 dager syklus med EL dag 25, og om kalkulatoren du benytter lar deg ta høyde for slikt.

Da jeg var gravid i fjor regnet legen min 40+2 og jeg fikk termin samme dag som terminen jeg fikk på ordinær ultralyd.

❤Jente Juli 2013❤
❤Januarspire 2015❤

Men de fleste steder regner de 40+3 nå. noen sykehus/steder oprerer muligens fortsatt med 40+2, det har vært litt glidende overgang, faktisk.

Jeg har hatt 40+2 begge gangene før (men blitt flyttet noen dager på ul) og har brukt tid på å venne meg til 40+3-tanken

Hadde 40+2 forrige gang, men når de regnet ut hvor mange uker storesøster var når hun ble født (prematur), så regnet de 40+0.

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Sendt via BV-appen

Back
Topp